Kuvittele: Paljonko 12-vuotiaalla lapsella menee 5 päivässä ruokaan rahaa?

• Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";28611846]NO JUURI SIKSI, annoin perheen itse valita millaisella summalla osallistuvat. Onko sulla esiteini-ikäisiä lapsia kun et yhtään tajua että 12-vuotiaat jo aika paljon suunnittelee keskenään ja "hoitaa" tälläisiäkin asioita :)

Mutta juu, tapoja on monia! Ja saa ollakkin! Minusta oma tapani tässä kohtaa oli oihan kohtuullinen, ottaen huomioon myös miten paljon lapsi viettää aikaa täällä muutenkin. Ei olla köyhiä, mutta ei rikkaitakaan ja kyllä tuleva juhannus syö aika ison osan koko perheen ruokabudjetista, joten näen edelleen pyynnön kohtuullisena. Jos mukaan olisi lähtenyt joku joka ei esim. niin mukanamme pyöri arkena ja vaikkapa ekaa kertaa meidänkin mökillä mukana niin en olisi pyytänyt mitään.

Ja kuten jokunen jo sanoikin. JOS MINUT TAI PERHEENI kutsuttaisiin mökkeilemään, niin varmana veisin mukanani herkkuja, grillattavaa tai soittaisin hoidanko jonkun osan ruokailusta! JOtenkin osallistuisin, vaikken seteliä käteen lätkäisikään!

Ps. Alkoholia 0e. Joku sitä kysyi. Nenen lasten kanssa.[/QUOTE]

ei ole esiteini-ikäisiä, on yks 20v, yks 15v ja yks 8v

äskenkö ne tytöt meni käymään kysymässä ja tulivat takaisin sen 9€ kanssa?
jospa on tulossa lisää rahaa tai sit lähtiessä tuovat ison kasan sapuskaa mukaan?

kyllä meilläkin on tuon ikäiset keskenään sopineet ja suunnitelleet, mut silti aina on kysytty vanhemmilta et käykö ja paljonko rahaa tarvii. ei meillä edes tuo 15v voi päättää lähtevänsä jonnekkin ja automaattisesti vaan olettaa et mulla on just sillä siunaaman hetkellä iskeä sille 50€ käteen.Siksi on tärkeää et asiat sovitaan vanhempien kesken, jos ei muuta niin tällaiset ehkä väärinkäsityksistä johtuvat mielenpahoitukset jää tulematta

"vieras"
Jos ei erikseen pyydettäisi ruokarahaa, en antaisi, koska en itsekään pyydä muilta vanhemmilta osallistumista kustannuksiin, jos heidän lapset on meillä (tai mökillä meidän kanssa), mutta antaisin tuliaisia vietäväksi (todennäköisesti jotain syötävää + jotain kivaa käyttötavaraa), ellei lapsi sitten olisi perheestä jonka kanssa on tapana ottaa toistemme lapsia usein esim. yökylään tai menoihin mukaan, silloin ei mun mielestä olisi tarpeen antaa mitään kun vastavuoroisuus toimisi.

Jos taas ruokarahaa pyydettäisiin, antaisin varmaan 10e/päivä, ja lisäksi jotain pientä tuliaisiksi. Ajattelisin, ettei tuota summaa ainakaan tarvitse "hävetä", vaikka en tiedä, miten kallista tai edullista ruokaa siellä on tarjolla - tai vaikka tietäisin, ettei oma lapsi syö kovin kalliisti.

En vaan tajua
Miten jotkut vanhemmat ilkeää hoidattaa ja syötättää omat lapsensa kavereitten luona... Ymmärrän ap pointtisi todella hyvin, koska seurasin vuosia sivusta pikkusiskoni kaverin majailua vanhempieni luona. Vanhempani eivät ikinä raaskineet sanoa ei, ja 11-12v tytöt tosiaan sopivat asiat keskenään tyyliin "Jenna tulee taas meille yöks". Tämän "Jennan" vanhemmat eivät missään vaiheessa edes kiittäneet jopa 3krt viikossa tapahtuneesta yökyläilystä, viikon mökkireissuista ja vanhempieni maksamista ratsastustunneista (kun siskokin kävi).

"vierailee"
Miten jotkut vanhemmat ilkeää hoidattaa ja syötättää omat lapsensa kavereitten luona... Ymmärrän ap pointtisi todella hyvin, koska seurasin vuosia sivusta pikkusiskoni kaverin majailua vanhempieni luona. Vanhempani eivät ikinä raaskineet sanoa ei, ja 11-12v tytöt tosiaan sopivat asiat keskenään tyyliin "Jenna tulee taas meille yöks". Tämän "Jennan" vanhemmat eivät missään vaiheessa edes kiittäneet jopa 3krt viikossa tapahtuneesta yökyläilystä, viikon mökkireissuista ja vanhempieni maksamista ratsastustunneista (kun siskokin kävi).
Ei nyt millään pahalla,mutta kyllä tässä olisi sinun vanhempien pitänyt laittaa peli poikki. Miksi ihmeessä ratsastustunnitkin menivät maksamaan?

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
wwq
Jos minua pyydettäisiin osallistumaan kuluihin ehkä parikymppiä antaisin. Pyytää voi myös että lapsen ruuat maksetaan/korvataan, silloin kysyisin mitä todelliset kustannukset hänen osaltaan on. Kolmas vaihtoehto olisi se että lapsi menisi omin eväin eli ruokaa pakkaisin mukaan sen verran kun arvioisin hänen syövän (osa ruuasta isäntäväeltä ja (osa) eväistä yhteiseen käyttöön.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;28612051:
Olisiko mahdollista että lapsi ei ole uskaltanut sanoa vanhemmilleen että haluat rahaa, vaan maksaa omilla rahoillaan eikä satu jällä olemaan enempää rahaa?
Joku tällainen kuvio minullekin tulee mieleen. Tuo 9 euroa on jotenkin niin tyhmä summa. Vaikea kuvitella, että joku aikuinen katsoo juuri tuollaisen summan olevan sopiva.

40€ lapsen 5 päivän ruokiin?

Kuukautta kohden tuo lapsi kuluttaisi ruokaan siis 240 euroa?? No jopas! Meidän 5-henkinen perhe saa KOKO PERHEEN KUUKAUDEN safkat alle 400 eurolla ja mukaan siis mahtuu myös herkkuja jne.

Toisaalta se 9€ on kyllä melko hassu määrä. Mutta summana sellainen, että ehkei vanhempien lompakoista löytynyt enempää ja tilinkin saldo näyttää pientä lukemaa? Yrittivät silti antaa sen, minkä pystyivät?

joskus kannattaa olla antelias, olin talvella lasteni kanssa kaksi yötä kylpylässä, mukana oli tytön kaveri. sanoin, että majoituksesta ei tarvii maksaa mitään, mutta että jos omiin ruokiinsa olis rahaa, että syömme kylpylässä, emme laita itse ruokaa. no tytöllä oli mukana rahaa 30 euroo, ei sillä ruokia saanut saati tehnyt kaikkee muutakaan, mitä otiin suunniteltu. no mä kustansin sitten ruuat ja muut myös, mihin rahaa meni, sen kolmekymppiä tyttö sai käyttää matkamuistoihin ja omiin ostoksiinsa.
´kyllähän se vähä kirpas, kun ei sitä rahaa oo itselläkään hirveesti. mutta en puhunut mitään asiasta
nyt tää perhe pyys tyttöä mukaansa hesareissulle, junalla menevät ja jo junakyydit ja lintsi lippi tekee täältä asti noin 180 euroa tytöltä. no tää perhepä oli maksanut nämä tytön puolesta, että kyllä se anteliaisuus joskus kannattaa

40€ lapsen 5 päivän ruokiin?

Kuukautta kohden tuo lapsi kuluttaisi ruokaan siis 240 euroa?? No jopas! Meidän 5-henkinen perhe saa KOKO PERHEEN KUUKAUDEN safkat alle 400 eurolla ja mukaan siis mahtuu myös herkkuja jne.

Toisaalta se 9€ on kyllä melko hassu määrä. Mutta summana sellainen, että ehkei vanhempien lompakoista löytynyt enempää ja tilinkin saldo näyttää pientä lukemaa? Yrittivät silti antaa sen, minkä pystyivät?
mä en laske sitä noin, vaan esim just Neiti oli leirillä ma-pe ja se maksoi 60€ joten mun mielestä 40€ ei ole paha hinta siitä et joku ottaa lapsen mökille mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28612229:
mä en laske sitä noin, vaan esim just Neiti oli leirillä ma-pe ja se maksoi 60€ joten mun mielestä 40€ ei ole paha hinta siitä et joku ottaa lapsen mökille mukaan.
Kysymys oli, että paljonko lapsella menee 5 päivässä ruokaan rahaa. Ja sitä menee kyllä aika reippaasti alle sen 40€...tai siis saa siihen varmaan halutessaan menemään vaikka 400€, jos niikseen, mutta ymmärtänet pointin.

40€ ei missään nimenssä ole paha hinta lapsen viiden päivän reissusta, mutta kun kysyttiin sitä ruokaan menevää rahasummaa ja 40€ oli ap:n mielestä sopiva, niin sitä jäin vain ääneen sitten ihmettelemään.

60€ viiden päivän leiristä on todella vähän. Itse olen noita leirejä työkseni järjestänyt ja tiedän siis, että paljonko on laskettu ruokabudjettiin per päivä aina yhtä leiriläistä kohtaan, paljonko menee palkkoihin (leiriaika + suunnittelut), mainoksiin, tiloihin, vakuutuksiin jne. Mutta en oleta, että jos lapsi lähtee kaverin mökille, jonne pyydetään rahaa ruokaa varten, mukaan pitäisi laittaa ns. ylimääräistä rahaa ruokakulujen lisäksi, ellei kyse olisi lapselle annettavasta käyttörahasta.

Kysymys oli, että paljonko lapsella menee 5 päivässä ruokaan rahaa. Ja sitä menee kyllä aika reippaasti alle sen 40€...tai siis saa siihen varmaan halutessaan menemään vaikka 400€, jos niikseen, mutta ymmärtänet pointin.

40€ ei missään nimenssä ole paha hinta lapsen viiden päivän reissusta, mutta kun kysyttiin sitä ruokaan menevää rahasummaa ja 40€ oli ap:n mielestä sopiva, niin sitä jäin vain ääneen sitten ihmettelemään.

60€ viiden päivän leiristä on todella vähän. Itse olen noita leirejä työkseni järjestänyt ja tiedän siis, että paljonko on laskettu ruokabudjettiin per päivä aina yhtä leiriläistä kohtaan, paljonko menee palkkoihin (leiriaika + suunnittelut), mainoksiin, tiloihin, vakuutuksiin jne. Mutta en oleta, että jos lapsi lähtee kaverin mökille, jonne pyydetään rahaa ruokaa varten, mukaan pitäisi laittaa ns. ylimääräistä rahaa ruokakulujen lisäksi, ellei kyse olisi lapselle annettavasta käyttörahasta.
no mä lasken erilailla =)
esim matkalla saattavat pysähtyä jossain syömässä (ei mainittu matkan pituutta ) joten nopeasti tuosta summasta menee reilu kymppi jo siihen.
samoin mökillä saattaa olla erilaista valmistaa ruokia, tai joudutaan käymään jossain pienessä kaupassa jossa kaikki on kalliimpaa.
se että kotona pärjää pienemmällä summalla ei ole välttämättä suhteessa siihen miten paljon mökkiolosuhteissa sitä rahaa ruokaan menee.

toki vähemmällä summalla sen ruoan sille lapselle saa, sitä en tietty kiellä kuitenkaan.

(ja toi Neidin leiri oli kaupungin järjestämä ja siksi suht edullinen )

"ellinoora"
Minua huvitti yhtenä kesänä,kun poikani oli viikonlopun kaverinsa mökillä ja sovittiin,että annan rahaa syömisistä sitten kun pois tulevat mökiltä.Ja perheen äiti todella toi kuitit,kun olivat joka päivä käyneet jossain ravintolassa syömässä!Olin luullut,että maksan aamu ja iltapalatarvikkeista,grillimakkaroista jne.Mutta ei... Ja kyllä mun mielestä minimi olis 5päivän reissuun se 20e vaikka olis kuinka vähän rahaa!

"vieras"
[QUOTE="a.p";28611894]
Aina meidän mukana hampurilaisella, hoplopissa, uimarannalla jne. Eikä meidän tyttö saa mennä heille edes kylään. [/QUOTE]
Tämä kertoo, ettei kaikki ole kunnossa tai ainakin heillä on erilainen ajattelutapa. Ehkä he pitävät teitä niin rikkaina, että kokevat, että heidän lapsensa elatus kuuluu teidän maksettavaksi. Kai siihen joku syy on, miksi he kieltävät kaverin vierailut.

Erilaisia ajattelutapoja on olemassa. Huvittavin minkä muistan palstalta on se, että kutsuttu vieras (joka oli moneen otteeseen kestinnyt ja majoittanut kutsuvan pariskunnan) vietiin ensitöikseen kauppaan ja käskettiin hänen ostaa kaupasta kaikki mitä aikoo vierailun aikana syödä. Vieraspaikassa ei tarjottu mitään, vaan vieras sai syödä ostamiaan eineksiä yms. En ymmärrä, miten toisen vieraanvaraisuutta käytetään toistuvasti hyväksi, mutta itse ei anneta toiselle yhtään mitään edes yhtä kertaa.

Yhteistyössä