kuume pepusta mitattuna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neiti 1,5v ja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neiti 1:
Mikä on kuumeen raja pepusta mitattuna?
Lukenut joskus jostain, että takapuolesta mitattuna olis korkeempi...
Onko 37,8 kuumetta?

Pepusta mitattuna kuumeen raja on 38.5. Sen alapuolella oleva on lämpöä. Toi lämpö voi johtua ihan kovasta touhuamisesta

Mistä se kuume pitää lapselta oikein mitata? Meille lastenlääkäri juuri sanoi, että ehdottomasti pepusta! Ja täällä olen nähnyt useammankin palstailijan neuvpvan kainalosta mittaamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Mistä :
Mistä se kuume pitää lapselta oikein mitata? Meille lastenlääkäri juuri sanoi, että ehdottomasti pepusta! Ja täällä olen nähnyt useammankin palstailijan neuvpvan kainalosta mittaamaan?

Mulle myös neuvolasta neuvottu pepusta mittaamaan. Antaa tarkimman lämmön. Korvakuumemittari meillä on myöskin, mutta se näyttää ihan mitä sattuu.

En ole vielä valmis lastenlääkäri, mut ei siihen enää kauaa mene, etää olen. :) Tottakai pepusta saa tarkimman arvon kehon lämpötilasta, mutta mitä teet tarkalla arvolla.

Lapsen vointi on tärkein, oli kuumetta sitten 38,5 tai 40,5. Ja mitatessa kainolasta, voit aina lisätä siihen noin puoli astetta eikä lasta tarvi sorkkia pyllyyn.

No omaa järkeä voi käyttää, onko se peräreiästä mittaaminen oikeasti sen arvoista että saa tismalleen tarkan ruumiinlämmön. Vai ottaakko kainalosta, josta kyllä myös kuumeen näkee ihan tarpeeksi tarkasti kuten korvastakin jos lapsi on kipeä jo kuume noussut.

Noilla tiedoilla onko kuume 37.8 pyllymittauksella vai 37.5 kainalosta ei luulisi olevan mitään väliä kenellekään. Vai onko se kuume 39.5 vai korvasta otettuna 39.0.

Minä mittaan niin, että lapselle en aiheuta tarpeetonta kärsimystä, eli mittaan kainalosta. Sanokoot lastenlääkärit mitä sanoo? (Meilläpäin ne kyllä mittaavat braunin korvakuumemittarilla kuumeen sairaalassakin.)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No omaa järkeä voi käyttää, onko se peräreiästä mittaaminen oikeasti sen arvoista että saa tismalleen tarkan ruumiinlämmön. Vai ottaakko kainalosta, josta kyllä myös kuumeen näkee ihan tarpeeksi tarkasti kuten korvastakin jos lapsi on kipeä jo kuume noussut.

Noilla tiedoilla onko kuume 37.8 pyllymittauksella vai 37.5 kainalosta ei luulisi olevan mitään väliä kenellekään. Vai onko se kuume 39.5 vai korvasta otettuna 39.0.

Minä mittaan niin, että lapselle en aiheuta tarpeetonta kärsimystä, eli mittaan kainalosta. Sanokoot lastenlääkärit mitä sanoo? (Meilläpäin ne kyllä mittaavat braunin korvakuumemittarilla kuumeen sairaalassakin.)

Muistan kyllä itse, miten inhottavaa oli kun äiti pienenä pepusta mittasi!!! Näin esikoisen äitinä vaan sitä hermoilee pienimmästäkin sairauden merkistä ja mittaa sitä kuumetta varmaan turhankin herkästi!

Nyt ollaan lopetettu peppumittaun kun ei enää poika halua. Mut eipä saa lukemiakaan. Millään ei kainalosta saa mitattua oikein. Aina se väittää että ei yhtään lämpöä vaikka laps ois kuuma ja selvästi sairas. Pepusta näytti kyllä jos oli kuumetta. Yritän asettaa mittarin kunnolla ja lapsi on hiljaa mitttauksen ajan.
En muutenkaan aina mittaa ellei tarvi tietää täsmälleen määrää. Jos se on kuumeessa niin sen tietää ilmankin ja lääkettä tarvittaessa.

Niin ihan samaa olen miettinyt pojan kanssa. Kainalosta mitattuna mittari näytti kerrankin 36,5. Poika kuuma ja kipeän oloinen. Pepusta mitattuna olikin sitten 38,4. Ja oli meilläkin poika hiljaa paikallaan mittauksen ajan.

No ei meidän lapset ainakaan protestoi pyllystä mitattua kuumetta. Isommat toki sitten, mutta siinä vaiheessa mittaankin kainalosta.
Kaikilla meidän lapsista on pyllystäkin mitattuna normaali lämpö 37 kieppeillä tai jopa alle, joten toi 37,8 olis meillä jo kipeän merkki vaikkei paljon lämpöä olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mistä:
Niin ihan samaa olen miettinyt pojan kanssa. Kainalosta mitattuna mittari näytti kerrankin 36,5. Poika kuuma ja kipeän oloinen. Pepusta mitattuna olikin sitten 38,4. Ja oli meilläkin poika hiljaa paikallaan mittauksen ajan.

Meillä on aina saatu kainalosta kahden lapsen kanssa ihan oikeat ruumiinlämmöt. Sitä ennen oli korvakuumemittari joka myös näytti oikein, paitsi sitten kun siitä alkoi patterit käymään tyhjäksi.

Yhteistyössä