Kyllä harmittaa niin vietävästi, autoilusta,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ottaa niin päähän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ottaa niin päähän

Vieras
olimme tulossa pojan kanssa autolla kotiin. Minulla on ollut kortti 20 vuotta, eikä ensimmäistäkään rikettä.

Ajoimme risteykseen joka oli aika pimeä. Valot vaihtuivat keltaiseksi. Katsoin, että ehdimme hyvin keltaisilla enkä hidastanut. Valot vaihtuivat tosi nopeaan punaiseksi, vaikka yleensä niissä on aika pitkät viiveet täällä.
Ajattelin etten voi enää tehdä äkkijarrutusta ja ajoin yli. Säikähdin toki itsekin.

Minusta kamera välähti ja katsoin laskurista että sakot olisivat aika suuret.
Tiedän mitä tapahtuu, jos toisen yli ajaa, mutta virhearviointiin minusta sakot ovat aivan kohtuuttomat. Ainakin tuottavat vaikeuksia maksaa. Tilanne ei ollut tahallinen.

Mutta olisipa kiva tietää mitä nyt tapahtuu. Näin jonkinlaisen välähdyksen mielestäni, mutta en ole aivan varma. Saan varmaan odotella nyt jonkin aikaa ja mitähän sitten...

Mulle on ainakin sanottu, että jos se kamera (salama) välähtää, niin ei todellakaan jää epäselväksi, välähtikö vai ei. On sen verran kirkas. Kerran ajoin jonkin matkaa toisen auton takana, joka sai sakot kamerasta, ja huomasin kyllä selvästi välähdyksen, vaikka ajoin n. 100m takana ja muita autoja siinä välissä.

No niin...
Keltainen valo tarkoittaa: jarruta!
Punaista päin ajaminen on vakava rike ja siitä seuraa sakot.
Toki se harmittaa, mutta virheestä on maksettava, oli sitten ajanut 20v kuinka nätisti tahansa.
Muistat sitten paremmin seuraavat 20v, että keltaisella ei enää paineta kaasua!

"Säikähdin toki itsekin. " Punaisia valoja?

"Minusta kamera välähti" Missä kaupungissa on risteyksessä peltipoliisi?

"Tiedän mitä tapahtuu, jos toisen yli ajaa, " ajoitko sä jonkun yli vai vaan päin punaisia?

Keltainen valo tarkoittaa, odota uutta vihreää!!! Ei, ehdit vielä kun kaasutat!!! Ja tosiaan sen valon kyllä huomaa. Usein kuvat ovat kuitenkin huonolaatuisia, eli ei sakotus kelpoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

"Tiedän mitä tapahtuu, jos toisen yli ajaa, " ajoitko sä jonkun yli vai vaan päin punaisia?

Säikähdin, koska ne valot vaihtuivat melkein heti keltaisilta punaisiksi, enkä siinä tilanteessa enää katsonut viisaaksi alkaa voimakasta jarrutusta. Valoihin on 50km tuntirajoitus, joten ihan kohdalla ei varmaan pitäisi punaiseksi noin nopeaan vaihtua.

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Mulle on ainakin sanottu, että jos se kamera (salama) välähtää, niin ei todellakaan jää epäselväksi, välähtikö vai ei. On sen verran kirkas. Kerran ajoin jonkin matkaa toisen auton takana, joka sai sakot kamerasta, ja huomasin kyllä selvästi välähdyksen, vaikka ajoin n. 100m takana ja muita autoja siinä välissä.

Minusta se valo tuli jotenkin minusta takaa ja sivulta. Ihan jotenkin kohdalla. En ole ollenkaan varma. No, veetuttaa kuitenkin. Kaikki meni niin nopeaan, etten oikein hahmota koko juttua.

Kerrot niinkuin asia on jos lappu tulee.
Olit mielestäsi liian lähellä tehdäksesi äkkijarrutuksen pysähtyäksesi valoihin.

Mahdollisesti takana tullut auto olisi melko varmasti ajanut autosi peräluukusta sisälle mikäli tuossa tilanteessa vetää liinat kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:

Minusta se valo tuli jotenkin minusta takaa ja sivulta. Ihan jotenkin kohdalla. En ole ollenkaan varma. No, veetuttaa kuitenkin. Kaikki meni niin nopeaan, etten oikein hahmota koko juttua.

Jos joku sivulta tuleva väläytti sulle pitkiä kun ajoit päin punaista?

Ala säästää sakkoa varten, valitukset ei yleensä mene läpi jos on tuota luokkaa. Eri asia jos olis jäinen tie ja vesi päällä, rekka puskurissa ettet USKALLA pysäyttää kun toinen ajaa perään. Toi on oma moka, sorry :(

On omaakin kokemusta asiasta :ashamed:

Missäpäin on risteyksissäkin kameravalvonta? Itse kun en ole törmännyt. Ja mä oon luullut, että noista rikkeistä saa vain päiväsakon eli jos ei, niin millä perusteilla sakko määräytyy?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jyväskylässä rantaväylällä ainakin... kolme kertaa on välähtänyt enkä ole yhtään sakkoa maksanut :laugh: :laugh: Kyllä sen huomaa sit kun välähtää kerran pimeällä tiellä jopa sokaisi hetkeksi onneksi ei tullut vastaan autoja kun auto meni keski-viivan toiselle puolelle kun en hetkeen nähnyt mitään... et aika vaarallisiakin ovat.. :kieh:

Kyllä se pöntön salama on niin kirkas, ettei siitä voi erehtyä päivänvalossakaan.

Ja sille joka kysyi, missä kaupungissa on risteyksessä pönttö, niin Jyväskylässä löytyy ihan kaksin kappalein.

Plus jossain pohjoisemmassa jäi mieleen pönttö juuri risteyksen kohdalla, kun rajoitus tippuu viiteen kymppiin. Siis jossain suunnilleen tuolla Oulun paikkeilla (siis ihan mutu-arvio, ei voi muistaa muutaku et Oulu oli jossain suht lähellä kun joku dorka Voyagerissa löi liinat kiinni 50m ennen pönttöä :kieh: ihanku siitä enää siinä mitää hyötyä olis) .

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Missäpäin on risteyksissäkin kameravalvonta? Itse kun en ole törmännyt. Ja mä oon luullut, että noista rikkeistä saa vain päiväsakon eli jos ei, niin millä perusteilla sakko määräytyy?

Tampereella on. Kampaajalleni kävi samalla tavalla juuri muutama viikko sitten ja sama paikka. Päiväsakothan sen niin kohtuuttomaksi minusta tekee, kun ovat aika suuria noi päiväsakot.

Laskurissa oli vilkun käyttämättä jättäminen ym. Ja olivat aika isoja summia suhteessa asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Tampereella on. Kampaajalleni kävi samalla tavalla juuri muutama viikko sitten ja sama paikka. Päiväsakothan sen niin kohtuuttomaksi minusta tekee, kun ovat aika suuria noi päiväsakot.

Laskurissa oli vilkun käyttämättä jättäminen ym. Ja olivat aika isoja summia suhteessa asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Kyllä se pöntön salama on niin kirkas, ettei siitä voi erehtyä päivänvalossakaan.

Ja sille joka kysyi, missä kaupungissa on risteyksessä pönttö, niin Jyväskylässä löytyy ihan kaksin kappalein.

Plus jossain pohjoisemmassa jäi mieleen pönttö juuri risteyksen kohdalla, kun rajoitus tippuu viiteen kymppiin. Siis jossain suunnilleen tuolla Oulun paikkeilla (siis ihan mutu-arvio, ei voi muistaa muutaku et Oulu oli jossain suht lähellä kun joku dorka Voyagerissa löi liinat kiinni 50m ennen pönttöä :kieh: ihanku siitä enää siinä mitää hyötyä olis) .

Tuleeko se sit kohdalla vai suoraan edestä? Koska minusta se välähti ei tuulilasista läpi vaan sivusta/ylhäältä.

Tuleeko se sit kohdalla vai suoraan edestä? Koska minusta se välähti ei tuulilasista läpi vaan sivusta/ylhäältä.

Riippuu paikasta ja nopeudesta.

Voivat lisätä summaa esim puhelimeen puhumisesta, turvavyön käyttämättä jättämisestä tms. Kuva on sen verran tarkka että turha kiistää.

Aika iso sakko on myös liian lähellä ajamisesta :whistle:

No ei mua ole koskaan tarvinnut kuvata, mutta edestähän se sen kuvan ottaa.
Eihän ne nyt sivuprofiilia kuvaa, vaan kuvan jossa kasvot näkyy kunnolla, että voi tunnistaa.

Eli ilmeisesti sulle on sivusta tullut autoilija vilauttanut pitkiä.
(Ja ihan syystä, jos menit yli punaisella.)

MUOKS. Joo, kuvaahan osa pöntöistä ainakin näköjään ihan liikkuvaa kuvaakin. Että voi kai ne sillon kuvata sivustakin. Mutta tosiaan, aikea uskoa että pimeällä olisi jäänyt epäselväksi jos valvontapöntön salama välähtää.

Yhteistyössä