Kyllä on huonolla tasolla suomalaisten kirjoitustaito!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvvieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vvvvieras

Vieras
Kun seuraa esim. kavereiden FB-päivityksiä niin huomaa, että kirjoitustaito on ihan onneton! Ihan turha nyt syyllistää tämän päivän koululaisia huonosta Pisa-menestyksestä. Ne aikuiset ovat niitä, jotka eivät pärjää! Yhdyssanat tuntuvat olevan ihan tuntematon käsite. Mielestäni ihminen antaa itsestään hyvin moukkamaisen kuvan, jos ei osaa yhdyssanoja. Pisteet ja pilkut menevät vääriin paikkohin jne. Onko kukaan muu huomannut samaa? Mua ärsyttää suunnattomasti nuo virheet, mutta en toki mene niistä silti huomauttelemaan. Jopa korkeassa asemassa olevat ihmiset kirjoittavan täysin väärin. Käsittämätöntä!

Olen huomannut joo :O Ja kun monessa tilanteessa on kyse vielä siitä, että ihan oikeasti kirjoittaja ei ymmärräkään tekevänsä virheitä, eikä vain se, ettei välitä oikeinkirjoituksesta. Mutta kirjoitusvirheet antavat kyllä todella juntin kuvan, jos niitä viljelee joka lauseessa ja välimerkinpaikassa. Enkä mä kyllä sitäkään ymmärrä, kun ihmiset toteavat, ettei sen ole niin väliä netissä? Hirveän raskasta sellaisen sonta-tekstin lukeminen on ainakin, pointti menee aina ihan ohi, kun huomio kiinnittyy vaan kirjoitusvirheisiin.

Virallinen kirjakieli ja puhekieli erikseen.. pätee myös netissä. Sillon kun kirjoituksesta maksetaan niin paremmin katsotaan ja muuten annetaan vaan näppiksen savuta ;)
Se aina kertoo ihmisestä jotain, kun viilaa pilkkua vapaallakin..

Aloittajalla on itellään kirjoitustaito hukassa, koska sana vieras kuuluu kirjoittaa yhdellä veellä. Eikä missään suomen kielen sanassa voi olla monta veetä alussa.

Kyllä pistää veetuttaa tällainen.

Maailma romahtaa! Pikku juttuja, koeta kestää älä tikahdu. Neuvo: älä lue sonta tekstiä.
Tuolla oikeassa yläkulmassa on rasti koetappa painaa sitä niin helpottaa.

Monet kirjottaa huolimattomasti netissä. ei jaksa aina naputella isoja kirjaimia ja pisteitä ja pilkkuja. ei tarkoita etteikö niitä kielioppisääntöjä osaisi... toki ei kaikki osaakaan mutta osa jotka kirjottaa miten sattuu, osaa säännöt muttei jaksa kiinnittää huomiota.

Olen yksi noista, joiden äidinkielentaito on laskenut romahduksella kouluajoista.

Yläasteella ja ammatillisessa koulutuksessa nakutin äikänkokeista aina 9-10 ja kolmosia ammattikoulussa, mutta viimeisen 5 vuoden aikana (olen 29v) on tapahtunut uskomaton romahdus osaamisessani.

Teen todella typeriä virheitä, enkä useinkaan oikolue tekstiäni ja annan itselleni luvan kirjoittaa ajattelematta. Olen huomannut että tämä siirtyy auttamatta myös työelämään ja kaikki vähemmän viralliset viestit menee töissä samalla sönköti-kielellä, ei hyvä. Mitäs tälle pitäis tehdä, joku kertauskurssi tekisi varmasti terää..

Mutta jokainen taito ja osaaminen ruostuu, jos ei sitä käytä, hyvin yksinkertaista.

Minulla kyllä oikeinkirjoitus sujuu automaattisesti sekä työssä että täällä netissä kirjoittaessa. En ymmärrä, että joku "vahingossa" tekee esim. yhdyssanavirheitä. Tänään näin taas räikeän esimerkin: piparkakku talo. Mitä ihmettä on tuonkin kirjoittajan pääkopassa purun lisäksi?

• Tykkää
Reactions: Empuuu
Minulla kyllä oikeinkirjoitus sujuu automaattisesti sekä työssä että täällä netissä kirjoittaessa. En ymmärrä, että joku "vahingossa" tekee esim. yhdyssanavirheitä. Tänään näin taas räikeän esimerkin: piparkakku talo. Mitä ihmettä on tuonkin kirjoittajan pääkopassa purun lisäksi?

Täsmälleen. Mun pitäisi nähdä erikseen vaivaa saadakseni aivoni tilaan, jossa kirjoittaisin tieten tahtoen yhdyssanat erikseen ja virkkeet ilman pisteitä. Helkkarin työlästä olisi pakottaa itsensä kirjoittamaan virheellisesti.

sonta-teksti/ sonta teksti = sontateksti

Mutta asiaan: Mielestäni isot kirjaimet, lopetusmerkit ja välimerkit ovat nettitekstissäkin tärkeitä, koska ne selkeyttävät viestiä. Joskun on jopa mahdoton ymmärtää tekstiä, kun joku kirjoittaa yhteen pötköön.Vaikka itse teen työtä kielen parissa, olen silti omiin facebook-kirjoituksiini valinnut puhekielen. Koen, että kirjakieli kuulostaa liian teennäiseltä noin epävirallisella areenalla. Silti huolehdin, että isot kirjaimet ym. aiemmin mainitsemani jutut ovat paikoillaan. Näppäilyvirheet ovat sitten erikseen, niitä sattuu jokaiselle, kun nopeasti kirjoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29335377:
sonta-teksti/ sonta teksti = sontateksti

Mutta asiaan: Mielestäni isot kirjaimet, lopetusmerkit ja välimerkit ovat nettitekstissäkin tärkeitä, koska ne selkeyttävät viestiä. Joskun on jopa mahdoton ymmärtää tekstiä, kun joku kirjoittaa yhteen pötköön.Vaikka itse teen työtä kielen parissa, olen silti omiin facebook-kirjoituksiini valinnut puhekielen. Koen, että kirjakieli kuulostaa liian teennäiseltä noin epävirallisella areenalla. Silti huolehdin, että isot kirjaimet ym. aiemmin mainitsemani jutut ovat paikoillaan. Näppäilyvirheet ovat sitten erikseen, niitä sattuu jokaiselle, kun nopeasti kirjoittaa.

Ja heti korjaan: Facebook-viestit.

Musta naurettavaa on se, että ap:ta ärsyttää muiden kieliopppivirheet ja silti hän itse kirjoittaa väärin. Kannattaisi ekana itse opetella kirjoittamaan ennen kuin ärsyyntyy muiden virheistä.

Tuttua. Ja en nyt halua yleistää, mutta harvinaisen moni pelkän amiksen käynyt ei varsinkaan niitä yhdyssanoja osaa tai viitsi kirjoittaa oikein. Milloin on kyse kalja pullosta, auto tallista tai muista älyttömän helpoista ja itsestään selvistä yhdyssanoista.

Varmaan tässäkin on lahjakkuuseroja ihmisten kesken. Onpa mukavaa kun voi tuntea olevansa pätevämpi tässä asiassa. Joillekin kielioppi, yhdyssanojen tunnistaminen, tavuttaminen ja taivuttaminen on vain luonnostaan kaiken aikaa hankalaa. On kuitenkin mahtava asia, että meidän maassamme lähes joka ikinen aikuinen osaa lukea, vaikkei olisi erityisesti siihen lahjojakaan; niin hyvä on koulutusjärjestelmämme. Niinpä sitten hekin joille kieli ja sen käyttö on vaikeampaa ovat mukana keskustelussa, jopa kallisarvoisella kaksplussalla!

Tiedän kaverin, jolla isoja vaikeuksia kirjoittaa sanoja oikein, mutta tekee mahtavaa ruokaa, on nopea hoksaamaan tilanteet ja vielä teknisesti lahjakas ja kätevä käsistään. Mukavaa jos palstamamma on tyytyväinen itseensä siinä asiassa, että osaa kirjoittaa edes yhdyssanat paremmin kuin joku muu. Ehkä se puutos sitten sijaitsee jollain toisella osaamisalueella?

Yhteistyössä