Kylppärin matot

Saimaanrannan äippä

Aktiivinen jäsen
12.06.2006
2 207
0
36
Miulla on kylppärissä sellaiset pehmeät kosteantilanmatot ja vaikka ne saunomisen jälkeen olenkin yleensä nostanut kuivumaan niin niihin on kertynyt sellaista punaista likaa/hometta tjs.
Yritin pestä niitä koneessa mut eivät lähteneet puhtaaksi.
Olisikos kellään ideaa miten saisin tuon pois?
Vai pitäisikö nakata ne roskiin?!?

Minkälaiset matot tarkemmin sanottuna? Materiaali?

Voisi paremmin neuvoa.

Mutta eikös etikalla (ja kloritella, mutta ei värillisille auta) lähde home?

Mä olen ihan innoissani tosta meidän kylppäristä, kun siellä on lattialämmitys (entisessä ei ollu). Kuivaa ovensuusta se mattokin ihanan nopeasti ja helepolla. :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 14:02 Saimaanrannan äippä kirjoitti:
Ne matot on kosteatilaan tarkoitettua sellaista pehmeää "muovia".
odotas hetki yritän saada siulle kuvan

Itse asiassa taisin keksiäkin jo: onko ne semmoiset, missä on semmoinen paksumpi pehmeä kohta ja niitä aina vierekkäin yhdistettynä semmoisilla ohuemmilla kohdilla?

..olipas selkeästi selitetty... siis semmoisia pitkuloita yhdistettynä toisiinsa niin, että näyttää vähän raidalliselta se matto? Jotain pehmeää muoviseosta?

Jos on, ihan koneessa olen niitä joskus putsannut, mutta valitettavasti (tässä tapauksessa) puhtaaksikin saanut, niin en keksi millä muulla koittais.. Mutta voishan niihinkin kokeilla tuota etikkaseosta/kloriteseosta (tuskin lähtee väri, jos on muovia). Siis koneeseen aineet mukaan ja uuteen pesuun.

Jos se on pinnalla se lika, voishan sitä koittaa harjata esim. juuriharjalla. Mutta jos siellä syvemmällä, tuo konepesu ois varmaan parempi.

Jos ei toimi... en keksi muuta. :/

Punainen voi olla rautajäämiä teidän vedestä. Musta ei välttämättä hometta vaan ihan likaakin. :)

Mä sain just omat mattoni puhtaiks..

Pesin juuriharjalla ja mäntysuovalla..
(kokeilin tolua ja kloriittiakin.. :) Onnistuu niilläkin, mutta ainakin kloriitista jää haju... :( )

Kiitti siulle!
Profiilissa on nyt kuva sellaisesta matosta mutta oivalsit varmasti ihan oikein.
Niihin on kehittyny sellasta punasta jota nyt esim joskun kylppäriin voi muodostua jotain bakteeria *villi veikkaus* mut tavallisessa pesussa ei lähde.
Pitää kokeilla vielä tuota kloriittia jos taas menevät pilalle ei haittaa kun ovat jo nyt sillä hilkulla et heitän roskiin. Joku on joskus kertonut miulle miten ne puhtaaksi lähtevät mut en muista et kuka... :/

Yhteistyössä