Kuumeinen lapsi ja liuta kysymyksiä..

1v lapsella siis nousi tänään kuume ja alenneltiin sitä saamiemme ohjeiden mukaisesti..no nyt myöhään illalla se nousi jo 39,45 ilman mitään muita oireita ja taas alenneltiin saamiemme ohjeiden mukaisesti, laskikin jälleen 37,1 asti.
Lääkettä ei kuitenkaan saa antaa ennen kuin aamulla seuraavaksi ja tätä seuraa tyhmä kysymys..lähdetäänkö päivystykseen jos ennen sitä nousee taas korkeaksi vai?
Uskallanko mä mennä ollenkaan nukkumaan..kammoan ajatusta lapsen kuumekouristuksista jne joista kuullut.. |O

*muoks nää kuumeet on siis mitattu kainalosta, jos sillä on jotain väliä.

Viimeksi muokattu:
"Äiti minäkin"
Mun mielestä tossa tilanteessa kannattaa huolehtia lapsen viilentämisestä ja juomisesta sekä tarkkailla lapsen vointia. Jos lapsen yleistila on hyvä.. siis, että juo, pissaa, on tajuissaan, ei ole veltto, hengittää normaalisti, ei ole kivulias, reagoi ympäristöönsä eikä oireile mitenkään epätavallisesti, niin mä en lähtis yöllä päivystykseen, vaikka kuume jälleen nousisikin. Mitä kuumetta alentavaa lääkettä oot lapselle antanu? Yritä nyt säkin kuitenkin nukkua. Ota lapsi lähelle itseäsi, niin pystyt paremmin tarkkailemaan häntä sekä nukkumaankin. Voimia! :hug:

Soitin terveysneuvontaan siis tuon jälkeen kun nyt myöhään olin antanu annoksen panadolia suun kautta ja kuuma oli puol tuntia sen jälkeen vielä tuon 39,45, sieltä neuvoivat antamaan burana supon lisäks jolla laski 37,1 asti.
sanoivat sieltä että jos tolla buranalla ei laske ni sit päivystykseen heti.
joten mä hölmö jäin tossa myöhemmin miettii entä jos se kuume nousee korkeaks uudestaan. :)

Heh, niinkun huomaa, esikoinen kyseessä ja ekaa kertaa kunnon kuumekin :)

Syönyt ja juonut on tosi hyvin, juonu reippaasti enempi kuin normaalisti.
Itkuinen ja kitisevä on toki, mutta varmaan osasyy väsymyksessä ja toki kuumeessa on paha olla.
On ollut tänään ihan normaali, vähän tietysti vaisumpi, mutta kuitenkin touhuava ja leikkivä,
ja nauravainenkin on jaksanut olla.
Kuuluukohan sit huomenna soitella kuitenkin lääkäriin?
Kun ei tosiaan mitään muuta oireita ole ni en oikein tiedä.

"Äiti minäkin"
Eikä niitä kuumekouristuksia kaikille lapsille tuu. Joillakin lapsilla on taipumusta niihin, joillekin niitä ei tuu koskaan. Kuumekouristuksen riski on silloin, jos kuume nousee hyvin nopeasti hyvin korkealle. Siksi korkeaa kuumetta on pikkulapsilla hyvä laskea lääkkeillä ja kaikilla muilla mahdollisilla konsteilla.

"Äiti minäkin"
Joo, ihan ymmärrettävää.. ekan lapsen ja ekan kuumetaudin kanssa. Mutta kannattaa tosiaan huolehtia siitä juomisesta, viilentämisestä (huone, lapsen iho), levosta/unesta ja seurailla lapsen yleisvointia. Korkeaa kuumetta kannattaa laskea särkylääkkeillä sallituin vuorokausiannoksin sekä viilentämällä lasta. Se helpottaa lapsen tukalaa oloakin. Mä en lähtis lääkäriin ennen kuin kolmantena korkean kuumeen päivänä, jos lapsen yleisvointi on muuten hyvä. Yleensä se korkea kuume alkaa päivän parin päästä vähitellen laskea.. ei enää nouse korkeaksi. Jos näin ei tapahdu, saattaa kyseessä olla joku tulehdus ja silloin on syytä mennä lapsen kanssa lääkäriin. Pitäisin rajana sitä kolmea päivää. Toki kuumetauteja on olemassa niin monenlaisia.. jotkut niistä on hyvinkin sitkeitä ja pitkällisiä eikä silti tee tulehdusta ja vaadi lääkärin hoitoa. Kuitenkin kun nyt on kyseessä noin pieni lapsi, niin kannattaa ainakin tarkistuttaa tilanne lääkärissä viimeistään kolmantena korkean kuumeen päivänä tai jos ilmenee muita oireita kuten kipua korvissa tms.

samaa asiaa heräsin valvomaan, 5-vuotias tulikuumana vieressä pronaxenista huolimatta. saisi antaa seuraavan kerran vasta aamulla klo 7. muuta kuumelääkettä ei talossa ole. soitettu myös terveysneuvontaa illalla ja nyt mietin onko pakko lähteä jorviin. lapsi joi juuri mutta valittaa kylmää ja kuume on yli 39.

taustalla viime torstaina kova kipu kyljessä, josta siirtyi mahaan. jorvissa tutkittu, veriarvot yms normaalit. ei ollut kuumetta. kipu poistui yllättäin ja syy jäi selvittämättä.

lapsella taustalla pitkittynyt kuumekouristus, josta ei toipunut normaaliajassa vaan meni 5 tuntia.

Keittiönoita
Kuume on normaali tila infektiotautien yhteydessä eikä sitä ole läheskään aina tarpeellista edes yrittää laskea. Jos kuume nousee korkeaksi tai on riski kuumekouristuksille, kannattaa viilentää lapsen ympäristö. Ikkuna auki, viileitä kääreitä ( ei kylmiä!!!!) , viileää nestettä ( ei jääkaappikylmää!!!) ja seurata lapsen vointia. Muistan aikoinaan, kun esikoisella kuume oli 41,5 ja menin päivystykseen, käskivät riisua päällysvaatteet pois ja mennä 15 asteen pakkaseen vähäksi aikaa. Musta se kuullosti ihan kamalalta, mutta se kyllä auttoi.

tytön kuume pysynyt aisoissa tolla panadol-burana yhdistelmällä, mutta kitisee/itkeskelee n.kymmenen min välein, eli tukala kai olo on tai johonkin koskee.. miten ihmeessä mä sen erotan? :eek:
Herätänkö yölläkin juomaan vai annanko juomaa jos herää??

Mä en nyt tiedä luottaakko siihen mitä muut on tehneet (3. päivänä lääkärille ) vai siihen mitä sanottiin, ettei tämän ikäisellä saisi katsoa +-40 asteen kuumetta edes kokonaisen yön yli ja jos kuume ollut alle 2-vuotiaalla yli 39astetta, niin seuraavana pv lääkäriin...voi huoh. ensimmäistä kertaa vuoden aikana mulla on epävarma olo mun osaamisestani.

dada, luota itseesi ja lähde lääkäriin jos siltä tuntuu.

me käytiin jorvissa laskemassa kuume, kuumetta enää 38,6, sai uuden annoksen pronaxenia ja panadolia. ehkä turhaa, mutta nyt pystyn itsekin nukkumaan. aiemmin en ollut moksiskaan kovistakaan kuumeista, mutta pitkittyneen kuumekouristuksen jälkeen olen pitänyt huolen, että kuume ei pääse lähelle neljääkymmentä. oli se sellainen kokemus eikä varmasti lapselle hyväksi.

Yhteistyössä