Kuuluuko 8h työpäivään lounastauko?

  • Viestiketjun aloittaja "mussu"
  • Ensimmäinen viesti
"mussu"
Siis jos päivässä työaika on 8h, niin kuuluuko tuohon aikaan lounastauko? Eli jos menee aamulla töihin klo 8, pitää klo 12 lounastauon 30min niin pääseekö kotiin klo 16 vai vasta klo 16.30???

Mun pomon mukaan vasta klo 16.30 ja se tuntuu mun mielesä toooosi epäreilulta :( Pitäiskö koko päivä jaksaa syömättä???
 
"heh"
Meillä ainakin 8 tunnin päivä on 8.00-16.30 ja se puolen tunnin ruokis on pakko pitää. Ennen meillä oli mahdollista syödä työnteon ohessa ja tehdä 8.00-16.00 mutta ei enää. Eli siis ruokis ei ole työaikaa vaan omaa aikaa.
 
"vieras"
No tietysti 16.30. Se on kahdeksann tunnin TYÖAIKA. Kahdeksan tunnin työaikaan kuuluu yksi ruokailutauko, joka voi olla vaikka 30 min. tai 1 h. Mutta tehtävä kokonaistyöaika on aina 8 h.
Ei sinun siis tarvitse jaksaa olla koko päivää syömättä.
 
ap
mä teen tuoleja ja työaika on tosiaan 8h/pv. onko toi siis kiinni siitä millaisen sopimuksen allekirjoittaa? eikö oo mitään lakia joka sanoisi millaisia taukoja työpäivään kuuluu?
 
ap
ja on kyllä aika epäreilua, että joillain on sit lyhyempiä työaikoja, eikö ookin? siis okei oon nuori enkä ihan kaikkea tiedä, joten älkää hermostuko :) mutta tuntuu oudolta, että joku on 8 h työpaikalla ja syökin siinä ja mä oon sit 8,5h työpaikalla, jos meinaan syödäkin. :O
 
"mii"
Siis sinulla on oikeus pitää taukoja mutta niistä ei tarvitse välttämättä maksaa. Se riippuu työehtosopimuksesta. Meillä oli kymmenen minuutin palkallinen kahvitauko ja 20 min ruokkis eli työaika oli silloin 7h 40min
 
ap
no mites sit vielä matkat, siis ei tietenkään matka kotoa töihin vaan matka kotoa vaikka messuille. onko toi messukaupunkiin matka työaikaa? mulla menee matkaan yhteen suntaan 1,5h ja työnantaja siis pakottaa lemaan messuilla. mutta siellä pitää olla 8h PLUS nuo matka-ajat. tietäisittekö?
 
"vieras"
taitaa olla pomosi oikeassa ja taitaa olla vielä silleen että vaikka et pitäskään lounastaukoa niin joudut olemaan kuitenkin 16.30
Vähän harhaanjohtava vastaus. Työaika voi olla 8.00 -16.30 ja sisältää 30 min. lounastauon.
Jokaisen oma asia on sitten onko lounastauon työpaikalla vai ei. Eli sama asia, mutta vähän tarkennettuna. Jos ei halua pitää lounastaukoa, niin siitä ei silti makseta palkkaa.
 
"mii"
ja on kyllä aika epäreilua, että joillain on sit lyhyempiä työaikoja, eikö ookin? siis okei oon nuori enkä ihan kaikkea tiedä, joten älkää hermostuko :) mutta tuntuu oudolta, että joku on 8 h työpaikalla ja syökin siinä ja mä oon sit 8,5h työpaikalla, jos meinaan syödäkin. :O
Siis työpaikan sisällä samaa työtä tekevillä säännöt on samat. Mutta esim meillä lääkärit ja hoitajat söi työnantajan ajalla ja laikkarit sitten omallaan... Sinulla on myös oikeus poistua työpaikalta ruokkiksella jos siitä ei makseta palkkaa muuten ei.
 
"vieras"
no mites sit vielä matkat, siis ei tietenkään matka kotoa töihin vaan matka kotoa vaikka messuille. onko toi messukaupunkiin matka työaikaa? mulla menee matkaan yhteen suntaan 1,5h ja työnantaja siis pakottaa lemaan messuilla. mutta siellä pitää olla 8h PLUS nuo matka-ajat. tietäisittekö?
Taas riippuu vähän työehtosopimuksesta. Mutta tällaisessa tapauksessa matkat eivät kuulu työaikaan välttämättä. Esimerkiksi myyntialalla ei makseta yölityökorvauksia, vaikka työpäivä olisi 12h matkoineen. Jos matka on yli 50 km normaalista työpaikasta, niin yleensä maksetaan päiväraha 6h ylittävältä tai 10h ylittävältä työpäivältä ja silloin matka-ajat lasketaan mukaan. Sen suuruus määritellään verottajan taholta ja sen näkee Verohallinto - Skattefrvaltningen sivuilta. Jos matka on yli 50 km tai siitä syntyy erityisiä matkakuluja, niin työnantaja on velvollinen maksamaan poikkeukselliset työmatkat. Useimmiten tällaisten messutapahtumien ym. kohdalla annetaan jotain korvausta vapaa-aikana pidentyneestä työajasta.

On vähän väärin sanoa, että työnantaja pakottaa. Se on työtä ja työhön kuuluu erilaisia tehtäviä.
Olet vapaaehtoisesti töissä ja saat siitä palkkaa. Yritystoiminta ja työnteko on usein monimuotoista.
 
[QUOTE="mii";21988589]Siis työpaikan sisällä samaa työtä tekevillä säännöt on samat. Mutta esim meillä lääkärit ja hoitajat söi työnantajan ajalla ja laikkarit sitten omallaan... Sinulla on myös oikeus poistua työpaikalta ruokkiksella jos siitä ei makseta palkkaa muuten ei.[/QUOTE]

Juurikin näin. Lisäys vielä, että palkattomalla ruokiksella saat tehdä mitä huvittaa eli myös poistua työpaikalta. Palkallisella ruokatauolla olet aina käytettävissä. Et siis voi poistua työpaikalta, ja tarpeen vaatiessa sinun on keskeytettävä ruokataukosi ja mentävä töihin.
 
Riippuu mitä tessissä sanotaan. Meillä työaika on 8h, ja tuohon sisältyy yksi 15 min. kahvitauko ja 20 min. ruokatauko. Jos haluttais pitää 30 min. ruokatauko (minkä aikana saa poistua työpaikalta) olisi työpäivän pituus silloin 8h 30min.
 
Vielä yksi esimerkki.
Kun olin työelämässä TESsissä oli määritelty viikkon työtunneiksi 37,5t mikä siis tekee 7,5t/päivä.
Jos työt alkoi klo 8 työt loppui klo 16. Sisältää siis 30min palkattoman lounastunniin.
 
Helekutti
Kun itse tein joskus muinoin jaksotyötä oli päivän pituus 8 tuntia sisältäen ruokatauon MUTTA en saanut poistua työpaikalta.
Kun sitten soppari uusittiin ja teinkin normaalia 38,25 h/vko, työaika oli 8.00-16.30 ja se tauko oli myös pakko pitää ja sain poistua työpaikalta.
Eli ihan mitä tessi sanoo, kysy luottamusmieheltä. Työnantaja voi myös pakottaa pitämään sen tauon, työpäivän loppuun tai alkuun sitä ei saa sijoittaa.
 
H
No meillä kuuluu ja ei.. Meillä on ns. pakollinen valvontaruokailu, mutta emme voi pitää itse omaa ruokataukoa.

Mun miehellä menee juuri puolituntia ns. ylitöiksi, jos pitää ruokatauon.. Riippuu niin työpaikasta.
 
"näin meillä"
Meillä päivittäinen työaika on 8 tuntia ja sen päälle on 0,5 tunnin ruokatauko. Joten jos työt alkavat klo 8.00, niin kotiin pääsee 16.30. Sillä ei ole merkitystä pitääkö ruokatauon vai ei, sillä 0,5 tuntia vähennetään työajasta joka tapauksessa.

Matka-ajasta maksetaan korvausta työntekijöille ja toimihenkilöille. Ylemmät toimihenkilöt eivät saa korvausta matka-ajasta.
 
"vieras"
Mun kaikissa työpaikoissa on ollut 7,5 tunnin työpäivä. Eli puolen tunnin lounastauon kanssa koko työpäivä kestää sen 8 tuntia. Tosi inhaa ois olla kasista puol viiteen asti duunissa.
 
Pomo
Riippuu alasta ja sen säätelemästä työehtosopimuksesta.Esim. sosiaali-ja terveys puolella on työaika muotoja,joissa ei ole olemassakaan ns. ruokataukoa, vaan ruokailu tapahtuu työn salliessa työn ohella eli käytännössä jos istuu alas syömään voi sen työ keskeyttää ja saa siis soppansa lämmitellä uudestaan.Työajan pituus ei siis sitä säätele,mutta normistihan on tauko annettava 6h työajalla.Mutta on työaikamuotoja, joissa esim. työpaikalta ei saa poitua tauon aikana tms.erityis ohjeita.Kannattaa tarkistaa mikä on teidän alan työehtosopimus.
 

Yhteistyössä