kylläpä opettaja sai mielen taas matalaksi (adhd-pojasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öttismönkiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

öttismönkiäinen

Vieras
Mä olin siis kokouksessa jossa tehtiin hojks tuolle adhd-pojalle, paikalla oli kaksi erityisopettajaa. Tämä kokous oli ihan ok ja rakentavassa hengessä. Tehtiin suunnitelmat mm englannin kielen helpottamisesta ja pienryhmätyöskentelystä (eli erityisopetuksesta)
Kokous oli just päättymässä opettajanhuoneessa kun pojan luokanvalvoja tulee ja paiskaa mun vierelle pojan kuvisvihon suuresti huokaillen, ja kertoo huokaillen kuinka poika teki ihan ok tehtävät ja sitten yhtä-äkkiä veti suttua vihon laitaan. Ja ope oli äkänen ja huokaili kovaa, kertoi että ei pojalle ollut äkänen.
Hetken kuluttua kertoi mielipiteensä että poika TUITTUROI vain ku ei saa aloitettua tunnilla tehtäviä (kun kuitenkin osaa niitä) unihäiriöistä mun pitäisi järjestää pojan nukkumaolosuhteet otolliseksi (oma huone jossa saa olla rauhassa) ja jopa pojan kylällä kavereitten kanssa oloon puuttui
Tuo tehtävien aloittamisen vaikeus ja uniongelmat ovat yksiä adhd:n oireita. Mut tän opettajan mielestä tuntuu vain että poika on ongelmalapsi ja kasvatuksessa vikaa
Tämä opettaja piti 0-luokaa meidän dysfaatikolle (silloin autismi-dg), tyyli oli että heillä on ollut ennenkin vammaisia (sallantautinen, joka on 5vuotiaan tasolla) he ovat asiantuntijoita tässäkin asiassa.. henk.koht avustaja ei saanut olla hänen tunneillaan, vaitiolovelvollisuus oli sitä että avustaja ei saanut kertoa meille vanhemmille mitä koulussa tapahtuu, ja esim lukutuokio oli sitä että pojalle annettiin akuankka että katso tuota, kun 4 muuta oppilasta otettiin ympärille lukutuokioon..
adhd-pojan läksyjentekoon hän antoi neuvon että mun pitää ottaa kaikki koululaiset pöydän äärelle tekeen läksyjä.. niin hänkin on tehnyt. Mutta hällä oli kolme lasta (läksyjen kannalta mukavin ikävälein) eikä yhtään erityislasta. Ja mies illat kotona.. Mulla olisi nyt 8lasta samassa huoneessa josta 5tekisi läksyjä ja näistä kaksi erityislasta. Lisäksi ympärillä touhottaisi 1.4v, kohta 4 v ja kohta 6vuotta täyttävät.. ja mies harvoin kotona.. opeta/tarkista siinä sitten muksuja.

Mulla myös esikoisen asiat mielenpäällä, adhd-poika hänkin. :/ Onneksi opettaja on fiksu eikä lähde syyttelemään että kasvatuksessa vika. Mutta, olisipa kanssaeläjätkin yhtä fiksuja. :ashamed:

Minkämerkkisen lääkkeen poika sai?

Harmillista että on moista tietämättömyyttä/ymmärtämättömyyttä alalla.. mutta toivottavasti opettaja oppii yhdessä pojan kanssa ja kaikki kääntyy hyvin päin.

Harmi että teillä vaikeata.. mutta kyllä se siitä!

Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
ai ni, poika saa tänään adhd-lääkityksen. Opettaja kauhisteli tuotakin, ku kerroin siitä

Toivottavasti teillä(kin) lääkitys auttaa! Mulla on siitä vain positiivista sanottavaa omasta lähipiiristäni :)

Näitä riittää! Koitahan kestää! Ite olin eskarissa ADHD-pojan avustajana ja kun kouluun lähtö lähestyi ja oli saatu selville että kuka tulee avustajaksi kouluun pienryhmään. Niin äidin toivomuksesta uusi avustaja ja ope tuli minun ja eskari open kanssa pitämään palaveria, mitä on vuoden aikana tehty ja mitkä konstit tepsii parhaiten. No tällä avustajalla oli asenne että "mitä sä pikkulikka(olin huomattavasti nuorempi häntä) tuut mulle kuule neuvomaan" Ei kuunnellu mitään tuumas vaan kyllä näitä avustajan hommia on tehty(oli ollut luokkaavustajana, ei henk.kohtasena avustajana) että eiköhän se mee omalla painollaan. No syksyllä tää äiti sitten soitti että tulisinko minä mukaan ton hojks:n tekoon, kun avustaja on ihan hukassa kun ei osaa toimia pojan kanssa. Minä ilmaannuin paikalle ja tää avustaja ei edes tervehtinyt mua, mulkoili vaan! Eikä edelleenkään ottanut ohjeita vastaan vaan kauhisteli miten kauhee poika jne... Niin ja opettaja lähti kesken hojks:n teon vahtimaan jotain luokkaa kun ei ollut älynnyt että täaaä menee aikaa. Kyllä pikkasen pyörittelin päätäni! Se on harmi että erityis lasten kanssa toimii ihmisiä, jotka ei oikeesti oo kiinnostunut asiasta ja ei löydy myöskään sitä ammattitaitoa. Koitahan jaksaa!

Muistaakseni lääke on concerta, vielä ei ole resepti saapunut apteekkiin ku tänään lastenpsykiatri sen kirjoitti.
Kiitos tuesta :)
Tuo Concerta oli käytössä meidänkin pojalla. Harmi vain että sivuvaikutusten takia piti lopettaa. :(

Voimia sulle, tiedän millaisten asioiden kanssa painiskelet. :hug: Itsellä tuntuu olevan tällä hetkellä takki ihan tyhjänä. :ashamed:

RR: mitä sivuvaikutuksia teille tuli, kun mulle sanottiin että harvoin joudutaan keskeyttään lääkitys sivuvaikutusten vuoksi? Ja lueteltiin iso läjä sivuvaikutuksia. Saiko hän mitään muuta tilalle?

no kannattaa varmaan tehdä vielä lisää lapsia kun ei nykyisillekään ole mahdollisuutta järjestää rauhallista ympäristöä kotona.. vai ymmärsinkö jotain väärin? ei kai tuosta kannata pahoittaa mieltänsä, eikö ole päivänselvää että lapsille järjestetään rauhallinen tuokio läksyjen tekoon, oli sitten kyseessä erityislapsi tai ns. normaali lapsi..?

"kyllä minä tiedän kun meillä on ennenkin ollut vammaisia". Tuo niin usein lausuttu lause on niiiiiiin alkukantainen, että.....

Itsellä ei tulisi mieleenkään mennä esim. kuuron lapsen vanhemmille sanomaan, että osaan kyllä hoitaa kun olen hoitanut oman liikuntavammaisenkin... Kun näissä diagnooseissa on hieman eroja... :whistle:

Sillä opettajalla ei taida oikein olla jutut nyt hanskassa kun tuo vaitiolovelvollisuuskin on ihan hakusessa... :whistle: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja järkytys:
no kannattaa varmaan tehdä vielä lisää lapsia kun ei nykyisillekään ole mahdollisuutta järjestää rauhallista ympäristöä kotona.. vai ymmärsinkö jotain väärin? ei kai tuosta kannata pahoittaa mieltänsä, eikö ole päivänselvää että lapsille järjestetään rauhallinen tuokio läksyjen tekoon, oli sitten kyseessä erityislapsi tai ns. normaali lapsi..?

Pojalla on oma huone, mut opettajan mielestä mun pitäisi ottaa kaikki koululaiset saman pöydän ääreen tekeen läksyt. Ja silloin olisi tosi hulinaa, ei kukaan voisi keskittyä.
kirjoitinko asian liian epäselvästi??

Pojalla on oma huone, mut opettajan mielestä mun pitäisi ottaa kaikki koululaiset saman pöydän ääreen tekeen läksyt. Ja silloin olisi tosi hulinaa, ei kukaan voisi keskittyä.

ideana varmaan se, että toiset näyttäisivät mallia tälle erityislapselle ja opastaisivat häntä tarvittaessa.. itse olen kyllä tästä samaa mieltä opettajan kanssa.

jos terve lapsi istuu itsekseen ja pystyy tekemään keskittyen, ad/hd ei pysty keskittymään/aloittamaan, koska tehtävät ovat vaikeita->tulee iso harmitus-> keskittyminen vielä huonompaa.... ad/hd on sairaus, ei kasvatuksen tulos ja se, että lasta ei ymmärretä ja osata auttaa hänen tarpeidensa mukaan saa aiheuttaa mielipahan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ideana varmaan se, että toiset näyttäisivät mallia tälle erityislapselle ja opastaisivat häntä tarvittaessa.. itse olen kyllä tästä samaa mieltä opettajan kanssa.

Ei lasten tehtävä ole opettaa toisia lapsia. Varsinkaan kun porukassa on kaksi erityislasta. Ja jos itse olisin siinä neuvomassa, ni nuorimpien olisi oltava jossain keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja öttis:
Ei lasten tehtävä ole opettaa toisia lapsia. Varsinkaan kun porukassa on kaksi erityislasta. Ja jos itse olisin siinä neuvomassa, ni nuorimpien olisi oltava jossain keskenään.

no miten ihmeessä sinä ratkaiset tämän ongelman muiden lasten tapauksessa? hekö eivät tarvitse ohjausta läksyissä ollenkaan? kyllä JOKAISELLE lapselle on pystyttävä turvaamaan rauhallinen oppimisympäristö (+ohjausta tarvittaessa) sekä koulussa että kotona.

Lapset tekevät haluamillaan ajoilla läksyjään, ja isoimmat täysin omatoimisesti, koulumenestys hyvä. Samoin dysfaatikko tekee läksyt täysin itse, normaaliopetuksessa sen numerot vaihtelevat 6-9 välillä. Kutonen tulee englannista. Käyvät tarvittaessa kysymässä neuvoa. Joten tuolloin pystyy paremmin meneen yhden lapsen luo ja tilanne on rauhallinen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sori vaan, mutta pakko sanoa itekin jotain....
Se on hyvä sellasen sanoa joka ei tiedä ad/hd:sta mitään. Isossa ryhmässä huolimatta siitä onko perheenjäseniä vai ei on keskittyminen luokkaa jotain aika alhainen. Huomaan ton mun eskalaisen kanssa sen, että yskinkään ei tahdo jaksaa keskittyä.

meillä samanmoisia kommentteja tullut, tosin kyse päiväkotiikäisestä 5 vuotiaasta pojasta. KASVATUKSESSA On vika... ei tunnu sitten millään ymmärtävän että adhd on OIREYHTYMÄ! että mua sylettää ihmisten tietämättömyys ja SYYLLISTELYT! Joka asiassa ollaan neuvomassa, tee näin pojankaa, olettehan käyneet lääkärissä, nyt pojan kaa pitää mäydä tuolla ja täällä.. tulee semmoinen olo, et ne pitää minua ihan uus avuttomana.. Saa kuulla päiväkoti kunniansa huomenna. mä ressaan tästä jo muutenkin niin paljon ja sit vielä syyllistetään vaa lisää! milloin ne ihmiset tajuaa tän oireyhtymän?

Alkuperäinen kirjoittaja öttis:
RR: mitä sivuvaikutuksia teille tuli, kun mulle sanottiin että harvoin joudutaan keskeyttään lääkitys sivuvaikutusten vuoksi? Ja lueteltiin iso läjä sivuvaikutuksia. Saiko hän mitään muuta tilalle?
Ohhoh, nyt vasta huomasin kysymyksen... Lääkkeestä tuli ruokahaluttomuutta, mahakipuja, päänsärkyä... Haitat oli suuremmat kuin hyöty. :( Tällähetkellä ei ole lääkitystä, mutta juuri varasin ajan lastenpsykiatrille ja lääkeasia mietitään uusiksi.

mä kuulin niinkin hauskan jutun kollegaltani (asiaa sivuten) että eräs psykologi (?) tms oli sanonut että adhd on vanhempien ja hoitohenkilökunnan keksimä kirjainyhdistelmä mitä on helppo käyttää sit kun keinot on loppu eikä sitä lasta saada kuriin :xmas: eli vika vanhemmissa jne kun eivät saa lastaan ruotuun ja sit mennään tollasen kirjainyhdistelmän taakse piiloon :xmas:
hieno mies tuonkin keksijä |O

Yhteistyössä