kuvitteletko että sinulla on oikeus puuttua toisten ihmisten elämään, puuttua lasten kasvatukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinnie the pooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinnie the pooh

Vieras
mietin vaan että onko olemassa paljonkin sellaisia ihmisiä jotka tulee kylään ja alkaa sanomaan miten lasten vanhempien pitäisi toimia. Minusta se on äärimmäisen tahditonta ja röyhkeää toimintaa. jos olet sitä mieltä että sinulla on tähän oikeus,niin mihin perustat olettamuksesi?

Minun mielestä vanhemmat päättävät itse miten kasvattavat jälkikäsvunsa. eriasia tietysti jos lapsi käyttäytyy huonosti ja vanhempi ei asiaan puutu tai jos vanhempi pahoinpitelee lasta. tms Mut minusta ne on poikkeustapauksia.

Jos ollessani kylässä vanhemmat kysyvät/jutellaan lapsen kasvatuksesta mielestäni minulla on silloin oikeus sanoa mielipiteeni vaikka se ei miellyttäisi isäntäperhettä

Vanhemmat eivät omista lapsiaan vaikka ovatkin heidän vanhempiaan. Silti he voivat tehdä asioita väärin jolloin on hyvä että kuka tahansa puuttuu. Jos kaikki on hyvin, tietenkään ei tarvitse puuttua.

[QUOTE="vieras";29082070]Jos ollessani kylässä vanhemmat kysyvät/jutellaan lapsen kasvatuksesta mielestäni minulla on silloin oikeus sanoa mielipiteeni vaikka se ei miellyttäisi isäntäperhettä[/QUOTE]

en tarkoita tälläistä tilannetta(minusta on eriasia jos kysytään tai ylipäätään keskustellaan), tarkoitan sitä että menet kylään ja alat määräilee perheen aikuisia miten heidän tulisi mielestäsi toimia(ken enkään kysymättä asiaa).

Yritän ottaa rennosti, jos joku antaa kasvatusvinkkejä, koska olen aika sinut itseni ja kasvatustyylini kanssa ja uskon, että useimmiten toimin kyllä äitinä ihan oikein.

Tässä ihan vähän aikaa sitten tosin kävi tilanne, jossa eräs aikuinen jutteli lapseni (4 v.) kanssa. Lapseni sanoi jotain, että "kaikilla on äiti ja isä" tms. Tämä aikuinen alkoi sitte selittää tyttärelleni, että Hei, näin ei ole, lapsella voi olla myös kaksi isää tai kaksi äitiä. Ja että naisetkin voivat tykätä toisistaan "silleen" jne.

Minusta tuo oli VÄHÄN roisia tekstiä tuollaisen pikkuihmisen korville. Mitä helvettiä lapseni tekee tuollaisella hämmentävällä tiedolla?? Korvissani todellakin kiehui, kun kuulin mitä tämä aikuinen selitti lapselleni. Todella röyhkeää tulla "opettamaan" pienelle lapselleni "elämän tosiasioita" varsinkin, kun itse en välttämättä jaa tuollaista elämänkatsomusta. Siinä tilanteessa siis mielestäni raja ylittyi, vai mitä olette mieltä?

Mun mielestä pitää kunnioittaa jokaisten vanhempien tapaa kasvattaa lapsensa. Meille ei kyllä kukaan tule neuvomaan miten mun pitää lapset hoitaa. Komentaa heitä saa jos käytäytyvät hölmösti. En mäkään mene neuvomaan muita, vaikka itse toimisin mahdollisesti eri tavalla.

Yritän ottaa rennosti, jos joku antaa kasvatusvinkkejä, koska olen aika sinut itseni ja kasvatustyylini kanssa ja uskon, että useimmiten toimin kyllä äitinä ihan oikein.

Tässä ihan vähän aikaa sitten tosin kävi tilanne, jossa eräs aikuinen jutteli lapseni (4 v.) kanssa. Lapseni sanoi jotain, että "kaikilla on äiti ja isä" tms. Tämä aikuinen alkoi sitte selittää tyttärelleni, että Hei, näin ei ole, lapsella voi olla myös kaksi isää tai kaksi äitiä. Ja että naisetkin voivat tykätä toisistaan "silleen" jne.

Minusta tuo oli VÄHÄN roisia tekstiä tuollaisen pikkuihmisen korville. Mitä helvettiä lapseni tekee tuollaisella hämmentävällä tiedolla?? Korvissani todellakin kiehui, kun kuulin mitä tämä aikuinen selitti lapselleni. Todella röyhkeää tulla "opettamaan" pienelle lapselleni "elämän tosiasioita" varsinkin, kun itse en välttämättä jaa tuollaista elämänkatsomusta. Siinä tilanteessa siis mielestäni raja ylittyi, vai mitä olette mieltä?

Nojoo, kyllä tollaiset asiat on vanhempien harkinnassa, miten ja milloin kertovat tämäntyyppisistä asioista. Tuossa tilanteessa olis voinut todeta lapselle, että "näinhän se yleensä on, mutta on toisenlaisiakin perheitä" ja vaihtaa vaikka puheenaihetta...

Ja aiheeseen: ap taisi tosiaan viitata tilanteeseen, jossa ei ole kyse lasten huonosta käytöksestä, laiminlyönnistä, terveyden vaarantamisesta tms. Riippuu paljon asiasta ja tyylistä kuinka neuvoja jaellaan, mutta joskus saattaa olla niinkin, että neuvojalla on ihan asiaakin eikä pelkkää turhaa kitinää ja pätemistä. Kiinnostaisi tietää minkälaisesta tilanteesta ap nyt tarkalleen ottaen puhuu, muutoin vaikea sanoa oikein mitään tuohon.