Kuuluuko tyttäreni lainata disco-valojaan naapurin tytön syntymäpäiväjuhliin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äitinä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äitinä"

Vieras
kun hän oli toinen niistä kahdesta luokan tytöstä jotka jätettiin kutsumatta?

Mun mielestä on siis ok jättää kutsumatta vaikka ovat olleet kavereita jo ihan taaperoista asti, mutta jotenkin tuntui oudolta kun naapurin tyttö sitten kertoi järjestävänsä discon mihin tarvii niitä tyttäreni discovaloja ja oli vähän muutakin juhlakalustoa mitä kaipasi lainaan. Tyttöni sanoi että täytyy ensin kysyä äidiltä.

Mitenhän tässä nyt pitäisi toimia?

no ei tietenkään tarvii ja jos ei ole edes itse kutsuttukkaan ja jos nyt sitten kutsutaan sillä verukkeella että sadaan valot niin ei mene . kieltäytyy kohteliaasti.

Eihän siitä lainaamisesta nyt vaivaa olisi ja jos tyttöni olisi kutsuttu niin toki lainattaisiin. Nyt tuli kuitenkin aika outo olo ja mietin mitä minun kuuluu opettaa tyttärelleni?

Sitä että kaveria autetaan? Vai olisiko se ihan kynnysmatoksi heittäytymistä?

Noi tytöt on siis aina olleet kavereita mutta tämän viimeisen vuoden aikana naapurin tyttö on alkanut päästä "parempiin" piireihin ja oma tyttöni on kelvannut hänelle kaveriksi lähinnä silloin kun noita parempia kavereita ei ole ollut tarjolla. Jos nyt lainataan, alkaako heidän kaveruutensa mennä enemmän hyväksikäytön puolelle? Jos ei lainata niin tekeekö se hallaa kaveruudelle ja saa tyttöni näyttämään katkeralta ja itsekkäältä?

Alkuperäinen kirjoittaja Äitinä (ap);29897825:
Eihän siitä lainaamisesta nyt vaivaa olisi ja jos tyttöni olisi kutsuttu niin toki lainattaisiin. Nyt tuli kuitenkin aika outo olo ja mietin mitä minun kuuluu opettaa tyttärelleni?

Sitä että kaveria autetaan? Vai olisiko se ihan kynnysmatoksi heittäytymistä?

Noi tytöt on siis aina olleet kavereita mutta tämän viimeisen vuoden aikana naapurin tyttö on alkanut päästä "parempiin" piireihin ja oma tyttöni on kelvannut hänelle kaveriksi lähinnä silloin kun noita parempia kavereita ei ole ollut tarjolla. Jos nyt lainataan, alkaako heidän kaveruutensa mennä enemmän hyväksikäytön puolelle? Jos ei lainata niin tekeekö se hallaa kaveruudelle ja saa tyttöni näyttämään katkeralta ja itsekkäältä?

Käytöstapojen opetteluun nyt en paljon tuota vertalisi jos muutenkin alettu lastasi syrjimään.
Kuten itse sanoit tuo alkaa olemaan sitä liian kilttiä kynnysmattona olemista joka aina auttaa ja lopulta kaikki oppivat että tuo auttaa mutta ei sitä tarvi kutsua tai palkita millään muotoa kun auttaa.

Nimimerkillä: Muutettiin tähän rivariin ja sanoimme tietysti kohteliaisuuttammekin että saavat lainata milloin mitäkin jos me ei sitä tarvita ja palauttavat sen takaisin, harva palautti ja sitten kun kerran kielsimme lainaamisen on meitä kartettu kun ollaan kuulemmma todella itsekkäitä.

Tästä oppineena en enää ikinä anna kuvaa että minulta saa lainata kuin vasta pitkän neuvottelun jälkeen jos sittekää

Hyväksikäyttöähän toi on. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa että kaveria autetaan. Jäisi meilläkin lainaamatta ja minä jos kuka olen tarkka siitä että meidän lapset osaavat käyttäytyä.

Ei todellakaan lainaa. Pitää opettaa lapselle ettei häntä voi miten sattuu käyttää hyväkseen. Miettisin kyllä kaveripiirin vaihtoa lapsen kohdalla. Ei tee pitemmän päälle hyvää olla se viimeinen varakaveri jonka kans ollaan kun muille ei sovi.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
Mun mielestä sen lapsen pitäisi ihan itse sanoa "kaverilleen", että kun ei kelpaa synttäreille, niin tuskin hänen discovalonsakkaan kelpaa sinne. Kiitos ja moi!
Jotain selkärankaa pitäisi olla aikuisella ja sillä lapsellakin.

Omia tavaroitani lainaisin tuontyyppisessä tilanteessa, en alkaisi "kostaa" sitä, että minua ei ole juhliin kutsuttu. Jos valot yms. on nimenomaan lapsen, hän saisi toki itse viime kädessä päättää, mutta yleisesti kannusta ystävällisyyteen ja toisten huomioimiseen, en katkeruuteen ja kostoon.

Siinä mielessä olen lapsena ollut tuollaisessa tilanteessa, että yksi ennen paras kaveri siirtyi vähän erilaisiin piireihin, eikä minua kutsuttu enää ala-asteella järjestettyihin kotidiscoihin ym. juhliin. Suurin osa luokalta kutsuttiin, mutta muutamia jätettiin näistä pois. Omassa tapauksessani kyse oli vain mielenkiinnon kohteiden erkanemisesta siinä 10 ikävuoden paikkeilla, minua ei vielä kiinnostaneet pojat ja discot, mutta kaverini seurusteli (ihan viattomasti kyllä) jo viidennellä luokalla. Muutaman vuoden ajan siis kumpikin touhusi omiaan eri porukoissa, kunnes mielenkiinnon kohteet taas kohtasi ja 15-vuotiaasta alkaen oltiin taas tosi läheisiä. Ei sekään vaihe ollut ikuinen, vaan elämäntilanteet erkani taas myöhemmin.

Voi tietysti olla, että tyttösi tilanne on erilainen, mutta noin lähtökohtaisesti ei aikuisen pidä nähdä syrjimistä ja "parempia piirejä" kaveruussuhteiden muuttuessa. Ei ainakaan olla itse luomassa katkeruuden ilmapiiriä.

Mutta antaisin siis lapsen päättää itse, tukisin häntä ratkaisussa vain kyselemällä, mikä ratkaisu hänestä itsestään tuntuu hyvältä.

Vastaus kysymykseesi: ei kuulu lainata. En usko että meilläkään lainattaisi vaikka en kannata koston ja vihanpidon nimeen, mutta valitettavasti niin harva osaa ottaa tuollaisen suurena reiluutena vaan sitten todetaan, että kiva tuotahan voi hyväksikäyttää. Tämä vaan on niin valitettavan totta. Toinen seikka on sekin että jos sitten disko rekvisiitalle tapahtuu jotain niin onko luottoa että korvaavat sattuneen vahingon. Helpointa on että ei vaan lainaa. Minusta tyttö voi sanoa, että äiti ei oikein tykännyt ajatuksesta. Näin hän säilyttää kasvonsa.

[QUOTE="matto";29897863]

Nimimerkillä: Muutettiin tähän rivariin ja sanoimme tietysti kohteliaisuuttammekin että saavat lainata milloin mitäkin jos me ei sitä tarvita ja palauttavat sen takaisin, harva palautti ja sitten kun kerran kielsimme lainaamisen on meitä kartettu kun ollaan kuulemmma todella itsekkäitä.

Tästä oppineena en enää ikinä anna kuvaa että minulta saa lainata kuin vasta pitkän neuvottelun jälkeen jos sittekää[/QUOTE]

Tai sitten palautetaan rikkinäisiä, likaantuneita tavaroita.
juupa juu, meidän grilliä, ikkunanpesuria tai ruohonleikkuria ei lainaa enää kukaan...

Mä sanoisin tyttärelleni että "onpas sillä(kaverilla) huonot käytöstavat kun kehtaa edes pyytää! Sanot sille että äiti ei anna lainata!"

Kyllä mä luulen että tytär tajuaisi ihan saman "vääristymän" tuossa asiassa kuin minäkin, sitten päiviteltäisiin yhdessä että onpas se kaveri törppö.

Viimeksi muokattu:
Omia tavaroitani lainaisin tuontyyppisessä tilanteessa, en alkaisi "kostaa" sitä, että minua ei ole juhliin kutsuttu. Jos valot yms. on nimenomaan lapsen, hän saisi toki itse viime kädessä päättää, mutta yleisesti kannusta ystävällisyyteen ja toisten huomioimiseen, en katkeruuteen ja kostoon.

Siinä mielessä olen lapsena ollut tuollaisessa tilanteessa, että yksi ennen paras kaveri siirtyi vähän erilaisiin piireihin, eikä minua kutsuttu enää ala-asteella järjestettyihin kotidiscoihin ym. juhliin. Suurin osa luokalta kutsuttiin, mutta muutamia jätettiin näistä pois. Omassa tapauksessani kyse oli vain mielenkiinnon kohteiden erkanemisesta siinä 10 ikävuoden paikkeilla, minua ei vielä kiinnostaneet pojat ja discot, mutta kaverini seurusteli (ihan viattomasti kyllä) jo viidennellä luokalla. Muutaman vuoden ajan siis kumpikin touhusi omiaan eri porukoissa, kunnes mielenkiinnon kohteet taas kohtasi ja 15-vuotiaasta alkaen oltiin taas tosi läheisiä. Ei sekään vaihe ollut ikuinen, vaan elämäntilanteet erkani taas myöhemmin.

Voi tietysti olla, että tyttösi tilanne on erilainen, mutta noin lähtökohtaisesti ei aikuisen pidä nähdä syrjimistä ja "parempia piirejä" kaveruussuhteiden muuttuessa. Ei ainakaan olla itse luomassa katkeruuden ilmapiiriä.

Mutta antaisin siis lapsen päättää itse, tukisin häntä ratkaisussa vain kyselemällä, mikä ratkaisu hänestä itsestään tuntuu hyvältä.

Okei. Eli sun pitkäaikainen ystävä pitää syntymäpäiväjuhlat. Se kutsuu sinne kaikki muut, mutta ei sinua. Sen jälkeen se pyytää sun avobemaria lainaksi, kun olis niin kiva käydä synttärikutsujen lomassa kruisaamassa sillä niiden kavereiden kanssa, jotka on syntymäpäivilleen kutsunut... ja sä lainaat autoasi, koska sä et halua olla katkera???
Sori, mutta sä olet tossu.

Älä ihmeessä lainaa niitä valoja! Pistää vihaks tollanen. Todella töykeää edes kysyä jos tytärtä ei ole kutsuttu juhliin.

En minäkään ole koston kannalla, mutta onhan tuo nyt törkeää! Minkä ikäisistä lapsista kyse? Pitäisihän sen tulevan koulukiusaaja-kaverin vanhempienkin nyt nähdä tuo tilanne. Se tyttö aloittaa jo nuorena toisten hyväksikäytön, osaa sitten vanhana!

Kiva että vastaukset olivat tällaisia!

Tää juttu sattui itseasiassa jo yli vuosi sitten ja oman tuntemukseni mukaan sanoin heti että ei lainata. Tiesin tyttärenikin sitä toivovan, hän ei vaan itse kehdannut kieltäytyä kun naapurin tyttö tuli parin muun kaverin kanssa välitunnilla kysymään. Koska toi pyyntö oli mun mielestä niin tökerö mä oletin että se oli naapurin tytön oma keksimä juttu mistä vanhempansa ei edes tiedä, kunnes sain äidiltään vihaisen puhelun.

Naapuri tivasi että miksi menen sekaantumaan lasten keskenäisiin juttuihin. Selitti kuinka hänen lapsellaan on oikeus ihan itse päättää ketä kutsuu juhliinsa ja koska oli jätetty kutsumatta useampi kuin yksi niin ei ole mitään syytä ottaa siitä nokkiinsa. Naapuruus ei velvoita kutsumaan toista juhliin ja mun lapsen olisi hyvä oppia se.

Mä olin vähän että wtf, sanoin että ei olla suututtu kutsumatta jättämisestä. Sitten alkoi tiukkaaminen siitä että miksei sitten lainata niitä valoja ja muita pyydettyjä juttuja mihin mä huomautin että me myös itse päätetään kelle lainataan tavaroitamme eikä se naapuruus tee tohonkaan mitään velvoitetta. Naapurin mielestä olin yhä lapsellinen ja katkera, tämä oli selkeää kiusaamista hänen tytärtään kohtaan koska tiesivät että ollaan ennenkin noita tavaroita lainattu juhliin mihin omia lapsiamme ei ole kutsuttu. Niin ollaankin; mm työkaverini lapsen synttäreille kun tämä syntymäpäiväsankari ei edes tuntenut meidän lapsia, sukalaislasten koulukavereilleen järjestämiin juhliin ja yhdelle koulukaverille kahtiin synttärijuhliin joista toisiin oma lapseni oli kutsuttu mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitinä (ap);29898368:
Kiva että vastaukset olivat tällaisia!

Tää juttu sattui itseasiassa jo yli vuosi sitten ja oman tuntemukseni mukaan sanoin heti että ei lainata. Tiesin tyttärenikin sitä toivovan, hän ei vaan itse kehdannut kieltäytyä kun naapurin tyttö tuli parin muun kaverin kanssa välitunnilla kysymään. Koska toi pyyntö oli mun mielestä niin tökerö mä oletin että se oli naapurin tytön oma keksimä juttu mistä vanhempansa ei edes tiedä, kunnes sain äidiltään vihaisen puhelun.

Naapuri tivasi että miksi menen sekaantumaan lasten keskenäisiin juttuihin. Selitti kuinka hänen lapsellaan on oikeus ihan itse päättää ketä kutsuu juhliinsa ja koska oli jätetty kutsumatta useampi kuin yksi niin ei ole mitään syytä ottaa siitä nokkiinsa. Naapuruus ei velvoita kutsumaan toista juhliin ja mun lapsen olisi hyvä oppia se.

Mä olin vähän että wtf, sanoin että ei olla suututtu kutsumatta jättämisestä. Sitten alkoi tiukkaaminen siitä että miksei sitten lainata niitä valoja ja muita pyydettyjä juttuja mihin mä huomautin että me myös itse päätetään kelle lainataan tavaroitamme eikä se naapuruus tee tohonkaan mitään velvoitetta. Naapurin mielestä olin yhä lapsellinen ja katkera, tämä oli selkeää kiusaamista hänen tytärtään kohtaan koska tiesivät että ollaan ennenkin noita tavaroita lainattu juhliin mihin omia lapsiamme ei ole kutsuttu. Niin ollaankin; mm työkaverini lapsen synttäreille kun tämä syntymäpäiväsankari ei edes tuntenut meidän lapsia, sukalaislasten koulukavereilleen järjestämiin juhliin ja yhdelle koulukaverille kahtiin synttärijuhliin joista toisiin oma lapseni oli kutsuttu mukaan.

Olisit sanonut että olette lainanneet muillekin välineitä mutta vuokraa vastaan ;)
Kyllähän tuossa aika selkeästi on naapuri päättänyt jo pitää teitä nyhveröinä joilta saa kaiken ilmaiseksi lainattua.
Mahtaa teillä nykyään olla hyvät naapuri välit :D

Yhteistyössä