Kuumetta, kurkkukipua yms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tossuliini

Vieras
Tuollaista on ollut meidän neidillä (10 v) tiistain koulupäivän jälkeen. Kun tuli koulusta niin rupesi valittamaan päänsärkyä ja oli kuumetta sitten illalla 38 ja seuraavana päivänä jo valitti kurkkuaan. Oli koulusta pois 2 päivää ja torstaina käytin neitin sitten lääkärissä kun keskiviikkoiltana yritettiin muttei otettu sisälle kun lääkäri kuulemma ei olisi ehtinyt kattoa, mentiin sen verran myöhään sinne tk:hon. Kurkussa ei ollut bakteeria mutta silmätulehdus todettiin.
Syy miksi laitoin tän tänne, olin aivan huolissani siitä kun neiti on muutenkin hoikka vähän turhankin laiha ja eikä ole pystynyt kurkkukivultaan syömään, laihtuu vaan lisää. No, äsken sitten keksin että velliähän voi syödä niin tein mannavellin ja tyttö söikin pari annosta sitä, isänsä antoi vitamiinitabletin niin saa jotakin vitamiinia kun ei muuten pysty syömään. Jospa se tosta rupeaisi menemään ohi, kuumetta ei ole enää ollut torstain jälkeen. Voinko pian huokasta helpotuksesta? Se on kurjaa äitinä kattoo vierestä kun toinen itkua tuhertaa eikä pysty syömään vaikka olisi nälkäkin.

Jos se on joku viruksen aiheuttama nielutulehdus niin se voi kestää monta viikkoa. Kokemusta on... kaikki kylmä ainakin mulla auttoi jonkun verran, joten mä elin mehujäillä ja jätskillä aika monta päivää. Ja ihan tulehduskipulääkkeet auttaa kurkkukipuunkin.

Mutta siis ei se todennäköisesti mitenkään terveyttä tuhoa että jää nuo normaalit syömiset väliin vähäksi aikaa, kunhan nestettä saa riittävästi. Se laihtuminenkin on aika normaalia jos on kipeänä, ja yleensä se paino palautuu ennalleen tosi nopeaan parantumisen jälkeen. Vaikka eipä se ole kivaa katsottavaa jos ennestään ruipelo lapsi kuihtuu lisää...

Ei ole ja tuntuu siltä että on kamalaa kattoo kun ei pysty toista auttamaan vaikka kuinka haluisi, neidillä oli toissapäivänä tosi kipeä se kurkku, itkua oikein väänsi kun sattui, nyt ei enää sillai satu mutta on kuitenkin kipeä että on vaikea niellä, siksi teinkin ton vellin että saa jotakin massuunsa.

Ei ne mitään nielunäytettä ees ottaneet, kattoi vaan kurkkuun ja totes ettei siellä näy mitään peitteitä ja kokeili kaulaa niin ei olleet imusolmukkeetkaan turvonneet, ottaa vaan niin päähän noi tk:n jotkut lääkärit, tuntuu ettei ne ottais oikein tosissaan ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Ei ole ja tuntuu siltä että on kamalaa kattoo kun ei pysty toista auttamaan vaikka kuinka haluisi, neidillä oli toissapäivänä tosi kipeä se kurkku, itkua oikein väänsi kun sattui, nyt ei enää sillai satu mutta on kuitenkin kipeä että on vaikea niellä, siksi teinkin ton vellin että saa jotakin massuunsa.

Yleensä noissa nieluviljelyissä ei tutkita viruksia ollenkaan, ainakaan meidän terveyskeskuksessa. Pelkkä streptokokki siis tutkitaan, ei esimerkiksi EBV:n tai CMV:n aiheuttamia nielutulehduksia. Niihin ei tosin ole edes parantavaa lääkitystä joten siinä mielessä niiden tutkiminen on turhaa ja kallista. jos nieluvuiljely on "puhdas" , se ei tarkoita ettei nielussa olisi jotain virusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Ei ne mitään nielunäytettä ees ottaneet, kattoi vaan kurkkuun ja totes ettei siellä näy mitään peitteitä ja kokeili kaulaa niin ei olleet imusolmukkeetkaan turvonneet, ottaa vaan niin päähän noi tk:n jotkut lääkärit, tuntuu ettei ne ottais oikein tosissaan ketään.

Käykää otattamassa nielunäyte, jos sitä ei kerran ole edes otettu. PÄivystyksessä ottavat pikanäytteen. Angiinassa kurkku voi olla todella kipeä! :/

Niin tiedän kokemuksesta, on ollut sen verran monta kertaa kakarana toi angiina ja se tuli aina mulle kesäisin kun piti reissuun lähteä. Mutta meidän neiti on jo syönyt velliä jo kolmesti. Se on kuitenkin helposti nieltävää niin tykkäs siitä ja halusi sitä lisää ja meinaan vielä antaa myöhemminkin.

No niin, äsken neiti sitten tuumasi että kurkku ei ole niin kipeä ja pystyi jopa juomaan mehua mukillisen mitä ei vielä pystynyt tekemään. Jokohan meillä tauti olisi voitettu vihdoinkin? Lupasin nyt sitten tehdä lettuja tänään että saisi syötyä vähän kiinteämpää kun ei pysty oikein kunnon ruokaa vielä syömään, eilen söi mannavelliä kun oli löysää niin sitä oli helpompi niellä.

oli sama tauti kaikilla 3 ipanalla + mulla. mies oli ainut joka säästyi. Vuorokauden kaikilla kova kuume sit yhtäkkiä hävis mut kurkkukipu jäi useiksi päiviksi. Mulle tuli tauti tiistaina ja eilen oli eka päivä ettei kurkku kipeenä.lapset pääs lyhyemmällä ajalla, mutta koulusta olivat pois.

Yhteistyössä