kyllä päiväkoti ylireagoi,jestas

  • Viestiketjun aloittaja "äitykkä"
  • Ensimmäinen viesti
"äitykkä"
Lapsella(eskarilainen) on ns. testitilanteissa jännitys iskenyt niin että on todennut ettei tee enempää. Tuon takia pitäisi pitää oppilashuoltopalveri :O

Siis lapsi ei tuntenut eskari ryhmästä ketään entuudestaan ja se stressasi alkuun lasta.

isoveli samassa iässä joutui joka päivä tappeluihin,puri eskariopea,löi,sylki, karkaili, jokainen siirtymä aiheutti hirveän härdellin. Lapset ovat kuin yö ja päivä. Tästä nuoremmasta onkin todettu monta kertaa että tekee tosi hyvin eskari tehtävät ja osaa/oppii hyvin että ei ole mitään ongelmaa oppimispuolessa.


Käytännössä ei siis ole oikeasti mitään syytä millekkään palaverille(sanoivat vielä itse pari viikkoa sitten että ei tarvitse mitään kouluvalmius arviota). Älytöntä toimintaa
 
tyt
No tottakai eskarissa pidetään ja kuuluu pitää palavereita, jos on vähänkään aihetta. Kouluun meno on iso asia lapsen elämässä ja siihen tulee paneutua/mahdolliset ongelmat pyrkiä hoitamaan lasta auttamaan...itseasiassa vanhempien tulisi pyyttä/ehdottaa palaveria tmv. jos itse huomaavat jotain tai on jotain mielessä...kaikki ei aina näy eskarissa. ja puolin ja toisin.
 
"Nuuh"
Mun lapsi kyllästyi neuvolan terkan lässytykseen ja saatiin lähete puheterapiaan. Todella ärsyttävää, että yhden tilanteen takia nostetaan hierveä haloo. Meillä puheterapia osoittautui turhaksi, mutta kiva kun saatiin kuluttaa kunnan pohjatonta kassaa.
 
"LaMamanMorbid"
Niin, voihan se toki olla vanhemmalle ikävää ja hankalaa tulla päikkyyn keskustelemaan omasta lapsestaan ja lapsen parhaasta.... Mut kyllä tollaset jumittamisetkin saattavat jotain indikoida... Toisaalta, ei sun ole pakko osallistua keskusteluun jos pidät sitä täysin turhana. Ja toisaalta, voithan ottaa keskustelun myös tilanteen päivittämisenä. Tuskin se mikään espanjalainen inkvisitio on. :D
 
Vierass
Palaverin pitäminen ei ole mikään iso juttu ja on hyvä, jos siihen saadaan mukaan ne henkilöt, joilla on mahdollisuus tarvittaessa auttaa lasta. Pienestäkin ongelma voi kehittyä iso ongelma ajan mittaan. Siksi olisi hyvä, jos jo pieniin ongelmiin voitaan puuttua ja korjata tilanne, kun se on vielä helppoa.

Mulla itselläni on erityislapsi, jonka kanssa säännölliset palaverit päiväkodissa ja koulussa ovat olleet rutiini. Siksi en osaa pitää palavereja mitenkään negatiivisenä asiana. Ja aina parempi, mitä laajempi osaaminen on mukana.
 
viera.s
No jos kyse on kouluvalmiuden arvioinnista ja lapsi kieltäytyy testeistä, niin kai sitä nyt jotenkin pitää asiaa tutkia. Ei vaan sen kieltäytymisen takia, vaan miten lapsen kouluvalmiutta voidaan arvioida jos hän testeistä kieltäytyy?

Minun lapseni on aika ujo ja hitaasti lämpiävä, mutta juuri siksi hän kyllä tuollaisessa tilanteessa tehtävät varmasti tekisi. Ei uskaltaisi kieltäytyä ja kapinoida. Että sen puoleen lapsesi reaktio tuntuu erikoiselta, jos pelkästään jännittämisestä olisi kyse. Ei sillä, että se silti nyt mitään sen suurempaa ongelmaa merkitsisi, mutta täytyyhän se kouluvalmius silti jotenkin uudestaan arvioida, jos kerran tehtävät on jääneet tekemättä.

Meidän päiväkodissa yksi päikyntäti kyllä minusta aiemmin ylireagoi pahasti, kun näki suuren ongelman siinä, ettei juuri 5-vuotta täyttänyt lapsi halunnut eikä siten oikein osannutkaan keinua (ei oltu sitä kotioloissakaan harrastettu, koska en pitänyt asiaa sellaisena että lapsi olisi syytä pakottaa). Tämä yksi lto toistuvasti sitten huomautteli asiasta ja oli huolissaan lapsen motorisesta kehityksestä. Palaute tuntui kummalliselta, koska mitään ongelmaa ei neuvolassa, aiemmissa hoitopaikoissa tai harrastuksessa ei oltu todettu. Halusin kuitenkin selvittää asian, joten pyysin itse 5-vuotisneuvolassa fysioterapeuttiaikaa ja sen sitten sainkin, vaikka neuvolantäti ei myöskään ongelmaa nähnyt. Käytiin siellä fysioterapeutilla kerran ja hänkään ei nähnyt syytä huoleen tai erityisille toimenpiteille. Tämän kerroin lto:lle, mutta hän kyseenalaisti fysioterapeutin ammattitaidon ja jatkoi huomautteluaan. Sen jälkeen palaute alkoi jo ärsyttää ja olin päiväkotiin yhteydessä ja pyysin, että joko pidetään asiasta palaveri, päiväkodin toimintaterapeutti arvioi lapsen tai ainakin se hakutilanteiden huomauttelu loppuu. Laitoin myös viestiä tälle yhdelle lto:lle ja kerroin lapsen liikuntaharrastuksista yms. Toimintaterapeutti sitten arvioi lapsen vielä päiväkodissa ja minulle ainakin oli se vain helpotus. Kun myös toimintaterapeutti totesi, että lapsi on motorisesti vähintään ikätasolla, saa itse ainakin olla varma että kaikki on ok ja luotan siihen, että myös se yksi lto viimein myös uskoo asian.
 
massahysteria
Onhan se totta että nykypäivän kasvatus on kauheaa hysterisointia syntymästä lähtien. Kaikista maalaisjärjellä ajateltuna normaaleista reaktioista sun muista tehdään aivan turhia ongelmia joita pitää käsitellä, analysoida, palaveerata, raportoida ym.
Kyllä mua niin on alkanut ahdistamaan tämä suomalainen holhous ja samalla vanhemmista tehdään täysidiootteja jotka ei kukaan muka osaa itse mitään eikä tunne edes lapsiaan itse.

Jostain ne ongelmat on kehiteltävä, koskaan ei ole tarpeeksi hyvä. Joko lapsi on ylivilkas, sopeutumaton tai sitten liian arka, ujo, hiljainen. Kaikkeen pitää puuttua eikä kukaan saa kehittyä omaan tahtiinsa vaan pitäisi terapoida.

Olisi kiva nauttia siitä että lapset kasvaa ja kehittyy mutta ulkopuolelta tuleva paine ei anna nykyvanhemmille siihen oikeutta. Suomessa ei voi enää hengittää!
 
Vierass
Onko sen pakko olla massahysteriaa, kun asiat voi ottaa ihan vaan normaaleina asioina, joista keskustellaan yhdessä. Hyvä esimerkki on koulussa vanhempainvartit. Ei kukaan sano niitäkään massahysteriaksi.
 
"jeps"
Onhan se totta että nykypäivän kasvatus on kauheaa hysterisointia syntymästä lähtien. Kaikista maalaisjärjellä ajateltuna normaaleista reaktioista sun muista tehdään aivan turhia ongelmia joita pitää käsitellä, analysoida, palaveerata, raportoida ym.
Kyllä mua niin on alkanut ahdistamaan tämä suomalainen holhous ja samalla vanhemmista tehdään täysidiootteja jotka ei kukaan muka osaa itse mitään eikä tunne edes lapsiaan itse.

Jostain ne ongelmat on kehiteltävä, koskaan ei ole tarpeeksi hyvä. Joko lapsi on ylivilkas, sopeutumaton tai sitten liian arka, ujo, hiljainen. Kaikkeen pitää puuttua eikä kukaan saa kehittyä omaan tahtiinsa vaan pitäisi terapoida.

Olisi kiva nauttia siitä että lapset kasvaa ja kehittyy mutta ulkopuolelta tuleva paine ei anna nykyvanhemmille siihen oikeutta. Suomessa ei voi enää hengittää!
Tiedätkö mistä "Joukkohysteria" johtuu? Siitä että niin kauan kun kaikki on hyvin, mamit on tyytyväisiä. Mutta auta armias jos nicopetteri jää jälkeen niin johan syytetään kaikki mahdollisia tahoja (pk:t, koulut jnejne) koska omaa osuutta lapsen kehityksessä ei tajuta. Tai siitä ei oteta vastuuta. Koska vika on aina kaikessa muussa.

Sempä vuoksi yhteiskunnalle ei ole jätetty muuta mahdollisuutta kuin seurata asioita....Ennakoiden. Ettei sitten ole yhteiskunnan vika kun nicopetteri jääkin luokalle kun ei kykene oppimaan muiden tahdissa tms.
 
ylireagointia
Kyllä tuo ikävää on että lapsen jännitykseen kiinnitetään liikaa huomioita, silloin juuri siitä tehdään aikuisten puolesta suuri ongelma, ja leimataan lapsi, ja lapsi itse alkaa siihen kiinnittää vielä enemmän huomiota. Jännittäminen on täysin luonnollista, pitäisi antaa lapselle vain mahdollisuus kokeilla uudestaan tuo testi ihan rauhassa.
 
"Tuikku"
No meillä pistettiin neuvolasta 5 v puheterapeutti koska ei osannut sanoa ärrää ja muutenkin puhui neuvolan tädin mielestä epäselvästi. Kerran kävimme, sitten puheterapeutti sanoi ettei ole syytä jatkaa koska puhuu normaalisti ikäisekseen
 
ap jatkaa
Hei
Tehtävät on tehnyt hyvin ja eskari ope on kehunut kuinka etevä on ja kun kysyin kouluvalmiusarvioinnista he totesiat ettei sille ole mitään tarvetta.

Kyse on siis ollut jostain matikan koe tilanteesta. Jos eskariope ei osaa tukea näin pienessä ongelmassa,niin on aika ihmeellistä.
 
"meh"
Lapset on erilaisia.
Kuinka pitkälle ajattelit tällä selityksellä pärjätä? Kaiken lisäksi tämä on vielä niin itsestäänselvä totuus, jonka varmaan jokainen eskariope (joka on nähnyt uran aikana todennäköisesti huomattavasti enemmän lapsia testitilanteessa kun esim. sinä) osaa kyllä ottaa huomioon.....

En siis ymmärrä, mitä pahaa siinä palaverissa olisi? Näkisin jopa erittäin hyvänä asiana itsekin, jos minulla olisi lapsi, joka stressaa uusia tilanteita ja jännittää testejä. Koulun alku kun on täynnä molempia ;)
 
"vierastus"
Hei
Tehtävät on tehnyt hyvin ja eskari ope on kehunut kuinka etevä on ja kun kysyin kouluvalmiusarvioinnista he totesiat ettei sille ole mitään tarvetta.

Kyse on siis ollut jostain matikan koe tilanteesta. Jos eskariope ei osaa tukea näin pienessä ongelmassa,niin on aika ihmeellistä.
Miten lasta pitäisi sitten tukea jos kerta kaikkiaan kieltäytyy tekemästä mitään? Ei meidän eskarissa ainakaan mitään matikankokeita vielä pidetä vaan helppoja hahmottamistehtäviä ja opetellaan numerot.
 
Vierass
Hei
Tehtävät on tehnyt hyvin ja eskari ope on kehunut kuinka etevä on ja kun kysyin kouluvalmiusarvioinnista he totesiat ettei sille ole mitään tarvetta.

Kyse on siis ollut jostain matikan koe tilanteesta. Jos eskariope ei osaa tukea näin pienessä ongelmassa,niin on aika ihmeellistä.
Jos ope tuntee, ettei hän kykene tukemaan riittävästi lasta, niin vastullinen ope hakee silloin apua asiaan. Just sitä varten kuntien palkkalistoilla on eri ammattilaisia, että heiltä saa tarvittaessa apua.
 
"tttt"
Hei
Tehtävät on tehnyt hyvin ja eskari ope on kehunut kuinka etevä on ja kun kysyin kouluvalmiusarvioinnista he totesiat ettei sille ole mitään tarvetta.

Kyse on siis ollut jostain matikan koe tilanteesta. Jos eskariope ei osaa tukea näin pienessä ongelmassa,niin on aika ihmeellistä.
Mutta mikä tuossa on paha jos joudut/saat hetken jutella lapsestasi häntä hoitavien kanssa? Mä en ymmärrä? Onko sulla niin kiire? Syylistytkö jonkun vuoksi? mitä häh täh?

Tuskin he sun lapsen "pahinta" haluaa?
 
hahhaa
Niinhän se menee, että päiväkodeissa joko ylireagoidaan tai alireagoidaan tai ollaan muuten vaan surkeita vanhempien mielestä. Huono omatunto ilmeisesti laittaa suhtautumaan sillä tavalla lapsen pääasiallisiin hoitajiin.
 

Yhteistyössä