Kuuluuko mulle palkka äitiysloman alkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulma ratkaistavana!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulma ratkaistavana!

Vieras
Heissan!

Päätäni vaivaa eräs pulma johon olen yrittänyt etsiä vastausta tuntitolkulla netistä, tuloksetta! :( Finlexit sun muut etitty...

Eli tilanne tämä: Olen hoitovapaalla työstäni. Aiemmassa raskaudessa työnantajan ei tarvinnut maksaa äitiysloman alusta palkkaa. Nyt se on uudistunut ja työntekijälle täytyy maksaa 4kk:lta palkka kun ä.loma alkaa.

Mutta tässäpä kysymys tulee, että kuuluuko se minullekin seuraavan kerran kun jään äippälomalle? En siis käy välissä töissä vaan suoraan hoitovapaalta aloitan.

Ei ihan viittis suoraan kysyä kun vasta alkumetreilä mennään=)

ISO KIITOS jo etukäteen jos joku osaa kertoa vastauksen! :D

Tää kiinnostaa muakin! Sain kylläkin myös ekalla kerralla töistä palkkaa 3 ekaa ä-lomakuukautta. Nyt siis hoitovapaalla ja tulossa uus äippis. Tää kyllä saattaa olla ihan ala-/tai tes-kohtaistakin.

Mä olin lasten välissä töissä ja sain palkkaa molempien alussa, mutta muistelisin että kaveri joka oli hoitovapaalla ei saanut palkkaa toisen äityisloman alussa. Ja tosiaan nuo on alakohtaisia, joten ainut mistä löydät oikean ratkaisun on oman alan tes.

Alakohtaista. Päättyykö hoitovapaa ennen kuin äitiysloma alkaa? Jos niin toisissa tapauksissa saat palkan, toisaalla taas pitää olla välissä fyysisesti töissä.

Muistaakseni työkaverini jäi suoraan vanhempainvapaalta äitiyslomalle niin, että kävi yhden päivän välillä töissä, tämä riitti palkalliseen äitiyslomaan.

Minusta se on ihan virallisesti niin, että kun hoitovapaalta jää suoraan äitiyslomalle, niin ei saa sitä palkkaa siihen alkuun. Tosin en nyt ole sata varma, mutta väitän näin kuitenkin :) Eli siinä välissä täytyisi käydä tyyliin pari kuukautta töissä, niin saisi taas palkan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Minusta se on ihan virallisesti niin, että kun hoitovapaalta jää suoraan äitiyslomalle, niin ei saa sitä palkkaa siihen alkuun. Tosin en nyt ole sata varma, mutta väitän näin kuitenkin :) Eli siinä välissä täytyisi käydä tyyliin pari kuukautta töissä, niin saisi taas palkan.

Mä kysyin omalta palkanlaskijaltani ja niiltä osin kuin hoitovapaa ja uusi äitiysloma ei mene päällekkäin saan palkan. Ja hoitovapaalta olen suoraan jäämässä uudelle äitiyslomalle. Tes-kohtaista, kysy liitosta.

Joo, ärsyttäis vielä lapsi hetkeksi hoitoon ja ite opetella taas kaikki alusta ihan sen takia et sais paremmin rahaa! Onneks ihan hyvää ä.rahaa tiedossa! =) Et ei mun maailma ja talous siihen kaadu jos ei maksaisikaan...

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Meillä ei tuota aikaa ollut määritelty, vaan yksi päivä töitä välissä riitti aktivoimaan äitiysloman palkan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
Siis miten hoitovapaa ja äitiysloma voisivat mennä päällekkäin?

Muoks: ja minkä alan TES on ap:lla kyseessä? (laita vaikka yv:nä)

Siten että olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla päivään x asti ja vauvakuume iskeekin kehiin ja jäänkin äitiyslomalle ennen kuin hoitovapaa päättyy. Niin yksinkertaista :)

Mulla myös on tuo tilanne, että en saanut palkkaa esikolta mutta nyt lakimuutos tuli, niin pitäisi työnantajan maksaa, mutta sen ei tarvitse sitä tehdä koska en mene välillä töihin. Tämä on siis kaupanalalla ja kuulun pamiin. Hoitovapaa ja äitiysloma menee silleen päällekkäin että olen esikolta ilmoittanut olevan hoitovapaalla 24.7.2008 asti, mutta jään äitiyslomalle 26.2.2008. Työpaikan kirjoilla olen hoitovapaalla heinäkuulle ja sen jälkeen äitiyslomalla normaalin ajan.

riippuu niin paljon alasta. eli ei automaattisesti tule kaikille tuota äitiysvapaan ajan palkkaa. itelleni tuli koko ajalta eli 105 päivää (yksityinen työntantaja), 2 kaverilleni tuli 3kk:n ajalta (toisella yksityinen, toisella julkinen osakeyhtiö työnantajana) ja yks kaverini ei saanu mitään. eli niin alakohtaista.

vai onko joku lakimuutos nyt tullu tämän vuojen alusta joka takaa että KAIKILLE alasta riippumatta tuo äitiysvapaan ajan palkka kuuluu?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siten että olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla päivään x asti ja vauvakuume iskeekin kehiin ja jäänkin äitiyslomalle ennen kuin hoitovapaa päättyy. Niin yksinkertaista :)

niin no eihän se sillon päällekkäin mene. ku jäät äitiyslomalle niin hoitovapaa päättyy automaattisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

niin no eihän se sillon päällekkäin mene. ku jäät äitiyslomalle niin hoitovapaa päättyy automaattisesti.

Paitsi työpaikan suuntaan, heille olen hoitovapaalla sinne asti, kunnes olen sen ilmoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
ap:llä on matkailu-ja ravitsemisalan soppari.

Mara sanoo että jos äitiysvapaa alkaa ennen kuin vuosi on kulunut siitä kun työntekijä on palannut takaisin työhön perhevapaalta tai muulta vähintään 6 kk kestäneeltä palkattomalta vapaalta, työnantajalla ei ole velvoitetta maksaa äitiysvapaan ajalta.

Ja sitten ihmetellään kun naisilla on huonompi palkka tai naisia syrjitään työnhaussa.
Pienille firmoille tulee todella kalliiksi maksella noita rahoja, kelasta saa takaisin kuitenkin vain osan..

Eli äitiyslomien välissä ei "saa" olla vuotta? Itellä nimittäin ei tule vuotta kestämään hoitovapaa!

Hmm:
Onhan se niin. Ihan mielenkiinnosta tässä vaan kyselen, en sillä kiroa et hitsi jos eivät maksa mulle mitään..! Ite olen suht pienessä firmassa joten en tosiaan ihmettele vaikkei tuliskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

Paitsi työpaikan suuntaan, heille olen hoitovapaalla sinne asti, kunnes olen sen ilmoittanut.

niin siis siitä huolimatta et ole äitiyslomalla ja hoitovapaalla yhtäaikaa. koska äitiyslomahan alkaa viimeistään 30 päivää ennen laskettua aikaa ja siinä vaiheessa hoitovapaa loppuu.

Ei vaan, että jos et ole ollut vuotta töissä ennen seuraavaa äitiyslomaa, ei palkkaa tarvitse maksaa. Niin minä tuon jonkun linkittämän tekstin käsitin.

näin juuri. eli jos oot vuojen töissä hoitovapaan ja seuraavan äitiysvapaan välissä niin sitten tuloo se palkka.

Yhteistyössä