Kuuluuko tämä kulttuuriin?

Jos lapsi menee kaverin luo niin pitäisi ottaa omat ruoat mukaan? Wtf?
Meillä kaikki lasten kaverit syövät täällä niin paljon kun haluavat saavat vielä aina jotain karkkeja mukaan, sen takia mulla onkin täällä aina helvettimoinen määrää karkkeja ja muuta :D. Mutta mun on todella hankala ymmärtää sen että jonkun lapsen pitäisi kantaa omat ruoat mukaan jos menee toisen lapsen luo leikkimään. Mitäs mä siihen sanon omalle lapselle, sorry mutta sen kaverin luo et mee enää ikinä, kun en halua että mun lapsi oppi että pitäisi olla pihi ja muutaman leiväpalan tai riisikupin takia tulee maailmanloppu. Ei mulla muuta......

No se on sen perheen tapa, ei kuulu kulttuuriin. Useimmiten lähistön lapset käyvät kotonaan syömässä ja jatkavat sitten leikkiä.
Jos kerran et ole pihi, niin väliäkö sillä, jos lapsesi ottaa omat eväät mukaan tähän paikkaan mennessään?
Tuskin tuollaisen takia kannattaa kenenkään ystävyyttää torpata, vai mitä?
Kyllä mun kultuurissa tämä on vähän niin kuin ,,shokki,,. Koska ruoat pöytään kuuluu aina meillä ja olisi todella outoa ja noloa jos joku pieni lapsi olisi tullut leikkimään ja omat ruoat olisi pitänyt kantaa vielä mukaan. En vaan sorry jaksa, enkä halua, kun tiedän oma lapsi myös oppi sen että pitäisi olla pihi senkin ,,noin pienen asiaan suhteen,,.

Kyllä mun kultuurissa tämä on vähän niin kuin ,,shokki,,. Koska ruoat pöytään kuuluu aina meillä ja olisi todella outoa ja noloa jos joku pieni lapsi olisi tullut leikkimään ja omat ruoat olisi pitänyt kantaa vielä mukaan. En vaan sorry jaksa, enkä halua, kun tiedän oma lapsi myös oppi sen että pitäisi olla pihi senkin ,,noin pienen asiaan suhteen,,.
No ehkä se ei ole kyseiselle perheelle pieni asia? Ja eiköhän lapsesi ota sinulta oppisi, eikä kaverinsa vanhemmilta, jossa käy satunnaisesti leikkimässä.
Älä nyt tuommosesta jaksa mennä shokkiin, tällä pallolla tapahtuu paljon pahempiakin juttuja.

Uskon, että kaveriperhe on ajatellut asian järkevästi. Mahdollisesti kaverin vanhemmat tietävät teidän lasten karkkiruoka-tottumusten historian. Sellaista heillä omassa kotona ei haluta ylläpitää, mutta he eivät halua kuitenkaa kieltää sokerihumalaa siihen tottuneelta vieraalta. Olettaisin siis, että he tietävät sen, että heidän kodin terveellinen monipuolinen ruoka ei maistu sinun lapsillesi. He haluavat myös ennaltaehkäista se, että lapsesi eivät saa vierotusoireita makean puutteesta, joten omat "kaljat" on syytä ottaamukaan.
Ehkä he tuntevat myös sinut, ja tietävät sen, että sinä haluat raivokkaasti ylläpitää "seitsemää lauantaita viikossa" ja ruokalistalla pitää olla aina sushi-macarone-bonbons ja viskiä. He tietävät varautua pottuiluusi siitä, miksei teidän lapsille ole tarjottu samaa "nautintoa" heillä, kuin on aina ollut tarjolla teillä: Macarone-sushi-bonbons con whiskey.

vierailija
No jos sen toiseen perheen mukelo on tyytyväisenä pistellyt teidän ruokianne ollessaan teillä kylässä, niin silloin sanoisin minäkin, ettei oman muksun tarvitse heillä kyläillä ollenkaan.

Asia on toki eri, jos oma muksu ei kykene normaalia ruokaa syömään, silloin on ihan järkevää, että omalla muksulla on kaikkialla omat eväät mukana.

vierailija
Eivät ne välttämättä ole pihejä vaan vähävaraisia. Työttömän tai osa-aikamatalapalkkatyötä tekevän kukkarossa ylimääräisen lapsen säännöllinen syöttäminen tuntuu jo jollain lailla.

Toki asiaan liittyy myös se kulttuuripiirre, että Suomessa ollaan vähemmän vieraanvaraisia kuin joissain muissa maissa.

Eivät ne välttämättä ole pihejä vaan vähävaraisia. Työttömän tai osa-aikamatalapalkkatyötä tekevän kukkarossa ylimääräisen lapsen säännöllinen syöttäminen tuntuu jo jollain lailla.

Toki asiaan liittyy myös se kulttuuripiirre, että Suomessa ollaan vähemmän vieraanvaraisia kuin joissain muissa maissa.
Täällä ei ole niin köyhiä jotka näkevät nälkän, paskat. Sairasta jos mun lapsen pitäisi ensiksi käydä kotona koulun jälkeen ja hakea ruoat mukaan ja sitten mennä kaverin luo, kantaa vielä ruoat mukaan :D ai apuaaa. Kiitos mutta never again, eli lapsi ei mene tälläisten luo. Meille saa tulla ja tervetuloa ja saa vaikka kaikki mitä löytyy syödä pois jääkaapeista.

vierailija
Täällä ei ole niin köyhiä jotka näkevät nälkän, paskat. Sairasta jos mun lapsen pitäisi ensiksi käydä kotona koulun jälkeen ja hakea ruoat mukaan ja sitten mennä kaverin luo, kantaa vielä ruoat mukaan :D ai apuaaa. Kiitos mutta never again, eli lapsi ei mene tälläisten luo. Meille saa tulla ja tervetuloa ja saa vaikka kaikki mitä löytyy syödä pois jääkaapeista.
Mutta ajattelepa mitä "kunnon ruoka" saattaa maksaa per lapsi. Aika montakin euroa yhdeltä aterialta. Yhtenä päivänä toistuvana se ei ehkä ole iso juttu vielä juuri kenellekään, mutta jos sama toistuu vaikka 15 päivänä per kuukausi niin se on jo jotain.

Niin ja jos se vapaan pääsyn jääkaapille saanut pentu vetäisee sieltä kitaansa vaikka jouluksi varatut poronlihat tms. niin se ei ole ihan pikkujuttu edes keskituloiselle.

Mutta ajattelepa mitä "kunnon ruoka" saattaa maksaa per lapsi. Aika montakin euroa yhdeltä aterialta. Yhtenä päivänä toistuvana se ei ehkä ole iso juttu vielä juuri kenellekään, mutta jos sama toistuu vaikka 15 päivänä per kuukausi niin se on jo jotain.

Niin ja jos se vapaan pääsyn jääkaapille saanut pentu vetäisee sieltä kitaansa vaikka jouluksi varatut poronlihat tms. niin se ei ole ihan pikkujuttu edes keskituloiselle.
Meillä lapset eivät käy 15pv per kuukaus...
Paitsi meillä taas päivittäin porukkaa täällä, ikinä en nähnyt ongelmia jonkun tälläisen asian suhteen. Sekä miksi pitäisi kutsua kylään ja kantaa omat ruoat ei että miten naurettava :D.

Sekä tästä vielä että jos meillä joku syö poronlihan tai muuta niin aivan sama minulle, kauppaan kun aina pääse. Mä vaan aina sanon että hyvä kun maistuu. HUOH!

vierailija
Sekä tästä vielä että jos meillä joku syö poronlihan tai muuta niin aivan sama minulle, kauppaan kun aina pääse. Mä vaan aina sanon että hyvä kun maistuu. HUOH!
Eri asia jos sieltä kaupasta on varaa ostaa uusi poronliha. Jos jonkun toisen perheen vanhempi käy vaikka "9 euron töissä" eli ansaitsee noin tonnin kuussa, niin silloin tuskin on varaa sitä uutta lihaa ostaa.

vierailija Nenne
Tuo "poronliha"- esimerkki veti Milannan höpötykselta taas pohjan alta.
Lapset eivät useinkaan valitse poronlihaa, vaikka muuta ei olisi tarjolla leivän päälle. Mieluummin he syövät leipää vain voilla päällstettynä
Eivätkä muuten diggaa siitä lihasta aikuisetkaan. Poronliha on aika "sitkeen" makuista, punaista, yleensä savustettua lihaa. Ei kiitos porolle, jos pöydässä on vaaleaa kanaa tai kalaa.
Poro menettelee yksittäisenä makupalana, alkupalana, jonkin juuston tai juustoisen tahnan kera, pippuria, rucolaa. ja drinkkinä karpalomehua tai tyrnimehua. Silloin yes.

vierailija
Tuo "poronliha"- esimerkki veti Milannan höpötykselta taas pohjan alta.
Lapset eivät useinkaan valitse poronlihaa, vaikka muuta ei olisi tarjolla leivän päälle. Mieluummin he syövät leipää vain voilla päällstettynä
Eivätkä muuten diggaa siitä lihasta aikuisetkaan. Poronliha on aika "sitkeen" makuista, punaista, yleensä savustettua lihaa. Ei kiitos porolle, jos pöydässä on vaaleaa kanaa tai kalaa.
Poro menettelee yksittäisenä makupalana, alkupalana, jonkin juuston tai juustoisen tahnan kera, pippuria, rucolaa. ja drinkkinä karpalomehua tai tyrnimehua. Silloin yes.
Esim. poronkäristyksen liha on kyllä kaukana sitkeästä. Ja muutenkin, jos sen poron valmistaa oikein.

Eri asia jos sieltä kaupasta on varaa ostaa uusi poronliha. Jos jonkun toisen perheen vanhempi käy vaikka "9 euron töissä" eli ansaitsee noin tonnin kuussa, niin silloin tuskin on varaa sitä uutta lihaa ostaa.
Tsiisus puhuinko mä sen että mun lapset käyvät jossain muualla toisten jääkaapeissa? Mä vaan ihmettelen että kouluunkin jälkeen vielä pitäisi käydä kotona ottaa ruoat mukaan ja sitten kun jo pimeä mennä oman ruoan kanssa kaverin luo, kun ei heillä saa syödä perus ruokaa vaikka riisikipon koulun jälkeen.

Meillä saa tehdä mitä vaan, sanoin ettei kukaan meistä itkee, vaikka koko jääkaappi syödään tyhjäksi...

vierailija
Meillä lapset eivät käy 15pv per kuukaus...
Paitsi meillä taas päivittäin porukkaa täällä, ikinä en nähnyt ongelmia jonkun tälläisen asian suhteen. Sekä miksi pitäisi kutsua kylään ja kantaa omat ruoat ei että miten naurettava :D.

Ehkä sun lapset ei käy 15 krt/kk, mutta jos muuten joka toinen päivä joku kaveri käy syömässä niin tulee äkkiä iso summa, jos rahat vähissä.
Toiseksi pakko mainita, että en kyllä tykkäisi, jos mun lapsille aina lykättäisiin kavereiden luona karkkia.

Ihan oikeastiko ihmiset Virossa ruokkivat vieraita lapsia tuosta vaan ja vaikka joka päivä? Ja myös ne varsinaiset virolaiset eikä vaan vironvenäläiset?
Virolaisista en osaa sanoa, mutta venäläisille äideille on aina erittäin tärkeää syöttää omat muksunsa kotona. Pääruoka-ajat ovat säännölliset. Jos toisten lapset roikkuvat vielä nurkissa, mikä tosin on harvinaista pääruokailun aikana, heille tarjotaan, mutta vain jotain n jotain pientä pöydästä ja lapsen halun mukaan. Vierasta lasta ei kuitenkaan uskalleta alkaa syöttämään täysillä , siis koko pääruokaa, koska sellainen on varmasti valmisteilla hänelle juuri omassa, hyvässä kodissa. Jokaisessa kodissa on oma regime.

vierailijaNinnni
Mä olen siitä samaa mieltä ap:n kanssa, että onhan tuo hiukan oudon kuulosta, että omat eväät mukaan. Tarkotettiinko tällä siis välipalaa vai ihan lämmintäkin ruokaa? En ole koskaan kuullut tällaisesta.
Mullakin on ollut tapana ruokkia lapsen kaveri, eikä tulisi mieleenkään olla ruokkimatta. MUTTA. Täytyy muistaa, että on köyhiä perheitä, joissa on useita lapsia. Jos nämä lapset tuo päivittäin kaverin tai pari, ja kaikki pitäisi ruokkia, niin kyllä se vaan on vähävaraiselle ihan liikaa. Ymmärrän tämän, ei varmaan huvita kieltää lapsia kutsumasta kavereita rahan takia.
Mutta milanna, miten tää asia edes tuli ilmi? Laittoko se vsnhempi viestin vai mitä? :O

• Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Meillä käy lapsilla kavereita päivittäin. Eri kavereita ja välillä monta kerrallaan. Ei ole todellakaan varaa ruokkia joka päivä montaa ylimääräistä suuta, joten raja on vedetty siihen, että jotain pientä välipalaa saa, mutta ruokaa ei.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Milanna, osa suomalaisista on kadottanut perinteisen vieraanvaraisuuden, ikävä kyllä. Ei lasten ystäville tarvitse herkkuja tarjota, jos niihin ei ole varaa. Mutta jos ollaan köyhiä, syödään sitten vaikka kaikki kaurapuuroa, niin omat kuin vieraatkin.

Meillä on jälkikasvun vieraat aina ruokittu. Ei pidä elää kädestä suuhun, olen joskus sulattanut pakasteesta muuutaman kilon lihaa ja makkaraa grilliin, kun vierailemaan ilmestyi nälkäinen teinijoukko. Kaikkea saa syödä, suihkussa saa käydä, yöksi voi jäädä (ja saa ruokaa vielä aamullakin). Alkoholijuomiin ei saa koskea.

vierailija
Jopa sossun tuilla elävällä yh:llakin on varaa ruokkia vaikka koko kulmakunnan kakarat, kun valitsee tarjoilut oikein. Kilo kaurahiutaleita maksaa alle euron, ja siitä tulee aika pitkäksi aikaa ruokaa. Ja kyllä lapset sitä syövät, jos nälkä on. Suomessa on ihan turha selitellä yhtään mitään siitä, ettei muka ole rahaa... ellei se sitten mene vanhempien viinaan ja tupakkaan. Sitten voi suoraan sanoa lapsille, ettei meillä syödä kun äitin on pakko saada ryypätä.

Yhteistyössä