Kyl nyt ehkä olis aika alkaa miettii nuita ilmasto juttuja ihan tosissaan!!

Meinaan alkaa toi luontoäiti näyttämään mahtiaan mitä nyt on tätä kulunutta vuotta mietinyt.. Järkyttävän kova talvi ja helvetin kuuma kesä kammottavine myrskyineen. Sitä tekee kasvihuoneilmiö eikä sitä voi pysäyttää ei mutta, hidastaa voi kyllä...
Mä en ole tämmösiä sillai kamalasti edes ajatellut mutta nyt kun noita myrskyjä katsoo joka puolella suomea ni se laittaa kyllä ajattelemaan.
Me tuhotaan luontoa minkä ehditään yms ja nyt luonto antaa takas. Ja kuinka mulla on sellanen tunne että tää on vielä pientä...
Plus ulkomailla tulvat ja kaikki muut kamaluudet.

Sainpahan purkautua, miettikääs näitä juttuja minä todellakin aloin miettimään ja mietin vielä kauan ja teen asialle jotain...

:) Hyvät päivän jatkot tänne :D Mä lähden kohta töihin!
 
Minä ainakin osasin odottaa kuumaa kesää. Eikös se vanha kansa sano että kun on kylmä talvi tulee kuuma kesä? Taidan olla taikauskoinen :LOL:

Ja lumen määrä arvioidaan pihlajanmarjojen määrästä... hmmm.. näyttäis tulevan paljon lunta ens talvena, kun marjoja on vähän. Sanotaan että pihlaja ei kanna kahta taakkaa... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Se on menoa:
Ihminen luulee voivansa hidastaa luonnonjuttuja mut myöhästä on
Ja vasta sitten kun jotain tämmöistä tapahtuu, alkaa kansakunnan valopäät miettimään että hmmmm, tarttis tehrä jottai.....

Sitä ennen on naurettu suohon kaikki jotka vähänkään yrittää elää 'ituhipin' tavoin. :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Se on menoa:
Ihminen luulee voivansa hidastaa luonnonjuttuja mut myöhästä on
Se voi olla kkyllä näin mutta AINA kannattaa alottaa myöhään ku millonkaan... Kantapään kautta näitä aina oppii ja tulevaisuudessa nää myskyt voi olla pahempia eli nämä verrattavissa 10 vuoden päässä pikku tuulahduksiin.
 
niin
Jutelkaapa vanhempien ihmisten kanssa, sellaisten 70+ ikäisten. Ei he tätä pidä outona, mummukin tokas heinäkuun alussa että saatiimpa nuoruuden talvet ja kesät takas vielä hänen elin aikanaan. Eikä tää ole eka kesä kun myllertää...itsekin muista 80-luvulta kesän jolloin oli myrskyä myrskyn perään. Ja mistäkö muistan? Isäni oli palokunnassa ja ne jatkuvat hälytykset on jäännyt mieleen.

Nyt ei kannattas ihan hysteeriseks ruveta kuitenkaan vaikka jokunen myllerrys meidän lintukotoomme on iskenyt. Pystyykö kukaan täysin todistamaan sitä että ilmaston muutos on pelkästään ihmisen aikaan saama (jos tää edes sitä on...tilastolliset keskiarvothan tarvitsevat aina myös ne huippu lukemat jos muistatte miten keskiarvo lasketaan) Vai voisko olla iha luonnon omaakin muutumista. Onhan nää meidän mantereetkin joskus olleet yhdessä vaan luonto sijoitellut ne ajan kanssa eri paikkoihin. Samoin on todistetusti vaihtuneet sääalatyypit. Käsitykseni mukaan meilläkin on joskus ollut lämpöisempää täällä pohjolassa (joidenkin eläinlajien löydösten perusteellahan tälläikin on väitetty)
 
rukkilainen
Tälläset myräkät on pikkiriikkisiä siihen mitä muualla maailmassa tapahtuu. Me vaan tykätään sulkea silmämme kun ei tapahdu meillä. Ja sit jos jonain vuona hieman tapahtuu niin alkaa hysteria maailmanlopuista,maapallon tuhoutumisesta ym.

Jos tälläisiä vuosia alkaa tulla useampia, vaikkapa 10 putkeen niin sit on ehkä paikallaan puhua selkeästä muutoksesta. Mutta yksi poikkeus kuuluu jo tilastollisestikin ihan normaaliin vaihteluun RAUHOITTUKAA
 
Mutta vaikka tämä oliskin ihan luonnollinen juttu, ei pelkästään ihmisen aikaansaannosta, niin mun puolestani valtaosa VOIS silti ajatella että tälle täytyy jotain tehdä ja alkaisivat kunnioittaa luonnonvaroja korkeammalle....
 
tsiisös
No joopa joopa. Vielä toissa vuonna kun oli niin leutoa talvella ja koleaa kesällä, laitettiin sekin ilmastonmuutoksen piikkiin. Vuodenajat kuulemma häviää ja aina on tasaisen harmaata, sateista, ei kunnon talvea, ei kunnon kesää.

Nyt sitten kun olikin kunnon talvi, kunnon kesä, niin seKIN on ilmastonmuutoksen syytä. Siis hei, pliis, päättäkää jo. Kun se ei voi olla molempia, on pakko valita. Kumpi siis oli kasvhuoneilmiön merkki: poistuneet eri vuodenajat ja sama sää läpi vuoden vai kunnon talvi/kunnon kesä?
 
jotain rajaa..
ite en usko siihen että se yks hehkulamppu vaikuttaa niin maailman tilaan. Ihan elän mielestäni luontoa säästäen ja kunnioittaen vaikka lapsillani kertakäyttövaippojakin vielä käytän. Suomessa on niin vähän ihmisiä verrattaen johonkin suurkaupunkiin ja siellä ne ihan varmasti suurin osa elää miten lystää.

Ja kaikki tuo energiaa säästävä ym. maksaa ihan tuhona, joten säästän paljon kun en niitä osta! Vaikka ne nyt muka maksavat(energian säästölamput ei todellakaan aina kestä niin kun pitäis) itsensä takaisin, niin ei ole varaa kerralla laittaa moisia rahamääriä! Mä säästän luontoa sillä kun en osta koko ajan lapsilleni kaiken maailman leluja ja uusia vaatteita koko ajan. Kerään marjoja yms. luonnosta itse.

Mää uskon että näihin luonnonvoimiin on muitakin syitä:) ja siks en ihan kaikkeen lähe mukaan.
 
Mä muistan myös että lapsuudessa (80-luvulla) oli tämmösiä myrskyjä enemmänkin ja kylmiä lumitalvia oli paljon enemmän kuin kuluneina viime vuosina. Älkää ihmiset pienet hysterisoituko ihan tavallisista sääilmiöistä, pliis. Turhaan vaivaatte päätänne ja mietitte höpöjä.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mutta vaikka tämä oliskin ihan luonnollinen juttu, ei pelkästään ihmisen aikaansaannosta, niin mun puolestani valtaosa VOIS silti ajatella että tälle täytyy jotain tehdä ja alkaisivat kunnioittaa luonnonvaroja korkeammalle....
Koko maailman tasolla suomalaiset tekee jo hyvin hyvin paljon, ei meitä musta pidä moittia. Ei 5 miljoonainen kansa voi siivota vaikkapa Intian ja Kiinan 2,5 miljardin ihmisen aikaansaannoksia. Niin se vaan on. Nekin kun vaikuttaa meille asti.

Toki oman pesän siistinä pitäminen on tärkeää, mutta kun piipahtaa ulkopuolella niin tajuaa asian todellisen mittasuhteen.
 
muna vai kana
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mutta vaikka tämä oliskin ihan luonnollinen juttu, ei pelkästään ihmisen aikaansaannosta, niin mun puolestani valtaosa VOIS silti ajatella että tälle täytyy jotain tehdä ja alkaisivat kunnioittaa luonnonvaroja korkeammalle....
Koko maailman tasolla suomalaiset tekee jo hyvin hyvin paljon, ei meitä musta pidä moittia. Ei 5 miljoonainen kansa voi siivota vaikkapa Intian ja Kiinan 2,5 miljardin ihmisen aikaansaannoksia. Niin se vaan on. Nekin kun vaikuttaa meille asti.

Toki oman pesän siistinä pitäminen on tärkeää, mutta kun piipahtaa ulkopuolella niin tajuaa asian todellisen mittasuhteen.
Osaltaan totta mutta ei ole kiinan tai intian ihmisten vika jos haluavat saman elintason kuin meillä, eikä sitä luonnonvarat kestä. Kumpi silloin tekee väärin, suomalainen vai kiinalainen?
 
tekopyhää
Alkuperäinen kirjoittaja jotain rajaa..:
ite en usko siihen että se yks hehkulamppu vaikuttaa niin maailman tilaan. Ihan elän mielestäni luontoa säästäen ja kunnioittaen vaikka lapsillani kertakäyttövaippojakin vielä käytän. Suomessa on niin vähän ihmisiä verrattaen johonkin suurkaupunkiin ja siellä ne ihan varmasti suurin osa elää miten lystää.

Ja kaikki tuo energiaa säästävä ym. maksaa ihan tuhona, joten säästän paljon kun en niitä osta! Vaikka ne nyt muka maksavat(energian säästölamput ei todellakaan aina kestä niin kun pitäis) itsensä takaisin, niin ei ole varaa kerralla laittaa moisia rahamääriä! Mä säästän luontoa sillä kun en osta koko ajan lapsilleni kaiken maailman leluja ja uusia vaatteita koko ajan. Kerään marjoja yms. luonnosta itse.

Mää uskon että näihin luonnonvoimiin on muitakin syitä:) ja siks en ihan kaikkeen lähe mukaan.
Tässä on äärettömän hyvä pointti. Me ollaan niiin egologisia kestovaippoinemme ja kierrätyksinemme. Silti jokaisen koti notkuu erinäistä nuovikrääsää pullollaan (ölyjy edeleen yksi tärkeistä muovin raaka-aineista). Tavarat ja vaatteet on tuotettu ns. kolmansissa maissa joissa luonnonsuojelu on käsite jolle suurin piirtein nauretaan, tuotanto ja tehokkuus on pääasia. HelloKitty tuote toisensa perään puksahtaan ulos tälläkin hetkellä Kiinalaisesta tehtaasta joka ei suinkaa toimi pyhällä energialla vaan kivihiilen poltolla. JA kaikki palamiskakka tuprutetaan ilmakehään sellaisenaan ilman puhdistuksia...

Mutta mitäpä se meitä haittaa kun ei se täällä tapahdu...Niinpä niin, mietikääpä sitä...
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja muna vai kana:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mutta vaikka tämä oliskin ihan luonnollinen juttu, ei pelkästään ihmisen aikaansaannosta, niin mun puolestani valtaosa VOIS silti ajatella että tälle täytyy jotain tehdä ja alkaisivat kunnioittaa luonnonvaroja korkeammalle....
Koko maailman tasolla suomalaiset tekee jo hyvin hyvin paljon, ei meitä musta pidä moittia. Ei 5 miljoonainen kansa voi siivota vaikkapa Intian ja Kiinan 2,5 miljardin ihmisen aikaansaannoksia. Niin se vaan on. Nekin kun vaikuttaa meille asti.

Toki oman pesän siistinä pitäminen on tärkeää, mutta kun piipahtaa ulkopuolella niin tajuaa asian todellisen mittasuhteen.
Osaltaan totta mutta ei ole kiinan tai intian ihmisten vika jos haluavat saman elintason kuin meillä, eikä sitä luonnonvarat kestä. Kumpi silloin tekee väärin, suomalainen vai kiinalainen?
Eihän se heidän vika olekaan. Mutta ei voi oletta että meidän valtio/kansa kykenee sitä kaikkea puhdistamaan. Meillä tehdään asioiden eteen jo todella paljon ja siks mua aina surettaa kun syyttävä sormi osoitetaan meitä kohtaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tsiisös:
No joopa joopa. Vielä toissa vuonna kun oli niin leutoa talvella ja koleaa kesällä, laitettiin sekin ilmastonmuutoksen piikkiin. Vuodenajat kuulemma häviää ja aina on tasaisen harmaata, sateista, ei kunnon talvea, ei kunnon kesää.

Nyt sitten kun olikin kunnon talvi, kunnon kesä, niin seKIN on ilmastonmuutoksen syytä. Siis hei, pliis, päättäkää jo. Kun se ei voi olla molempia, on pakko valita. Kumpi siis oli kasvhuoneilmiön merkki: poistuneet eri vuodenajat ja sama sää läpi vuoden vai kunnon talvi/kunnon kesä?
PEESI!
 
Alkuperäinen kirjoittaja jotain rajaa..:
ite en usko siihen että se yks hehkulamppu vaikuttaa niin maailman tilaan. Ihan elän mielestäni luontoa säästäen ja kunnioittaen vaikka lapsillani kertakäyttövaippojakin vielä käytän. Suomessa on niin vähän ihmisiä verrattaen johonkin suurkaupunkiin ja siellä ne ihan varmasti suurin osa elää miten lystää.

Ja kaikki tuo energiaa säästävä ym. maksaa ihan tuhona, joten säästän paljon kun en niitä osta! Vaikka ne nyt muka maksavat(energian säästölamput ei todellakaan aina kestä niin kun pitäis) itsensä takaisin, niin ei ole varaa kerralla laittaa moisia rahamääriä! Mä säästän luontoa sillä kun en osta koko ajan lapsilleni kaiken maailman leluja ja uusia vaatteita koko ajan. Kerään marjoja yms. luonnosta itse.

Mää uskon että näihin luonnonvoimiin on muitakin syitä:) ja siks en ihan kaikkeen lähe mukaan.
Eihän se yksi, mutta kun teilläkin on varmaan talossa paljon hehkulamppuja ;)
Ja tokkopa ne kaikki kerralla poksahtaa, joten ostaa muutaman kerralla niitä ja vaihtaa sitten pikkuhiljaa. Tosin kohta loppuu hehkulamppujen myyminen, niin sitten se saattaa muutenkin kirpasta.

Meillä ei pala turhia valoja ja pikkuhiljaa vaihdamme hehkulamput energiansäätölampuiksi.
Pienelle yritän opetella käyttämään kestovaippoja ja muutenkin ostamme tavaroita vanhana. Kaiken ei tarvitse aina olla uutta ja mitä ostamme uutena, emme osta lastulevy huonekaluja, vaan kunnollisia puusta tehtyjä. Näin ne kestävät pitkään.
Meistä ei kumpikaan kulje muodin mukaisissa vaatteissa, joten ei tarvii viskoa hyviä vaatteita roskiin, vaan ne käytetään loppuun saakka.

Ruoka tehdään suurimmaksi osaksi itse ja harvoin käytämme eineksia. Kovasti olen suunnitellut että tuolla pienelle teen sitten itse ruuat. Turhaa lasijätettä tulee niistä valmis ruuista.
 
Gaia lover
Ilmastonmuutos tai ei, mutta ilolla tervehdin heitä jotka ajattelevat edes hiukan maapallon ja luonnon tilaa eläessään. Vaikka edes kierrättämisenä tai kuka mitenkin, ekologisena ajattelutapana. Vaikka ilmastonmuutosta ei tulisikaan, niin ainakin me saastutamme vedet ja maat, tuhoamme sademetsät ja tapamme sukupuuttoon eläinlajeja, tätä menoa jätämme lapsillemme kuolleen planeetan. Ja se ei ole oikein.

Kohdelkaa tätä planeettaa kuin ystävää, ei niinkuin vihollista.
 

Yhteistyössä