Kuuntelettko sellasia "itsemurha" tai "kuolema" biisejä jos lapset lähettyvillä???

• Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti
kyselen
Tuonelan Koivut

Hukun tämän tien tyhjyyteen
keskelle korkeiden talojen
jotka kohoavat taivaisiin
koteina Jumalan kuvien

jotka joivat nuoruuden lähteestä
jotka rakensivat onnelan
mut eivät löytäneet ihmistä sieltä
löysivät pitkän, piinallisen kuoleman

Vierii kyynel, vierii toinen, vierii
silmistä vesi veden jälkeen
rinnoilta helmoille, helmoilta
joeksi ja joesta järveen
järvi syvä kuin synkin suru on
musta kuin yötaivas pimeä
Tuonelan koivut, lehdettömät
kuiskivat meidän kahden nimeä

Tuntematonta maisemaa kuljen
teen matkaa toivoen
väsyneenä jään lepäämään
katveeseen Tuonelan koivujen

Sanoisit jotain, tekisit jotain
jotta herätä saisin
jotta Tuonen teiltä, sen vainioilta
saisin elämäni takaisin

Vaikka esim tää, paitsi etteihän lapset tiedä että tuonela on kuolema, mutta monessa laulussa lauletaan kuolemasta, siis todella monessa

ja monessa laulussa sanotaan raiskauksesta vaikka että "routa raiskaa tämän maan" tai " minut on raiskattu rakkaudella"
ja siis että laulut on todellakin suomeksi, enkuksihan voi kuunnella vaikka mitä jos lapsi ei osaa enkkua

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en oo tullu ees ajatelleeks musiikkia kuunnellessa,että mitä voin kuunnella tai mitä en :eek:
Joo,kai sitä pitäis sitten äkkiä juosta ja sulkea se radio jos tulee "paha sana"!

Eiköhän sen muksua sekoita enemmän kuin routa raiskaa tämän maan.
tai "helvetin pohjoistuuli huulet sinisiksi lyö"!!
Huutaa PIIIP julmetusti siinä pahan sanan kohdalla!!! :LOL:

Olen opettanut lapselleni kertosäettä biisistä, jonka nimi on Haista vittu. Esittäjänä Sielun Veljet. Itse biisin nimeä sisältävää säettä en ole laulanut, vaan juurikin tuon pukeutumistilanteisiin sopivan kertosäkeen:
Pakkotakki
pakkohousut
pakkopaita
pakkolakki!

Saraldo
Mä kuuntelen paljon Leeviä kotona ja siinä on kanssa välillä sellaiset sanoitukset, että pitää laittaa musiikkia vähän hiljemmalle... Tyttö lauleskelee jo Pohjois-Karjalan kertistä, muttei onneksi muista, että se loppuu "juon kaljaa auringon nousuun" :D . En mä kyllä kaikkein pahimpia kuuntele, siis sellaisia, missä kiroillaan paljon tms, mutta synkempiä voin hyvinkin kuunnella, koska niissä ei yleensä ole sellaisia sanoja, mihin lapsi nimenomaan kiinnittäisi huomiota.

näin
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mä kuuntelen paljon Leeviä kotona ja siinä on kanssa välillä sellaiset sanoitukset, että pitää laittaa musiikkia vähän hiljemmalle... Tyttö lauleskelee jo Pohjois-Karjalan kertistä, muttei onneksi muista, että se loppuu "juon kaljaa auringon nousuun" :D . En mä kyllä kaikkein pahimpia kuuntele, siis sellaisia, missä kiroillaan paljon tms, mutta synkempiä voin hyvinkin kuunnella, koska niissä ei yleensä ole sellaisia sanoja, mihin lapsi nimenomaan kiinnittäisi huomiota.
Meillä on tullut vastaan vastaavia tilanteita. Olen korjannut aina välittömästi, jos menee väärin. Sanonut sitten perään, että näin se menee ja se on aikuisten laulu.

Mä kyllä kuuntelen omaa musiikkiani kotona vaikka lapsi sitä kuulee samalla. Tosin nykyään mun musiikin kuuntelu rajottuu isosti siihen että esim. kouluun mennessä kuuntelen musiikkia mp3 soittimella, eli kotona kuntelen aika vähän.
Ja mitä nyt äkkiseltään mietin niin ne rankimmat lyriikat taitaa olla englannin kielellä, eli ei tuo pieni ipana niitä edes vielä tajua. Suomenkieliset tekstit ei ole suoranaisia kertomuksia murhista tai muusta vastaavasta vaan niissä käytetään paljon kielikuvia (kuten juuri tuonela).

Itse muistan omasta lapsuudestani kun äiti kuunteli mambaa (?) jossa laulettiin "kymmenen pistettä neistyydestä tahtoi se jätkä" tjs ja minä viattomana pikku likkanan halusin vaan tietää mitä se neitsyydestä tarkottaa :whistle: Ei äiti selittänyt.

Mun mielestä tätä musajuttuakin pitää ajatella lapsen ehdoilla. Lasta voi ahdistaa liian synkkä ja rankka musiikki. Meillä jos lapset sanoo, että on liian kovalla, niin hiljennän tai sitten kuuntelen omassa huoneessani ja laitan oven kiinni. Ja muutenkaan lasten ei pidä kasvaa jatkuvassa melussa tai taustahälinässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
En kuuntele lasten kuullen sellaisia missä sanoitukset ei lapsen korville sovi. Olenko jotenkin omituinen vai? :eek:
Etkö kuuntele radiota? Aina ei edes itse huomaa, minkälaista k-18 -tavaraa sieltä tulee.
Eipä tuu hirveesti radiota kuunneltua nykyään :ashamed: Mutta jos radiostakin tulis jotain mikä ei mun mielestä lapsille oo hyväks niin käyhän se kanavan kääntäminen. Enkä mä nyt siis mikään hysteerinen ole vaikken kaikkea lasten korville anna kuulua.

mun tyttö tykkää kiroilulauluista
Helvetin Hyvin Menee.
Sä kysyt multa miksi oon vihainen
ja ikkunasta puluille kiroilen
(Äääk, rapates roiskuu)
Mulla on sulle pikkuinen salaisuus
alaston mies on mulle asia uus
(Mikä toi on? En mä haista.. Oikeesti!)

Heitetäänkö pois kaikki housut ja paidat
Lähdetään lennolle
Näytä mulle missä sul on rusketusraidat
piirrä ne kartalle