Kuumetta mitataan väärin

• Viestiketjun aloittaja "Äitix3"
  • Ensimmäinen viesti
"Äitix3"
Edes terveysasemalla ei osata mitata aina kuumetta oikein lapselta.
Jokainen pienen lapsen vanhempi tietää että peräsuolesta mitattu kuume on tarkin.

Entä isommilta lapsilta?
Kotivertailuja omalla mittarilla (digitaalinen mittari/ei-korvamittari) tehdessään huomaan, että kainalosta mitattuna ei saa todellista lämpoä, kielenalta mitattuna saa jo tarkemman, ellei lapsi ole juuri juonut viileää nestettä tms.

Vähän ärsyttää joskus, kun terveysasemalla laitetaan kuumemittari MINUUTIKSI kainaloon, ja huomaa että mittari on samanlainen kuin kotona, ja tietää että mittarin ohjeissa sanotaan, että kainalosta 5-10 minuutin mittaus näyttää tarkan lukeman, ja tietää itse että lapsen lämpö saattaa nousta paljonkin tuona aikana kainalosta mitattaessa.
Kuitenkin samalla mittarilla kielen alta (perältä) saa tarkemman tuloksen jo minuutissa.

Minuutin kainalomittarit ovat hyvin epäluotettavia eikä mielestäni niitä pitäisi käyttää. Odotellaan vaikka se 5 minuuttia, tai laitetaan kertakäyttösuojus ja mitataan suun alta!

Miksiköhän jotkut hoitajat edelleen käyttävät mittaria vain minuutin kainalossa?
En usko että edes ne mittarit, joiden ohjeissa sanotaan 1 min. kainalosta,näyttää totta.

Sen verran on tullut nimittäin vertailuja tehtyä.

Mitäs olette mieltä korvamittareista? Oletteko vertaillut?

---
Mä olen kans miettinyt, että meillä on digimittari joka piippaa kun valmis. Monesti käynyt niin, että jos mittarin antaa olla piippauksen jälkeen niin asteet muuttuu (olettaen, että siis on kuumetta).

"vieras"
Mä en ole tuolta pian nelivuotiaaltani mitannut kuumetta oikeastaan koskaan. Kyllähän lapsesta näkee, jos on lämpöä tai kuumetta. Sitten ehkä ymmärrän, jos on joku sairaus, jonka vuoksi kuumetta pitää tarkemmin seurata.

Enpä kyllä omaakaan kuumettani mittaile. Olen esim. poissa töistä jos olo sen vaatii.

"Jepa"
No mä voin sanoa ihan omasta puolestani että ikinä en ole lapsilta pyllystä kuumetta mitannut kun ei ole tarvinnut. Jopa laitoksella mittasivat kainalosta. Meillä on korvakuumemittari digitaalisen lisäksi ja ne on riittäneet vallan mainiosti. Kyllä lääkäri on aina uskonut kun olen kertonut kuumemittarin lukemat. Koskaan ei ole alettu uudestaan mittaamaan lekurissa. Ehkä ollaan päästy helpolla, en tiedä. Mutta kyllä minusta yleensä lapsesta näkee ja tuntee ihan kädella koettamalla jo että onko kuumetta.

kuumeisen äiti
Mun lapsella on nyt kuumetta ja ihan samaa asiaa mietin juuri eilen!! Kainalosta mitattuna mittari saattaa näyttää jopa asteen vähemmän kuin pyllystä. Meillä kyllä mitataan edelleen 5-vuotiaalta pyllystä lämpö, koska on nopea ja tarkka. Rasvaa vain mittarin päähän ja homma on ohi 20 sekunnissa. Kainalossa tyttö ei jaksa mittaria pitää sitä tarvittavaa aikaa, joten tämä on myös hänen valintansa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kuumeisen äiti;22164178:
Mun lapsella on nyt kuumetta ja ihan samaa asiaa mietin juuri eilen!! Kainalosta mitattuna mittari saattaa näyttää jopa asteen vähemmän kuin pyllystä. Meillä kyllä mitataan edelleen 5-vuotiaalta pyllystä lämpö, koska on nopea ja tarkka. Rasvaa vain mittarin päähän ja homma on ohi 20 sekunnissa. Kainalossa tyttö ei jaksa mittaria pitää sitä tarvittavaa aikaa, joten tämä on myös hänen valintansa.
Mihin sä oikeasti tarvitset tarkkaa tietoa lapsen kuumeen määrästä?

"vieras"
On se jännä että jokainen ÄITI tietää peräsuolesta mittauksen olevan tarkin, mutta suuressa osassa sairaaloista ja tutkimusklinikoilla vastasyntyneeltäkin mitataan kainalosta lämpö.

Ei se lukema ole se, mitä katsotaan ja mikä kertoo onko kuumetta vai ei absoluuttisesti, vaan se lämpötilaero normaaliin lämpöön. Lapsillakin on isoja eroja normaalilämmössä, toisilla se on nippa nappa 36 toisilla yli 37, ihan niin kuin aikuisillakin. Toiselle lapselle 37,9 on pientä hikoilua, kun taas toiselle se on melkein kaksi astetta normaalia lämpimämpää eli kuumetta. Sen lämpötilaeron saa selville minuutissakin, loput 9 minuuttia mittari lähinnä tarkistaa kymmenyksiä, joilla sinällään ei ole mitään merkitystä. Ja varsinkin lasta mitatessa, se 1 minuutin lukema antaa ihan yhtä tarkan lukeman, kuin 10 minuutin mittaus jonka aikana mittari pääsee liikkumaan kainalossa ja sieltä pois.

ohis
[QUOTE="vieras";22164187]Mihin sä oikeasti tarvitset tarkkaa tietoa lapsen kuumeen määrästä?[/QUOTE]

Joku voi tarvita sitä vaikka siihen, että lapsella sairaus jonka vuoksi on lähdettävä sairaalaan kuumeen ylittäessä määrätyn rajan.

Mä muistan lapsuudesta miten nöyryyttävältä tuntui maata sängyllä 10 min. kuumemittari persiissä.

Kainalosta kiitos, tai korvasta. Siitä nyt sitten näkee että onko kuumetta vai ei- kun käyttää muitakin aistejaan eikä tuijota vain sitä mittarin lukemaa.
Aivan sama, onko joitain heittoja kymmenyksissä.

kuumeisen äiti
[QUOTE="vieras";22164187]Mihin sä oikeasti tarvitset tarkkaa tietoa lapsen kuumeen määrästä?[/QUOTE]

Niinkuin sanoin, ero voi olla astekin. Sillä on jo merkitystä onko se lämpö 37 vai 38 astetta. Jälkimmäinen on kuumetta, edellinen ei. Koska tyttöni on normaalisti lämpimämpi kuin mä, en kädellä koskettaen osaa päätellä onko kuumetta vai ei.

Mitä pahaa siinä on, että lämpöä mittaa?

"viiraska"
Tästä oli hiljan jossakin lehdessä (en muista missä). Mittarit voi näyttää jopa asteen verran liian vähän, ja erimerkkisillä mittareilla saa erilaisia tuloksia. Jutussa suositeltiin mittaamaan pikamittareilla useamman kerran. Eli kyllä ap on oikeassa.
Ihan toinen asia on, millä lämmöllä on merkitystä. Kotihoidossa asteellakaan ei ole väliä, mutta kyllähän se on kymmenyksissä, kun määritellään saako äiti jäädä kotiin hoitamaan flunssaista lasta. Myös asteikon yläpäässä kymmenyksillä alkaa varmaan taas olla väliä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kuumeisen äiti;22164216:
Niinkuin sanoin, ero voi olla astekin. Sillä on jo merkitystä onko se lämpö 37 vai 38 astetta. Jälkimmäinen on kuumetta, edellinen ei. Koska tyttöni on normaalisti lämpimämpi kuin mä, en kädellä koskettaen osaa päätellä onko kuumetta vai ei.

Mitä pahaa siinä on, että lämpöä mittaa?
No ei sinänsä mitään pahaa. Mutta esim. kotiinjääminenhän on enemmän kiinni lapsen yleisvoinnista kuin kuumeesta. Jos näyttää siltä, ettei pärjää päivää hoidossa niin sitten pitää olla kotona. Vaikka ei olisi kuumetta tai edes lämpöä. Tän takia mä en kyllä ole koskaan tarvinnut kuumemittaria. Lääkärissä kyllä aina kysyvät, onko kuumetta. Mä totean, että silmämääräisesti on, mutta mitattu ei ole. Se on yleensä lääkärillekin riittänyt. Kyllähän vanhemmat nyt lapsensa tuntevat ja osaavat sanoa kunnon ja voinnin.

Myöskään yksikään verenpainemittari esim ei näytä sataprosenttisen oikeaa ja varmaa tulosta, ei myöskään ne vanhanaikaiset- ne oli kiinni kuuntelijan korvasta.

Kuka muutenkaan voi sanoa että jokin mittaus on eh-dot-to-man varma ja tarkka, on se sitten mitä tahansa?

"Jepa"
Onko jossain määritelty, että lapsi on sairas jos lämpötila ylittää jonkun tietyn lukeman = vanhempi saa jäädä lasta hoitamaan? Ihmisethän ovat erilaisia, itselleni esimerkiksi ei käytännössä koskaan nouse kuume vaikka olisin kipeä ja toinen lapsista on ihan samanlainen mutta vaikka ei olisi kuin vähän lämpöä mutta lapsi on muuten sairas, olen jäänyt häntä kotiin hoitamaan. Eikä koskaan ole lomaa evätty sen takia, että kuume ei olisi ollut lapsella riittävä.

Mä oon kans vähän sillä linjalla että se kuumeen mittaaminen on turhaa, ellei sit oo joku syy miks sitä pitäis koko ajan seurata..Mut näin normaalioloissa, kyllä sen huomas kun jätkälle kuume nous, ihan jo yleisestä olemuksesta, joten jätän tästä eteenpäinkin ne mittaukset lääkäriin, vaikka tuttikuumemittari mua yhessä vaiheessa kiinnostikin.. :p

kuumeisen äiti
Mun tytöllä oli eilen illalla 38,5 kuumetta ja silti se jaksoi touhuta ja jopa heräsi klo 4 yöllä ja kysyi joko saa nousta. Olisiko se pitänyt sitten hoitoon lykätä? Mä en osaa kyllä arvioida kuumetta tai toisen oloa niin hyvin, kun tyttö on kuitenkin jotenkin niin normaalin oloinen muuten.

Tuli viime raskautumisyrityksen myötä tehtyä myös tutkimusta siitä, miten paljon heittää suusta ja kainalosta otettu lämpö. Vastaus: 0,1 astetta joka ikinen aamu kahden viikon ajan :)

Lasten kanssa testasimme Prismalla sellaista lapsille erityisesti suositeltua mittaria, joka mittaa lämpötilan otsan pinnasta. Olihan naurussa pitelemistä kun tuo mittari näytti 33,7 astetta :D

Entisessä työpaikassa oli muuten mittari joka antoi aina vastaukseksi 38,6. Meni muutama kuukausi ennenkuin tämä kantautui pomojen korviin ;)

"Lissu"
Meillä on viime vuodet ollut käytössä korvakuumemittari ja on ollut tosi hyvä. :) Olen säännöllisin väliajoin tehnyt vertailun, mitannut ensin oman lämpöni korvakuumemittarilla ja sitten sellaisella vanhan ajan elohopeamittarilla mitä pidetään 10-15 min. kainalossa. Ikinä ei ole ollut heittoa enempää kuin asteen kymmenys. Meillä on myös digitaalinen kainalomittari mutta sen tuloksiin ei juuri ole luottamista.

"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja kuumeisen äiti;22164313:
Mun tytöllä oli eilen illalla 38,5 kuumetta ja silti se jaksoi touhuta ja jopa heräsi klo 4 yöllä ja kysyi joko saa nousta. Olisiko se pitänyt sitten hoitoon lykätä? Mä en osaa kyllä arvioida kuumetta tai toisen oloa niin hyvin, kun tyttö on kuitenkin jotenkin niin normaalin oloinen muuten.
En laittaisi hoitoon.

Toikka
Meille lekuri sanoi, että korvamittari on epäluotettavin, sillä lapsen korvakäytävä on usein ahdas ja "käppyrä", joten se ei mittaa kuumetta luotettavasti. Lääkäri suositteli kuumeen mittaamista peräsuolesta, koska sieltä tulee tarkin lukema. Seuraavaksi paras on kainalo.

Sairaaloissa ja terveyskeskuksissa ei varmaan sen takia mitata pyllystä, että se saattaa olla noloa ja myös rahaa kuluu kertakäyttösuojiin. Kainalosta mittaaminen on paljon helpompaa.

Mutta kukapa loppupeleissä tietää, kuinka paljon kuumetta oikeasti on...

Yhteistyössä