Kylpyhuoneen kosteusvaurio taloyhtiössä, kuka korvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kylppäristämme on löytynyt kosteusvaurio (laatat irtoavat, hajua). Nyt sitten pitää laittaa eristykset uusiksi ja laatoitus myös. Vielä on epäselvää, että kuka maksaa. Kyse on ilmeisesti rakennusvirheestä. Talo on 25 vuotta vanha ja ollaan asuttu tässä 5 vuotta. Tuskinpa edellinen omistajakaan on korvausvelvollinen näistä "piilevistä virheistä"? Onko kokemusta vastaavasta?

Eli tarvitsee tehdä kylppäriremontti. Osittainhan kylppäriä voi harvemmin uusia luotettavasti. Yhtiöhän sen korvaa eli asukkaat maksavat. Fiksu taloyhtiö tekisi kartoituksen kaikista kylpyhuoneista ja korjaisi kerralla, mutta fiksuja yhtiöitä on harvassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli tarvitsee tehdä kylppäriremontti. Osittainhan kylppäriä voi harvemmin uusia luotettavasti. Yhtiöhän sen korvaa eli asukkaat maksavat. Fiksu taloyhtiö tekisi kartoituksen kaikista kylpyhuoneista ja korjaisi kerralla, mutta fiksuja yhtiöitä on harvassa.
Meillä on fiksu taloyhtiö. Kolmen vuoden välein tehdään asunnoissa kosteusvauriomittaukset. Tässä taloyhtiössä on... odotas...55 asuntoa ja tää mun on ainoa, jossa ei vielä ole kosteusvaurioita kylppärissä ollut. ÄRSYTTÄVÄÄÄ!!! Kaikilla muilla on jo uudet kylppärit, mutta ei vaan mulla. Rahoittamassa tietenkin olen ollut muidenkin kylpyhuoneremontteja, mutta joskus musta tuntuu, että tähän asuntoon ei taloyhtiö tule ikinä kylppäriremppaa tekemään :/

Yleisin käytäntö lienee se, että taloyhtiö korvaa rakenteet vesieristykseen asti. Meillä löytyi kylppärin lattiasta kosteusvaurio n. 3 viikkoa sitten ja näiden asioiden parissa painiskellaan siis parhaillaan.

Yhtiö korvaa purkun ja vesieristyksen ja vähimmäis pinnoituksen eli jotain ruman näköistä muovi listat. Jos kaakeleilla haluat niin maksat itse plus ammattimiehen työt jos et itse meinaa laittaa ne kaakelit-

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä on fiksu taloyhtiö. Kolmen vuoden välein tehdään asunnoissa kosteusvauriomittaukset. Tässä taloyhtiössä on... odotas...55 asuntoa ja tää mun on ainoa, jossa ei vielä ole kosteusvaurioita kylppärissä ollut. ÄRSYTTÄVÄÄÄ!!! Kaikilla muilla on jo uudet kylppärit, mutta ei vaan mulla. Rahoittamassa tietenkin olen ollut muidenkin kylpyhuoneremontteja, mutta joskus musta tuntuu, että tähän asuntoon ei taloyhtiö tule ikinä kylppäriremppaa tekemään :/

Onpa omituista, minkä ikäiset kylppärit? Kuulostaa vähemmän fiksulta mittailla milloin kylppäri homehtuu jos 99% kylppäreistä näin on jo käynyt.

Meillä tällaisissa tapauksissa on niin, että taloyhtiö maksaa korjauksen ja huoneen laittamisen siihen kunoon kuin se on ollutkin. ts. jos pintamateriaalina on matto, taloyhtiö maksaa sen, mitä mattojen laitto ja muu remppa maksaa. itse voi tietenki laittaa /laitattaa laatat ja maksaa tuon erotuksen.

Itse kävimme ihan oikeudessa hakemassa oikeutta meidän kylppärirempalle. Älkää vain itse alkako tekemään mitään. Tehkää kaikki kuten taloythtiön hallitus sanoo. Antakaa niiden hankkia myös työntekijät yms. Ja älkää missään tapauksessa korjatko yhtään enempää kuin on tarvis. Me laitettiin OMALLA RAHALLA saman väriset laatat koko kylppäriin. (en siis halunnut että laatta olisi vaihettu vai siltä yhdeltä seinältä.... Siitäkös metakka syntyi taloyhtiössä jne... Olkaa varovaisia! TSEMPPIÄ!!!

Onpa omituista, minkä ikäiset kylppärit? Kuulostaa vähemmän fiksulta mittailla milloin kylppäri homehtuu jos 99% kylppäreistä näin on jo käynyt.
No tää mun asunto on rakennettu vuonna 1985. Eli mitäs tällä nyt on ikää...täyttää 24 v =) Kyllä se mittaus halvemmaksi taloyhtiölle tulee kuin kylpyhuoneremontti. Ja ei tietenkään just remontoitua kylppäriä tutkita taas parin vuoden päästä kosteusvaurion varalta vaan just näitä vanhempia. Joillain taloyhtiön tekemästä kylppäriremontista on jo 10 vuotta aikaa ja heillä on alkanut uusiksi tää kosteusvauriomittauskierros. Mun kylppärit vaan ei perkeletto homehdu, vaikka seisoisin päälläni.

Arghh... nyt tajusin. Mun pitää vähän korjata sanojani. Siis ei kaikissa asunnoissa vielä mittausta tehdessä ole suinkaan hometta ollut, mutta jonkinlainen kosteuusvaurio havaittu. Eli esim pieni halkeama kylppärin muovimatossa. Meillä ei taloyhtiökään enää noita rumia muovimattoja laita mihinkään vaan kosteusvaurioasuntoihin on tarjolla taloyhtiön piikkiin laatat. Peruslaattoja kylläkin ja jos on halunnut hienommat laatat, laatat on pitänyt ostaa itse, mutta taloyhtiö on hommannut - ja maksanut - remontin tekijät. Meillä vaan edelleen toi alkuperäinen ruma harmaa muovimatto enkä oikein keksi, miten saisin kosteusvaurion meillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No tää mun asunto on rakennettu vuonna 1985. Eli mitäs tällä nyt on ikää...täyttää 24 v =) Kyllä se mittaus halvemmaksi taloyhtiölle tulee kuin kylpyhuoneremontti. Ja ei tietenkään just remontoitua kylppäriä tutkita taas parin vuoden päästä kosteusvaurion varalta vaan just näitä vanhempia. Joillain taloyhtiön tekemästä kylppäriremontista on jo 10 vuotta aikaa ja heillä on alkanut uusiksi tää kosteusvauriomittauskierros. Mun kylppärit vaan ei perkeletto homehdu, vaikka seisoisin päälläni.

Tuo olisi just ärsyttävää maksella hunsvottien tekosista. Jotkut tietysti suihkuttelee tunteja ja ei tuuleta ja huone kerää kosteutta tai ei pidä saunaa päällä tarpeeksi kauan saunottuaan ym ym ym mikä aiheuttaa kosteusvaurion.
Ja joutuisi maksaa. Tuo on syy miksi tykkään omakotitalosta. Ei tarvitse maksaa toisten hölmöilyjä.

Tuo olisi just ärsyttävää maksella hunsvottien tekosista. Jotkut tietysti suihkuttelee tunteja ja ei tuuleta ja huone kerää kosteutta tai ei pidä saunaa päällä tarpeeksi kauan saunottuaan ym ym ym mikä aiheuttaa kosteusvaurion.
Ja joutuisi maksaa. Tuo on syy miksi tykkään omakotitalosta. Ei tarvitse maksaa toisten hölmöilyjä.
Mä en usko, että ainakaan kaikkien kohdalla olisi kys emistään hunsvottiudesta. Onhan näillä asunnoilla jo ikää. Nää mittausmiehet on viime aikoina sanoneet, että on todella erikoista, että meillä ei ole vielä mitään kosteusvaurioita. Tän ikäisissä kylpyhuoneissa kun yleensä se muovimatto on jo alkanut halkeilemaan, vaikka olisi miten huolellinen. Mutta ei vaan meillä. Yksi syy varmaan on se, että meillä ei juuri koskaan saunota. Olen asunut tässä asunnossa nyt 14 vuotta ja ollaankohan saunottu tänä aikana 3 tai 4 kertaa...en muista. Siten siis alakerran kylppärissä ei ole käyty suihkussakaan kuin saman verran. Yläkerran kylppärissä käydään päivittäin suihkussa, mutta siellä on suihkuallas ja suihkuverho. Vettä ei mene lattialle lainkaan.

Yhteistyössä