kyljellään vai selällään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvan nukkuminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvan nukkuminen

Vieras
Kumminko nukutatte vauvaikäistä? Monenlaista ohjetta kuultu ja neuvot muuttuu, joten asiallisia kommenteja kaipaisin muilta. Neuvolatäti kertoi, että viimeisimpien ohjeistusten mukaan vauvaa tulisi nukuttaa selällään. Onko kukaan toinen törmännyt kommenttiin, että selällään nukuttamiseen voisi liittyä ns. kätkytkuoleman vaara (vauvalla vaara tukehtua omaan pukluun). Niinkuin hatarasti muistaisin lukeneeni tämän jostain vauva-aiheisesta lehdestä odotusaikana. En halua kirjoituksellani neuvoa ketään ja ottaa vastuuta asiasta vaan parasta on itse tarkistaa asia omasta neuvolasta tai lastenlääkäriltä. Kommentteja kaipaisin erityisesti sellaisilta neuvolan tai terveydenhoitoalan asiantuntijoilta, jotka osaavat perustella kantaansa ei pelkästään perheiden käytännönkokemuksia (...näin meillä, hyvin on mennyt). Kiitos etukäteen kaikille vastanneille!

Toki ymmärrän ,että isompana vauvahan itse liikkuu ja pyörii sängyssä toiseen tapaan, kun hänellä on taitoa ja voimia kääntyillä puolelta toiselle. Kyse onkin vastasyntyneen ja pari-kolmekuisen nukuttamisesta.

Meillä sairaalassa kätilöt laitto selälleen vauvaa, ite oon nukuttanu kyljellään. Mahalla nukkumisesta oon kuullu kätkykuoleman riskistä varoteltavan. Kuitenki Lastenklinikalla meijän vauvaa nukutettiin mahallaan ja sillai tykkää välillä olla. Siinä taitaa olla tukehtumisen riski, mutta kyllä vauvaki tajuu päätään kääntää, jos happi meinaa loppua. Ihan niinku isompiki ihminen.

jatkuvasta selällään nukuttamisesta tulee helposti "littana" kohta takaraivoon. todisteena asiasta monet 70-luvulla syntyneet selällään nukutetut... katselkaapas vain tuttavienne takaraivoja, ei ole kaikilla soma pyöreä takaraivo. eikä taatusti ole geenivirhe, vaan littaan nukuttu.

yleensä lasken vauvan selälleen sänkyyn ja nukutan siihin asentoon mihin hän kääntyy taikka jää. minun vauvani yleensä kääntyy vatsalleen taikka kyljelleen.

Esikko nukkui aina kyljellään sairaalan ohjeiden mukaan. Kuopus nukkui aluksi kyljellään mutta siirryttiin pian nukuttamaan mahalleen. Selällään en jostain syystä ole koskaan halunnut nukuttaa.

Ekat 3kk kapaloitiin niin, että pysyi kyljellään (vauva oli kova puklailemaan). Kun oppi itse kääntyilemään, niin on saanut nukkuu missä vaan asennossa.

Molempia olen nukuttanut kyljellään niin kauan kuin siinä asennossa ovat pysyneet, eli just ne pari kolme ekaa kuukautta. Näin ne tekivät synnärilläkin ja mun mielestä se tuntui turvallisemmalta kuin selällään nukuttaminen, just ton pukluun tukehtumisen takia. Molemmat nimittäin ovat olleet kovia puklailemaan.
Itsekin olen kuullut tuon, että pää voi muokkautua littanaksi, jos liikaa pitää selällään. Olin vielä sen verran tarkka, että kun vauva nukkui aina yöllä oikealla kyljellään (eli kasvot itseeni päin), niin laitoin kaikille päikkäreille sitten vasemmalle kyljelleen, että muokkautui pää sitten tasaisesti molemmilta puolilta ;) Ja molemmilla tytöillä kyllä pään muoto on poikkeuksellisen kaunis ja pyöreä, olen siitä muiltakin useasti saanut kehuja.

minkä takia esikoisellani on littana takaraivo (niinkuin isällään), vaikka olen vauvana nukuttanut kyljellään ja toisella lapsellani on pyöreä takaraivo (niinkuin minulla), vaikka olen nukuttanut samalla tavalla kyljellään??

Omista lapsistani on kaksi vanhinta syntynyt Jenkeissä, joten oppini vastasyntyneistä on sieltä. Ihan pienten vauvojen nukuttamisessa siellä annettiin seuraavat neuvot: Koskaan ei saa laittaa vauvaa mahalleen nukkumaan (lisääntynyt kätkytkuoleman riski), sitten kun itse pystyy kääntymään, niin itse hakee haluamansa asennon. Terve vauva laitetaan nukkumaan selälleen. Vauvahan pitää päätään sivulle käännettynä nukkuessaan selällään, joten puklu ei jää nieluun, vaan valuu ulos suusta. Vain lääkärin erityisestä määräyksestä nukutetaan vauvaa kyljellään.

Omasta mielestäni em. neuvot ovat ihan maalaisjärjellä ymmärrettäviä, joten olen noudattanut niitä.

Nukutin alkuun kyljellään sairaalan (TAYS) ohjeen mukaan, peitto tai joku muu tuki selkää ja vauva pysyi kyljellään, aina kylkeä vaihdellen juuri tuon pään muokkautumisen mukaan. Sitten kun vauva oppi menemään mahalleen niin aloin nukuttaan selälleen koska muuten aina automaattisesti pyrki kylkiasennosta mahalleen. Nukkuu siis edelleen (6kk) selällään, pää suoraan tai sivulle kääntyneenä, ei ole mennyt itsekseen unissaan mahalleen. Masulla olisi kai ilmavaivojen takia parasta nukkua, mutta en halua niin nukuttaa, jos itse kääntyy niin kääntyy.

Meillä on nukutettu molemmat lapset ensimmäiset 3-4kk kyljellään pyyherulla selän takana. Joka imetyksellä vaihdetaan puolta. Imetyksiä on edelleen niin usein, että puolen vaihtoja tulee useita yössä. Jää paremmin nukkumaan kyljelleen, kun ei pääse heiluttelemaan päätään sivulta sivulla, johon herää helposti.

Meillä vauva nukkui niin kauan kyljellään (vaihdettiin vain joka nukkumaan laiton/imetyksen yhteydessä puolta), kun oppi itse sen verran liikkumaan, että sai käännettyä itsensä selälleen. Vatsallaan ei ole tykännyt nukkua ollenkaan.

meidän lapset on kumpikin nukkunut selällään koko ajan.. nyt kun oppinut kääntyilemään itse niin voi olla joskus kyljelläänkin ja harvoin on masulleen kääntynyt.. jos on mahallaan niin käännään kyllä takaisin selälleen.. jos tain olen kuullut masullaan nukkumisen lisäävän kätkyt-riskiä.. en nyt vaan muista mistä.. mutta kaipa lapsi itse tietää missä asennossa on paras nukkua ja sitten hakeutuu siihen.. sitten kun osaa itse liikkua..

Meidän pariviikkoinen vauva puklailee ja jos on selällään, niin meinaa tukehtua. Siksi nukutan aina kyljellään. Pari vuotta sitten ohjeistettiin vielä nukuttamaan kyljellään ja nyt selällään. Selällään nukuttaminen ei kuitenkaan toimi meidän vauvalla.

Mahallaan nukuttamisen kätkytkuoleman riskin pitäisi jo kaikkien tietää. Niin monta vuotta siitä on valistettu.

Täällä Ruotsissa painostetaan nykyisin nukuttamaan vain selälleen. Meidän neiti (1kk)haluaa nukkua vain kyljellään ja on annettu niin nukkua. Neuvoivat kääntämään unisena selälleen, mutta tyttö kampeaa takaisin puolikyljelleen. Täällä ainakin uskotaan mahallaan nukkumisen eniten lisäävän kätkytkuolema-riskiä.

On saanut kyllä olla mahallaankin isän tai äidin rinnan päällä valvonnan alaisena (on kyllä molemmat nukahdettukin silloin kun vauva siinä).

Maalaisjärjellä ajateltuna tuo ihan selällään olo ei ole kovin hyvä, kun puklu tulee. Ehkä pää sivulle kääntyneenä sitten...Nämä neuvolan antamat ohjeet on tainneet käydä täyden kierroksen viime vuosikymmeninä: selällään, mahallaan, kyljellään ja nyt taas selällään :-D

Nukutin aluksi kyljellään, kun niin ohjeistettiin ja kun ei pysynyt enää kyljellään, nukutin selällään. Jossain vaiheessa yötä tosin käännettiin mahalleen, vatsakipuja helpottamaan. Nyt kääntyy vatsalleen öisin itse. Vauva on nyt 4,5 kuukautta vanha.

Yhteistyössä