Kuumeen mittaaminen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hoitsu

Vieras
Muistakaa nyt hyvät ihmiset, että oikeaoppinen kuumeen mittaaminen lapselta (aivan vastasyntyneestä asti!) on kainalosta eikä takapuolesta! Neuvolat ohjeistavat tässä kohtaa väärin. Keskussairaalassa teholla ja lastenpolilla ainakin ollaan ehdottomasti sitä mieltä, että kuume tulee mitata kainalosta eikä takapuolesta. Takapuolesta mitatessa voi vahingossa vahingoittaa lasta ja toisekseen se oikea lämpö tulee kainalosta! Halusin vain muistuttaa, kun niin monet tuntuvat tunkevan sen mittarin mielellään sinne lapsen pyllyyn. Kiitos nam.

Itse asiassa lapsen lämmön voi mitata kainalosta tai peräsuolesta, kummin vain on tapana tehdä. Lämpö vain pitää sitten mitata aina samasta paikasta. Lisäksi pitää muistaa käyttää perusvoidetta pyllystä mitatessa ja laittaa mittarista vain noin sentin verran peräsuoleen sisälle.

Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Itse asiassa lapsen lämmön voi mitata kainalosta tai peräsuolesta, kummin vain on tapana tehdä. Lämpö vain pitää sitten mitata aina samasta paikasta. Lisäksi pitää muistaa käyttää perusvoidetta pyllystä mitatessa ja laittaa mittarista vain noin sentin verran peräsuoleen sisälle.

Niinpä! Ja kuinka moni sitä voidetta sinne laittaa? Eiköhän se mittari laiteta kuiviltaan ja summamutikassa...

Halusin nyt vain jakaa tämön asian, kun kolme asiantuntijaa tätä siellä nimenomaan toitottivat!

Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ainakin viime viikolla lastenpolilla sanoivat, että nimenomaan kainalosta. Tämä tapahtui siis viikko sitten perjantaina.
näin ohjeistetaan myös oysin teholla

Hyvä, että muillakin asiasta tietoa! Ettei tartte ruveta tappelee taas jostain "uudesta asiasta", jota kukaan ei usko.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Koska mielipidettä ollaan lastenpolilla muutettu? -07 TAYSissa ainakin mitattiin vuoden ikäiseltä peräsuolesta.

Juu, -07 vielä mitattiin peräsuolesta, mutta kun olin synnyttämässä viime vuoden lopulla kuopusta, suositus olikin jo että kainalosta. Kivempi niin, sillä me ollaan aina kotona mitattukin kainalosta. Myös esikoiselta, vaikka suositus olikin eri.

Aina olen mitannut lapselta kainalosta, vauvaltakin, eikä meidän lapset rimpuile kun niiltä mittaa kuumeen.
Terveysasemalla sanoi että korvasta olisi kaikista paras mitata, tarkin tulos, ja ihmetteli kun meillä ei ole korvakuumemittaria, sehän on kuulema joka lapsiperheessä hyvä olla.
No juu, on pikkasen tyyris vehe käyttää muutaman kerran vuodessa !

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Itse taas ajattelen, että rimpuilevalla lapsella ei saa luotettavaa tulosta kainalosta.

Näin. Nyt vasta alkaa sujua 2v kainalomittaus. Tähän asti ei oo saatu kainalosta mitään järkevää tulosta vaikka miten yritetty asetella ja pitää kättä paikallaan. Mittasin sitten pepusta kun poika antoi sen tehdä ja lopetin kun ei enää suostunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Terveysasemalla sanoi että korvasta olisi kaikista paras mitata, tarkin tulos, ja ihmetteli kun meillä ei ole korvakuumemittaria, sehän on kuulema joka lapsiperheessä hyvä olla.
No juu, on pikkasen tyyris vehe käyttää muutaman kerran vuodessa !

Ei todellakaan ole tarkin, vaan tarkkuus voi heittää jopa asteella molempiin suuntiin.

Te ollette tyhmiä jos OSAA mitata pyllystä sitten mittaa,koska se antaa tarkan tuloksen ja suu/kainalo on erittäin epätarkka (suuvarsinkin)
,Ja viellä kaiken lisäksi sitä tarvitaan ns kuumeen vertailluun
(Jos ei osaa nii elä sinne mitään työnnä sille Perseeseen)

Yhteistyössä