KYLPY PELKO??!!

moi..haluaisin tietää onko kellään muulla samanlaista ongelmaa kun meillä,nimittäin aame kammo!vajaan vuoden ikäinen tyttöni pelkää ammetta,suihkua ja saunaa..kaikkea on siis kokeiltu ja monta kertaa ja pidetty välillä taukoa mutta ei,mikään ei auta,aina kamala itku ja huuto,tyttö oikein tärisee kun itkee niin paljon,tämä alkoi n.puolen vuoden iässä...

Meillä myös, 8 kk ja kammonnut vannaa jo pitkään. Ikinä ei ole siitä nauttinut, aluksi "suostui", mutta ei enää. Suihkussa pelottaa, takertuu kiinni ihoon, muttei sentään tarvitse itkeä. Selitystä emme löydä, mitään pahaa ei ole koskaan tapahtunut ja oudointa se, että vauvauinnissa hän on "kuin kala vedessä". Kiva olisi jos menisi ohi, pesuhetket aika stressaavia lapselle sekä vanhemmille. Jos jollain kokemusta ja vinkkejä, olisi kiva!

Meillä on ollut samanlaista. Aina huusi, kun kylpyammeeseen laittoi. Nyt 4v:nä on tytöllä todettu aistiyliherkkyys. Toimintaterapeutti sanoi heti, et tietää mikä vaivaa, kun kerroin ettei tykkää kylpemisestä.

Meillä on ollut kylpeminen usein vähän hankalaa, joskus itkettykin, mutta ei varsinasita kammoa. Kylpylässä ei mitään vaikeuksia, päinvastoin, neiti nauttii vedestä. Olen välillä kokeillut laittaa neidin istumaan pieneen pyöreään vatiin. ( Semmoiseen mitä puusaunoissa käytetään peseytymiseen ) Siinä hän istuu mielellään ja sitten yritän häntä varovasti pestä kaataen kauhasta vettä selälle jne.

pistäytyjä
Minulla 1v 3kk:n ikäinen poika joka poti kylpykammoa 2-10 kk:n ikäisenä. Pesuhuoneessa kylvettäminen oli mahdotonta ja keksin tuoda ammeen olkkariin, kun jo pelkkä pesuhuoneeseen meno aiheutti huudon. Pikkuhiljaa totuttelimme aluksi vain minuutin pari kerrallaan samalla tuttuja lauluja laulaen. Ja vaivannäkö palkittiin, kun noin 10 kuukauden ikäisenä poika alkoi suorastaan riemuita roiskimisesta! Siirryimme tietysti kylppäriinkin jossain vaiheessa ja noin kuukausi sitten uskaltauduin hänen kanssaan kylpylään. Ensimmäiset 5 minuuttia tärisi sylussäni , mutta pian tottui ja sitten ei riemulla ollut enää rajoja!

jo vain. Typyllä oli kauhia kammo. Itse yhdistin sen korvatulehduksiin. Vettä oli tietty mennyt jossain vaiheessa korviin jotka oli kipeät. Kaikki konstit koklattiin ja lopulta pesulla vaan KÄYTIIN. hiustenpesu tuli ongelmista viimeisenä. Se oli kaikista vaikein sietää. Nyt on neiti 4v ja ongelmat on takana. Mut kyl se itsehillintää vaati. Sen neuvoisin, et yritä pysyä itse rauhallisena, älä pitkitä tilannetta tarpeettomasti, ole hellä mutta päättäväinen. Voimia sulle!

Yhteistyössä