Kyllä se vaan edelleenkin on niin, että naisille ja miehille on eri säännöt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piip"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piip"

Vieras
Noin yleensäkin, mutta erityisesti kun puhutaan vanhemmuudesta. Esimerkkejä:

Äiti lähtee baariin vauvan ollessa pari kk = kelvoton äidiksi! Millainen äiti oikein jättää vauvansa ryyppäämisen takia? *paheksuntaa*

Isä lähtee baariin vauvan ollessa hädin tuskin viikon = no täytyyhän tuoreen isän päästä tuulettumaan, ei sitä koko ajan tarvitse kotona kykkiä. Voi kun se on niin hyvä isä, että haluaa onneaan lähteä juhlimaan.

Äiti askartelee/leipoo/ulkoilee lastensa kanssa = so? Se nyt kuuluu vanhemmuuden arkipäivään.

Isä askartelee/leipoo/ulkoilee lastensa kanssa = voi kun ihana isä! Tuollaisia sankari-isiä tarvitaan lisää.

Äiti tekee reissutyötä, jossa ollaan öitä pois kotoa = miten noin itsekäs ihminen on edes lapsia tehnyt?

Isä tekee reissutyötä, jossa ollaan öitä pois kotoa = arjen sankari! Oman jaksamisensa uhalla uhrautuu perheen elättämisen tähden.

Äidillä on säännöllisiä harrastuksia/menoja = juupa juu. Mitä tuokin on lapsia mennyt tekemään, kun omat menot kiinnostaa enemmän kun lasten kanssa oleminen.

Isällä on säännöllisiä harrastuksia/menoja = no kyllähän sitä pitää ihmisellä olla raskaan arjen vastapainoksi omaakin aikaa.

Mielipiteitä?

Näinhän se menee. Aika paljon on tullut arvostelua siitä, että olen kotona vain äitiysloman ajan ja mies jatkaa sitten vanhempainvapaan vauvan kanssa. Ihan etukäteen arvostellaan, aivan ventovieraat ihmiset. En usko, että kukaan sanoisi miehelle, että tämä ei selvästi edes lasta halua, koska käy töissä lapsen syntymästä huolimatta.

kyllä se noin on. esim mulle mies sanoi että eihän hänen tarvitse nousta yöllä lapsen takia. sanoin että ei tarvitse. meille ei vielä ole lapsia, mutta arvaampa että hänkin joskus nousee ihan pakostakin.

Naulan kantaan ja lisää: mies lähtee viikoksi kavereiden kanssa Thaimaahan niin kaikista se on vaan oikein kiva juttu! Saman perheen äiti lähtee yöksi kylpylään, niin kaikki ovat huolissaan miten isä jaksaa lasten kanssa ja muistavat sanoa äidille, että olisit nyt kiitollinen kun sinulla on tuollainen kultakimpale miehenä.

Että olette pelkkiä naisia.. Mies on kuningas se näkyy kaikessa.. Eihän teidän eurokaan olo yhtä suuri kuin miehen. Lisäksi olette heikompia, tunteellisempia,laiskempia, ja tutkitusti tyhmempiä kuin miehet.

Joo, ja mies on ihan yhtä hyvä vanhempikin kuin äitikin, vaikka pikkulapsiaikana olisi pääasiassa ollut kiinnostunut baareista eikä tietäisi lapsiensa allergioista ja perussairauksien hoidosta mitään. Ja vaikka mies laittaisi lapset katsomaan piirrettyjä koko päivän ja syöttäisi lapsille pelkkiä eineksiä se on vaan mihen erilainen tapa olla vanhempi, mikä ei tietenkään ole huonompi kuin äidin.

Totta. Onneksi mulla on täällä meillä ihan erilainen maailma jossa ei ole tuollaisia sääntöjä.

Pakko peesata tätä.

Minä elän maailmassa, jossa isä joka ei osallistu perhe-elämään, ei ole mikään arjen sankari vaan pitemminkin luuseri. Isä, joka taas osallistuu ja askartelee, on normaali isä. Minun maailmassani katsotaan kieroon kumpaakin vanhempaa, joka lähtee viihteelle jos kotona on pari viikkoinen vauva. Minun maailmassani molemmilla vanhemmilla pitää olla oma juttu, ehkä kaksikin, muuten ei ehkä jaksa.

Meillä miehellä on hyvin säännöllinen työ, minkä takia hänelle on ok jos vaikka saan töitä jossa joutuu reissaamaan. No hainkin sitten sellaista työtä johon kuuluu matkustamista. Pääsin haastatteluun ja puolet haastattelusta tämä keski-ikäinen mies ihmetteli miten voin yhdistää perheen ja matkustamisen. Hänestä oli aivan käsittämätöntä että meillä mies ihan mielellään hoitaa tuolloin kotia. Melkein teki mieli kysyä minkä helvetin takia te otitte minut haastatteluun jos kerran olette jo päättänyt ettei kahden lapsen äiti voi tehdä matkustustyötä. Oli kyllä turhin työhaastattelu enkä ymmärrä miksi minut sinne pyydettiin kerran haastattelijan ennakkoasenne oli tuo.

Pakko allekirjoittaa. Mä teen reissutyötä ja mies oli esikoisen aikaan hoitovapaalla minun sijastani. Ulkopuolisethan ne tätä kauhistelee, ihmettelee ja miestä kehuu. Meille tämä on ihan normaali ratkaisu.
Vastapainoksi mies kyllä saa omaa vapaata aikaa enemmän kuin minä kun on vetovastuussa minun työmatkojen aikana jne.

Onneksi meillä arvostetaan kumpikin toisiamme eikä elämämme kuviot ole kilpailua hyvässä eikä pahassa.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mulla raksuttaa päässä. Nuorena feministinä olisin kiljunut tätä epäreiluutta, mutta äitinä en enää osaa. Kun nykyisin näen asian niin, että jos kiljutaan naisten oikeutta olla kuin miehet, niin lapset sitten maksaa. Ei joka perheessä, mutta monessa. Ja siksi en jaksa enää ymmärtää sitä, että kiljutaan naisille vapautta rällätä ja haistattaa maailmalle. Kun pitäisi vaatia miehiä kantamaan oma osansa, ja arvostaa heitä nimenomaan siitä. Ja yhteiskunta pitäisi laittaa huolehtimaan kaikin tavoin siitä, että mahdollisimman vähän tarvitsisi teettää pienten lasten vanhemmilla ylityötä.

Paljon asioita pitäisi korjata, jotka ovat ihan perseellään. Niinkuin vaikka se, että kaikki vanhemmuuden kulut työnantajille pitäisi kattaa yhteisrahastosta tms. Ja osa-aikatyön pitäisi olla kannattavaa. Nämä ovat kaikki järjestelykysymyksiä. Mutta ennen kuin voidaan järjestää , tarvitaan tahto ja ymmärrys.

Yhteistyössä