Kyllä maalaiset on yksikertaisia törppöjä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopen kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lopen kyllästynyt

Vieras
Olen nyt kuunnellut muutamien ystävieni valitusta maalla asuvista vanhemmista/appivanhemmista. Kokemusta myös omista appivanhemmista.

Ikinä eivät "ehdi" kylään ja silloin harvoin kun tulevat, alkaa kotiinlähtö puolen tunnin sisällä saapumisesta :o
Pitää kuulema ehtiä kauppaan, saunaan ja herra ties mihin kotkotuksiin. Ihmiset, joilla ei ole muuta kuin aikaa, valittavat kiirettä! Siellä landella olla pönöttävät 24/7, saunominenkin on joku pyhä rituaali josta ei voi päiväksikään luopua. Mutta kait se niin on, ettei siellä juuri muita virikkeitä ole... Ja aina pitäisi lasten ja lastenlasten tulla heille, he eivät jostain syystä innostu kyläilystä toisinpäin. Joo, onhan se kahden aikuisen huomattavasti hankalampaa matkustaa kuin lapsiperheen :whistle:

Omat vanhempani asuvat kaupungissa ja ovat vielä työelämässä. Siitä huolimatta heillä on aikaa ja HALUA tulla meitä tapaamaan eikä kiirehtiä kotiin jollain naurettavalla tekosyyllä. Ajattelevat muitakin kuin itseään.

Sanoisin mieluummin niin että varsinkin kesällä maalla on paljon enemmän tekemistä kuin kaupungissa. Mieluummin menen vanhempieni luokse maalle käymään kun appivanhempien luokse omakotitaloalueelle missä kaikki puhe kuuluu naapuriin ja mitään rauhaa ei ole. Älytöntä että joku edes haluaa asua niin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoisin mieluummin niin että varsinkin kesällä maalla on paljon enemmän tekemistä kuin kaupungissa. Mieluummin menen vanhempieni luokse maalle käymään kun appivanhempien luokse omakotitaloalueelle missä kaikki puhe kuuluu naapuriin ja mitään rauhaa ei ole. Älytöntä että joku edes haluaa asua niin.

Onneksi et asu täällä vinkumassa. Olet kouluesimerkki vinkuvasta landepaukusta. =) "haluan maaseuden rauhaan vinkumaan jostain muusta"

Mä olen samaa mieltä. Meidän maalaissukulaiset on pikkasen pönttöjä.

Meillä taas kaupunkilaissukulaiset on pönttöjä, ainakin osa. Joillekin on noussut päähän, kun asuvat stadissa. On olevinaan hienompaa.

Maallahan sitä vasta joutuukin varomaan sanomisiaan, siis tarkoitan jos sattuu asumaan veden äärellä.

Mielestäni kyse on todellakin ennen kaikkea HALUSTA, siitä mieten paljon haluaa aikaansa antaa lastenlasten käytettäväksi. Ikävä kyllä City-anopillani kyllä riittää kaupungin vilskeessä menoja vaikka muille jakaa.. On bingoa, päivätansseja, taide näyttelyitä, teatteria jne jne.

Jokainen voi miettiä sitä tekemisen määrän eroa kaupunkiasujan ja maalla asujan välillä. Kuinka monta päivää te tai puolisonne käytättä kesästänne esimerkiksi polttopuiden tekoon? Meillä menee siinä toista viikkoa "työajan puitteissa" ja tehtävä on jos meinaa talvella tareta. Montako neliötä teillä on nurmikon leikkuuta? Meillä taitaa olla jotain 400 neilötä, jos riittää. Marjojen keruuta? ym ym. työn määrää en valita ja itse olemme asumismuotomme valinneet, aivan kuten tekin.

En kuitenkaan usko että asuinpaikkani korreloi suoraan älykkyyttäni taikka käytöstapojani...

Joitain maalaisia vaan ahdistaa olla kaupungin vilinässä tai teidän/meidän ahtaassa, kuumassa pienessä asunnossa. Kivaahan se on, jos jotkut viihtyy kotonaan maalla niin hyvin. Mun mielestä on ihan kivaa, jos appivanhemmat haluaa olla meillä vaan puoli tuntia. :D

Mä olen samaa mieltä. Meidän maalaissukulaiset on pikkasen pönttöjä.

Meillä taas kaupunkilaissukulaiset on pönttöjä, ainakin osa. Joillekin on noussut päähän, kun asuvat stadissa. On olevinaan hienompaa.

Me ei asuta Stadissa, eikä olla hienompia, mutta silti minun tuntemat maalaiset on pönttöjä ja yksinkertaisia. Poikkeuksia on varmasti, toivottavasti ainakin...

Alkuperäinen kirjoittaja betonilähiömutsi:
Joitain maalaisia vaan ahdistaa olla kaupungin vilinässä tai teidän/meidän ahtaassa, kuumassa pienessä asunnossa. Kivaahan se on, jos jotkut viihtyy kotonaan maalla niin hyvin. Mun mielestä on ihan kivaa, jos appivanhemmat haluaa olla meillä vaan puoli tuntia. :D

Mua taas ahdistaa olla kaukana sivistyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin niin:
Mielestäni kyse on todellakin ennen kaikkea HALUSTA, siitä mieten paljon haluaa aikaansa antaa lastenlasten käytettäväksi. Ikävä kyllä City-anopillani kyllä riittää kaupungin vilskeessä menoja vaikka muille jakaa.. On bingoa, päivätansseja, taide näyttelyitä, teatteria jne jne.

Jokainen voi miettiä sitä tekemisen määrän eroa kaupunkiasujan ja maalla asujan välillä. Kuinka monta päivää te tai puolisonne käytättä kesästänne esimerkiksi polttopuiden tekoon? Meillä menee siinä toista viikkoa "työajan puitteissa" ja tehtävä on jos meinaa talvella tareta. Montako neliötä teillä on nurmikon leikkuuta? Meillä taitaa olla jotain 400 neilötä, jos riittää. Marjojen keruuta? ym ym. työn määrää en valita ja itse olemme asumismuotomme valinneet, aivan kuten tekin.

En kuitenkaan usko että asuinpaikkani korreloi suoraan älykkyyttäni taikka käytöstapojani...
Erittäin hyvä teksti! Olen täysin samaa mieltä;)

Onneksi et asu täällä vinkumassa. Olet kouluesimerkki vinkuvasta landepaukusta. =) "haluan maaseuden rauhaan vinkumaan jostain muusta"

Luojan kiitos en asukaan. Kerroppa miksi ihmeessä ihmisillä on vimma rakentaa talonsa ihan naapurin ikkunan alle? Vielä tähän päivään mennessä en ole kuullut hyvää syytä. Ja kyllä mielelläni muuttaisin maalle, pois kaupungista, mutta se ei taida vielä olla ajankohtaista.

Luojan kiitos en asukaan. Kerroppa miksi ihmeessä ihmisillä on vimma rakentaa talonsa ihan naapurin ikkunan alle? Vielä tähän päivään mennessä en ole kuullut hyvää syytä. Ja kyllä mielelläni muuttaisin maalle, pois kaupungista, mutta se ei taida vielä olla ajankohtaista.

Samaa voisi kysyä mikä vimma on rakentaa talonsa 10 km päähän lähimmästä naapurista? Epäsosiaalisuusko sen aiheuttaa?

:o no mutta saunominenhan on aika pyhä rituaali :laugh: :whistle: en mä tiedä muista mutta noin omia sukulaisia ja vanhempia seuranneena, itsekin maalla asuneena voin vain sanoa, että loputon työmäärähän siellä on. pihaa pitää pitää kunnossa, mahdollisesti eläimiä hoidettavana tai sit muuten ollaan työssäkäyvää porukaa. riippuuhan se toki henkilöstä itsestäänkin. kai jokaiselle aikaa jää jotain puuhien jälkeenkin, mutta se on sitten eriasia haluaako sen viettää muiden luona vai sitten sen oman ulkosaunan kupeessa rauhassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja niin niin:

Vaikka asumme kaupungissa, meilläkin on polttopuiden tekoa (okt:ssa kokonaan puulämmitys), pihan hoitoa ym kaikkea mitä siellä landellakin. Ihan kiva siellä on käydä, mutta silti minua ihmetyttää että esim. joku saunan lämmittäminen on pöndeille niin top, että kotiin pitää kiirehtiä. Kyllä, meilläkin on puusauna joka ei lämpiä napista painamalla, mutta voimme aivan hyvin luopua saunomisesta jos jotain muuta tiedossa.

Me asutaan keskustan liepeillä vanhalla omakotitaloalueella. Tontit on 1000-1600 neliöisiä, kaikki palvelut ja molempien työpaikka on kävely- tai pyörämatkan päässä. Meillä on vain yksi auto, jolla ajetaan vuodessa alle 6000km.

Lasten kaverit asuu vieressä, harrastukset on vieressä, puistot, kirpparit, kahvilat on vieressä. On oma piha ja oma rauha, meitä ei naapurit haittaa. Elämään kuuluu ääniä ja ihmisiä.

Kaupunkiasumisen loistavia puolia on, että naapuria ei ole mikään pakko tuntea."Huomenta" riittää kommunikoinniksi mainiosti.

Maalle en lähtisi, en vaihtaisi tätä mihinkään muuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
tai sitten se johtuu yksinkertaisesti siitä ettei seurasi ole riittävän miellyttävää ajan järkkäämiseen. järjestely ja halu kysymyshän tuo pitkälti on..

Kyse on muistakin kuin minusta, kuten jo aloituksesta varmaan huomasit. Ja kummasti he aina minuakin sinne odottavat, en joka kerta pääse töiden takia.

Eipä niitä kiinnosta mikään muukaan sosiaalinen elämä...

No mä voisin sanoa, että kaupunkilaiset on pönttöjä. Kuvitteleeko he todellakin, että maalaisserkku tai joku muu maalla asuva sukulainen, on sama asia kuin kesäpaikka maalla. Kyllä kun keväällä alkaa aurinko paistaa soi puhelin vaikka miltä sukulaiselta, josta ei koko talvena ole kuullukaan, että voitaisiinko tulla kesälomaksi ja juhannukseksi ja muutamaksi viikonlopuksi. Kun kaupungissa on niin kuuma ja pölyistä ja muutenkin maalla on paljon mukavampaa, kun lapset saa uida ja juosta pitkin poikin.
Mikä ihme kesähotelli se maalla asuva sukulainen on. Kyllä sitä saa kylään tulla ja olla vaikka pidenpään. Mutta en ymmärrä, että puolitutut sukulaiset änkee koko kesälomaksi. Sitten laitat niille ruokaa ja passaat, kun hehän ovat kylässä. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:

Samaa voisi kysyä mikä vimma on rakentaa talonsa 10 km päähän lähimmästä naapurista? Epäsosiaalisuusko sen aiheuttaa?

Juuri näin. Ketään ei saa näkyä missään, mitään ei saa kuulua ja silti ollaan turpa lasissa kyyläämässä ja juoruamassa jatkuvasti. Säälittävää. Maaliset on hirveitä juoruämmiä sukupuoleen katsomatta. Kaupungissa ei jakseta noteerata joka pierasua.

Yhteistyössä