kyhmy rinnassa ja imetys

• Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut
Kävin eilen gynekologilla ihan tarkastuksessa ja lääkäri huomasi toisessa rinnassani kyhmyn. Imetän vielä ja lääkäri epäilikin, että liittyis imetykseen vain. Nyt kuitenkin pelottaa, kun on olemassa pieni todennäköisyys, että olis joku kasvain. Olen kyllä menossa ultraääneen, joten siellä selvinnee. Onko muilla ollut tällaisia kyhmyjä, vain toisessa rinnassa? Onko tutkittu ja mitä ne ovat olleet? Itse en suoranaisesti kyhmyä edes tunne, kun rintani ovat sen verran muhkuraiset.

Lue mun vastauksia tästä ketjusta "kauhistuttaa"
http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=687438
Eli suurin osa varmaan vaarattomia, muta mun mielestä kannattaa aina tutkia. Pyydä myös ottamaan ohutneulanäyte ultrassa jos asia ei aivan selvä.

kyhmy
Huomasin itselläni imetyksen aikoihin toisessa rinnassa kyhmyn. Olin aivan paniikissa, ja hakeuduin lääkäriin. Sain lähetteen mammografiaan ja siellä selvisi, ettei ollut mitään vaarallista. En tosin muista enää, mikä se todellisuudessa onkaan. Samainen kyhmy on vieläkin olemassa, aikaa tuosta löytymisestä on kulunut pari vuotta. Varmasti on suurempi todennäköisyys, että kyseessä on jokin harmiton juttu.

mulla kyhmy myös löytyi imetyksen aikana. Sain lähetteen lääkäriltä mammografiaan, ultrasivat rinnat ja totesivat että ei hätää, sieltä löytyi vesirakkuloita eli kystia(muistaakseni tuon nimisiä). kuulemma hyvin yleisiä naisilla, en muista prosenttilukua mutta toisilla naisilla on ja toisilla ei. Mulla niitä löytyi enemmänkin, yhden vain itse pystyn paikallistamaan kun on suurikokoinen.

sannamaaria
Kannataa ehdottomasti tutkituttaa huolella se vaikka tuskin on mitään vakavampaa. Ystävälläni ilmaantui heti synnytyksen jälkeen kyhmy rintaan ja ensin epäili rintatulehdusta, kävikin sitten useammalla lääkärillä näyttämässä sitä, siitä otettiin sitten useamman kk jälkeen koepala ja se oli syöpää. Vaikka on tuskallista epäillä sitä pahinta, se ei useimman kohdalla kuitenkaan sitä ole. Ystävälläni vain oli huono tuuri. Tsemppiä sulle!

huolestunut
Kiitoksia vastauksista! Kävin ultrassa, ja ultraava lääkäri ei löytänyt edes kädellä mitään kyhmyä eikä siis ultrassakaan ollut mitään poikkeavaa. Ensimmäinen lääkäri tosin oli sitä mieltä, että saattoi olla vain jotain imetyksestä johtuvaa ja häviää, kun imetän seuraavan kerran. Halusi kuitenkin että asia tarkistetaan, ja hyvä näin, kun katsottiin. Kaiken siis pitäisi olla kohdallani kunnossa.

Yhteistyössä