Kuuluuko koko päivän vievä tutkimus tilapäisen hoitovapaan piiriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää

Vieras
Otsikossahan pulmani tulikin kiteytetysti. Mutta vielä selvennystä: jos lapsen on mentävä useaksi tunniksi tutkimuksiin sairaalaan, saako vanhempi sitä varten tilapäistä (ja siis käsittääkseni palkallista) hoitovapaata töistä vai onko otettava palkaton vapaapäivä? Kysymys ei siis ole äkillisestä sairastumisesta, vaan lapsen pitempiaikaisen sairauden hoitoon liittyvästä seurantatutkimuksesta. Pomolta jos kysyn niin palkatonta olisi totta kai otettava, palkanlaskennasta en ole vielä kysäissyt.

Minä olen saanut palkallista vapaata, liittyyhän se lapsen sairauden hoitoon. Ei yliopistosairaaloista voi ilta-aikoja varailla, sinne mennään silloin, kun aika on pitkästä jonosta annettu.

Yksityisellä olen kyllä lasten korvien jälkitarkastuksia jne. ei-kiireellistä hoitanut ihan omalla ajalla, kun silloin voi siihen itse vaikuttaa.

Oma työsopimuksesi kai tästä määrää, kysy henkilöstöpäälliköltäsi tai palkanlaskennasta, jos on sama ihminen.

Mutulla heitän että ei kuulu. Vaan mahdanko edes muistaa oikein niitä sääntöjä... eikös se ollut että jos muksu (alle 10 tai alle 12v muistini mukaan) sairastuu äkillisesti, niin lasta voi hoitaa neljän päivän ajan palkatta. Ja jos lapsi sairastaa kauemmin niin tuo 4 pvää kattaa myös muun hoitajan sumplimisen.

Onkohan alakohtaisia eroja?

Yhteistyössä