kuumeisen lapsen pakkojuotto?

• Viestiketjun aloittaja äiti_mengele?
  • Ensimmäinen viesti
äiti_mengele?
Tietääkö kukaan, kuinka paljon kuumeisen puolitoistavuotiaan pitäisi saada nestettä vuorokaudessa? Eilen alkoi siis tauti, kuume nousee lääkitsemättä 39,6 asteeseen, ja lapsi on haluton syömään ja juomaan.

Poika ei ole pissannut eilisen jälkeen ja kaikki juottoyritykset kariutuvat nesteen ulos sylkemiseen ja itkuun. Nyt olen alkanut nesteyttää puolipakolla lääkeruiskulla: 5ml vettä poskeen kesken leikin aina kerran 15 min. Tähän mennessä olen saanut juotettua noin 1dl, mutta se tuntuu todella vähältä...Eli mikä mahtaa olla minimi mitä vuorokaudessa olisi saatava nestettä sisään?

Ripulia tai oksentelua ei ole, vaan ihan perinteinen virustauti, kuume ja nuha, joka on itselläni jo parantumassa.

Kiitos jo etukäteen neuvoista!

5n äiti
ja muista myös että esim jugurtit tms. ruuat lasketaan nesteeksi (oma lapsi oli osastolla ja yritin välttää tippaan laittoa)

1.5 vuotiaalle varmaan maistuisi joku herkku jugurtti , danone tms tai sitten ihan bona persikkasose :)

Mielestäni tilanne ei kuulosta mitenkään pahalta jos kuume laskee lääkkeillä, eikä tautiin liity oksentelua tai ripulia ja se on muutenkin menossa ohi. Itse tarjoaisin lapselle vapaaehtoisesti juotavaksi ihan mitä hän sitten juo: mehua, pillimehua, maitoa, vettä. En juottaisi väkisin. Tarvitun nesteen määrä riippuu lapsen painosta, ei niinkään iästä, mutta enemmän kuin 1dl se varmasti on. Ja onhan pissaamattomuus yksi merkki siitä, että nestehukka on muodostumassa. Pitää kuitenkin muutenkin tarkkailla lapsen vointia: onko hän väsynyt ja haluton? Jaksaako leikkiä? Jos lapsi itkee ja vastustelee juottamista, niin sekin on hyvä merkki. Ovatko silmät kuopalla, ovatko suu tai huulet kuivuneet? Pieniä määriä pikkuhiljaa nestettä, pakottamatta. Ja jos lapsi ei suostu juomaan lainkaan tai yleisvointi heikkenee, voi mennä nesteytykseen sairaalaan.

"nuunuu"
Lääkäri ei meille ensin osannut sanoa ku "mahdollisimman paljon" sit jostain taulukosta katsoi että periaatteessa desi per kilo, mut sehän nyt on ihan naurettava määrä vaikka ruoatkin laskisi mukaan. Meidän 8kg painava puolitoista vuotias joi melkein 5 päivää yhteensä 3dl/vrk, osin itse ja osin ruiskulla. Itse joi mehukeittoa ja ruiskulla osmosalia, eikä ollut kuivunut vaikka sitä epäiltiin.

"sipsi"
[QUOTE="vieras";26081708]Sipsikulho lapselle niin johan alkaa neste menemään ihan itsestään, pillimehua yms. jossa on sokeria.[/QUOTE]

Näin aikanaan meilläkin tehtiin. Jukurttia, soseita, jäätelöä, mehujäätä, kiisseliä ym. lisänä. Pelkkiä nesteitä meillä ei välttämättä ottanut, ja minua hirvitti "pakkojuottaa" ettei sitten esim. itkiesssä vaan vedä henkeen juomisia.

Paranemisia pienelle kuumepotilaalle.

Yhteistyössä