Kuuluuko mulle palkka äitiysloman alkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulma ratkaistavana!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
Siis miten hoitovapaa ja äitiysloma voisivat mennä päällekkäin?

Muoks: ja minkä alan TES on ap:lla kyseessä? (laita vaikka yv:nä)

Siten että olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla päivään x asti ja vauvakuume iskeekin kehiin ja jäänkin äitiyslomalle ennen kuin hoitovapaa päättyy. Niin yksinkertaista :)

niin no eihän se sillon päällekkäin mene. ku jäät äitiyslomalle niin hoitovapaa päättyy automaattisesti.

Paitsi työpaikan suuntaan, heille olen hoitovapaalla sinne asti, kunnes olen sen ilmoittanut.

niin siis siitä huolimatta et ole äitiyslomalla ja hoitovapaalla yhtäaikaa. koska äitiyslomahan alkaa viimeistään 30 päivää ennen laskettua aikaa ja siinä vaiheessa hoitovapaa loppuu.

No jos nyt oikein pilkkua aletaan nussia. Tosiasia kuitenkin on se, että työpaikalle minä olen hoitovapaalla siihen päivään asti, kun olen hoitovapaalla ilmoittanut olevani, vaikka olisinkin jo uudelleen äitiyslomalla.

Mutta eikös sitä ilmoitusta voi muuttaa kahden kuukauden varoitusajalla? Siis että hoitovapaani jatkuukin vain siihen ja siihen asti. Muutenkin, vaikka ei olisikaan raskaana. Muuten vain haluaisi tulla aiemmin töihin tai vaikka myöhemmin.

Hoitovapaata ei voi tuosta noin vain lyhentää. Jos olet ilmoittanut olevasi hoitovapaalla kunnes lapsi on 3v, sinulle on saatettu palkata sijainen siihen päivämäärään asti. Mahdoton tilanne se olisi työnantajan näkökulmasta.

Siis miten hoitovapaa ja äitiysloma voisivat mennä päällekkäin?

Muoks: ja minkä alan TES on ap:lla kyseessä? (laita vaikka yv:nä)

Siten että olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla päivään x asti ja vauvakuume iskeekin kehiin ja jäänkin äitiyslomalle ennen kuin hoitovapaa päättyy. Niin yksinkertaista :)

Ja tämä henkilö huomio!!!!!

Mikäli tulet raskaaksi, pidä huolta, että ilmoitat siitä työnantajallesi vähintään 2 kk ennen äitiysloman alkamista ja pyydät hoitovapaan muuttamista äitiyslomaksi. Vaikka olisi ilmoittanut hoitovapaan pidettäväksi johonkin tiettyyn päivään asti, on äitiysloma sellainen "oikeus", jonka perusteella hoitovapaan saa keskeytettyä.

Mikään muu tässä ei muutu, mutta äitiyslomalta kertyy vuosilomaa, hoitovapaalta ei. Ja lisäksi se, ellet ajoissa (siis väh. tuota 2 kk ennen) ilmoita äitiyslomasta, ei työnantajan tarvitse "hyväksyä" äitiyslomaa ollenkaan.

Vaikka siis on hoitovapaalla, on ehdottoman tärkeää pitää noista ilmoitusajoista kiinni, eikä vaan kuvitella, että tokihan se työnantaja sitten joskus näistä kuulee.

t.nimimerkillä yhden työsuhteen purkaneena, kun ei ollut työntekijästä havaintoa 4 vuoteen, ja työntekijä kuvitteli vaan, että hän nyt on hoitovapaalla ja äitiyslomalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Mutta eikös sitä ilmoitusta voi muuttaa kahden kuukauden varoitusajalla? Siis että hoitovapaani jatkuukin vain siihen ja siihen asti. Muutenkin, vaikka ei olisikaan raskaana. Muuten vain haluaisi tulla aiemmin töihin tai vaikka myöhemmin.

Hoitovapaata ei voi tuosta noin vain lyhentää. Jos olet ilmoittanut olevasi hoitovapaalla kunnes lapsi on 3v, sinulle on saatettu palkata sijainen siihen päivämäärään asti. Mahdoton tilanne se olisi työnantajan näkökulmasta.

Hoitovapaata ei voi keskeyttää tuosta vaan. Sen keskeyttämiseen tarvitaan pätevä syy. Näitä päteviä syitä ovat esim.

Uusi raskaus; äitiysloma
avioero
aviopuolison kuolema; perheen rahatilanne muuttuu

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Hoitovapaata ei voi keskeyttää tuosta vaan. Sen keskeyttämiseen tarvitaan pätevä syy. Näitä päteviä syitä ovat esim.

Uusi raskaus; äitiysloma
avioero
aviopuolison kuolema; perheen rahatilanne muuttuu

Mulle ainakin töistä vastattiin, että ensisijaisesti olen hoitovapaalla sinne asti, kun olen sen ilmoittanut ja kun se loppuu, niin äitiyslomalla, vaikka äitiysloma alkanut jo tuon hoitovapaan aikana.

Yhteistyössä