Kylkiluunmurtuma,lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kaaduin toissaviikon torstaina ja löin kylkeni sängynpäätyyn. Silloin sattui kylkeen,mutta kipu on "siirtynyt" ennemminkin oikean rinnan alle. Ei mustelmaa tai muuta jälkeä,ei särkyä,mutta syvääm hengittäminen,yskiminen ja erityisesti aivastaminen sattuu todella paljon ja esim aivastuksen jälkeen sattuu n minuutin. Oliskohan kylkiluu murtunut? Pitäiskö mennä lääkäriin?

En mä tiiä pitääkö mennä, mutta jos se on katkennut niin ei sille mitään tehdä. Tietty jos meet, niin voivat tarkistaa ettei se luu ole puhkaissut keuhkoa, mut jos sen suhteen kaikki on ok, pääset kotiin. Ei sulle mitään kokovartalokipsiä laiteta kuitenkaan.
Ja jos sun miehes teki tuon, niin sano siellä lääkärillä asiat niinkuin on. Joskus kun oot valmis tekemään rikosilmon, sulla on näyttöä aiemmista pahoinpitelyistä.

Sulla saattaa olla lihas venähtänyt siinä kylkiluiden välissä. Jos ois kylkiluu murtunut oisit jo käynyt lääkärissä :) Kun on murtuma sen kyllä tuntee heti, eikä viikon päästä :)

Alkuperäinen kirjoittaja öllö:
En mä tiiä pitääkö mennä, mutta jos se on katkennut niin ei sille mitään tehdä. Tietty jos meet, niin voivat tarkistaa ettei se luu ole puhkaissut keuhkoa, mut jos sen suhteen kaikki on ok, pääset kotiin. Ei sulle mitään kokovartalokipsiä laiteta kuitenkaan.
Ja jos sun miehes teki tuon, niin sano siellä lääkärillä asiat niinkuin on. Joskus kun oot valmis tekemään rikosilmon, sulla on näyttöä aiemmista pahoinpitelyistä.

No jos ois keuhko puhjennu ois varmaan jo huomattu :D Ei sille mahdolliselle murtumalle voi tehdä mitää, lepoa vaan.

Juu, reikä keuhkossa kaksi viikkoa :o

Ei todellakaan mun mies tehny tätä,vaan kompastuin maton reunaan. Ei tarvii uskoa,mutta mulla on ihan mahtava mies joka ei ikinä ole käyttäytynyt uhkaavasti mua kohtaan.
Ja joo,ajattelinkin ettei ne varmaan lääkärissä muuta tee kun tarkistavat keuhkon ym.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juu, reikä keuhkossa kaksi viikkoa :o

Hei pöljät, ei siihen heti kuole! Kylkiluunmurtumissa voi kehittyä ilmarinta, eli siis "reikä keuhkoissa". Se voi olla myös täysin oireetonkin, koska yleensä terveet ihmiset pärjäilee hyvin sillä ehjällä keuhkollakin. Että älkää tulko mulle keuhkoomaan kun ette asiasta mitään tiedä.

En ota kommenttia pitäisikö sinun mennä lääkäriin, mutta kerron oman kokemukseni. :)
Mulla oli keuhkoputkentulehdus ja sen mahdottoman yskimisen seurauksena tuli kylkiluunmurtuma. Mainitsin lääkärille kontrollissa käydessäni kovasta ja ns. pistävästä kivusta joka vaivasi etenkin aivastaessa, kylkeä kääntäessä, lattialla maatessa yms. Lääkäri ei ottanut mitään kantaa asiaan ja nyt 1,5kk myöhemmin kipu on lähes poissa, vaivaa enää vähän. Eli on parantunut itsestään. Ja mitä olen jutellut th-henkilöstön kanssa niin noille murtumille ei voi tehdä oikein mitään ja jos olisi vakavampaa niin olisin kyllä jo joutunut sairaalaan(siis jos keuhko olisi puhjennut).

Yhteistyössä