Kuulostaako normaalilta vai onko omatuntoni oikeassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lappitar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lappitar

Jäsen
02.10.2007
456
0
16
...siis kysymys saattaa olla ihan tyhmä ja valitan turhasta mutta kun viime päivinä mieltäni on askarruttanut yksi asia..

Siis: ollaan pojan kanssa yleensä aamuisin kaksistaan kotona n. klo 10 asti kunnes lähdetään päiväkotiin ja töihin. Poika herää TOSI aikaisin, aina ennen klo 06 joten aamu on meillä PIIITKÄ. Vastaavasti illalla mulla ei oo lapselleni aikaa paljoakaan, tuun töistä klo 18 jälkeen ja 20 maissa poika (1v10kk) meneekin jo nukkumaan. Huoleni on, että aamuisin ajaudutaan melkein aina sellaiseen tilanteeseen, että minä laitan itseäni, käyn suihkussa ja meikkaan ym ja poika katsoo teletappeja ja puuhailee itsekseen. Omatuntoni soimaa kun en käytä tätä laatuaikaa lapseni kanssa leikkimiseen ja pelkään, että televisiosta tulee pojalle liian tärkeä. Ja me kun miehen kanssapyhästi vannottiin, että meidän pojasta ei tule television orjaa heti lapsena... Onko muilla samoja tuntemuksia vai ajatukseni ihan turhia? Jotenkin aamut tuntuvat ahdistavilta kun nään, miten rakas lapseni leikkii itsekseen ja viihtyy yksin ja haluaisin leikkiä hänen kanssaan mutta silti on pakko itsekin pukea ja syödä ja meikata ja tehdä kotitöitä kun illalla ei sitten kuitenkaan ole aikaa..

Mitä mieltä olette, huolehdinko turhaan?

-Tiia

mä olen vielä kotona vuoden ikäisen kanssa, mutta olen miettinyt ihan samaa kun aamuisin menee aikaa itsensä laittoon ja tyttö leikkii itsekseen. ja viihtyy hyvin. miettinyt, että mitäs sitten kun hoidossa ja ite töissä. nyt kuitenki aikaa olla yhdessä aamupuuhien jälkeen, ulkoilla ja leikkiä. kotityöt vie kuitenki aina jonkun verran aikaa, kun tahdon että koti siisti ja itekki näytän ihmiseltä ulkona ihmisten ilmoilla.

niin se kai on kaikilla kuitenkin! ikinä ei ole tarpeeksi aikaa olla oman lapsen kanssa ja luulen että kaikki painii samojen kysymysten kanssa.

uskon, että lapsestasi kasvaa hyvä ja tasapainoinen tapaus jos muuten perusasiat kohdallaan. ei sitä teletapit pilaa. se on vaan se äidin ikuinen huono omatunto, joka kolkuttelee..

annat aikaa lapselles niin paljon kun pystyt!

meillä ollaan aamuisin hereillä vaan 1,5 tuntia ennen tarhan lähtöä, ja se on kyllä stressaavaa aikaa... lapsi leikkisi mielellään, a joisi aamupalaansa paljon hitaammin kun mihin ehtii - eli nauti sinä teidän kirettömistä aamuista, ja voit vielä lohduttautua sillä, ettei me iltasin aiemmin kotona olevatkaan hirveesti leikitä kun tehdään ruokaa ja kotitäitä ;-)

Suihkussa käyntikin voi olla hyvää yhdessäoloaikaa. Minä kävin lähes joka aamu pojan kanssa (jostain 1 v iästä alkaen) yhdessä suihkussa, niin että hän sai samalla loiskutella ammessaan kun minä peseydyin, silloin kun olin hänen kanssaan kotona ja sitten kun menin (useimpina työaamuina) myöhempään töihin. Tällä hetkellä tosin ei taas onnistu kun on 2 v 3 kk:n lisäksi 2 kk poika, mutta kun pienempi vähän kasvaa niin aion taas alkaa peseytymiset hoitaa tuolla lailla yhdessä.

Kannattaa muutenkin yrittää tehdä jotain aamutoimia yhdessä lapsen kanssa. Ei se yhdessä tekeminen aina tarkoita leikkimistä leluilla tms. Joskus esim. meikkaan tai laitahn hiuksia niin että poika saa samalla vessassa leikkiä vaikka hiuslenksuillani. Nyt kun poika osaa jo vähäsen käytellä hammasharjaakin itse niin pestään myös yhdessä hampaat, niin että hän saa harjoitella itse pesemistä (illalla sitten isi tai minä pesee kunnolla).

Minä käyn illalla lapsen nukahdettua suihkussa (tai välillä yhdessä lapsen kanssa), laitan vaatteet (omat että lapsen) ja kassit valmiiksi jne. Aamulla lähinnä syödään aamupala, touhutaan hetki yhdessä ja sitten onkin jo kiire hoitoon. Meille tosin aamu on lyhyt, ollaan kotona hereillä maksimissaan 1.5 tuntia, riippuu siitä moneltako poika herää.

Teidän aamu on pitkä, joten tuskin suihkussa käymisestäsi on haittaa :) Ja yhdessähän te aamupalat syötte ja puette. Meillä ainakin poika (2v 1kk) on alkanut jo ottaa äidistä mallia ja yrittää itse kiskoa sukkia jalkaan jne. Puetaan aina yhtäaikaa, vaikka toki lapsi vielä apua tarvitsee, mutta periaatteessa siis tehdään asiat yhdessä. Musta on kivempi niin molempien kannalta.

Itse olen vielä kotona joten en ole paras neuvomaan =) mutta minäkin käyn iltaisin suihkussa ja aamulla kun pesen hampaat ja laitan itseäni vessassa niin poika touhuaa mukana, repii vessapaperia, harjaa omia hampaitaan, leikkii jollain äidin tavaralla jne. Myöskin siksi ettei viihdy yksin mutta näin se käy kätevästi. Suihkussa voi tosiaan käydä lapsenkin kanssa yhdessä, se on molemmille kivaa. Kyllä se arkinen touhaaminenkin yhdessä on tärkeätä, lapsen voi ottaa mukaan kotitöihinkin jos niitä täytyy aamulla tehdä.

Ei tuo teidän tilanne kyllä mitenkään kamalalta kuulosta, taitaa olla tuttua useimmissa kodeissa...

joo, siis suihkussa ollaan käyty yhdessä ja se on tosiaan mukavaa ja aamutoimiakin voi tehdä yhdessä. Mutta: meidän talo lämpeää puulla joka tarkoittaa sitä, että meillä on lämmintä vettäkin vain aamuisin. Eli siksi en voi käydä suihkussa illalla.. ja suihkussa aamulla pojan kanssa käyminen on hankalaa siksi, että poika väsyy niin kovin siitä ilosta että nukahtaa sitten takuuvarmasti autoon kun mennään hoitoon. Ja meillä hoitoon meneminen kestää autolla n. 20 minuuttia. Talvisin aamusuihkut ei myöskään oikeen oo hyvä pojan kannalta kun tuo kylmä meillä täällä Ivalossa on tosiaan KYLMÄ ja aamuisin en minäkään sen takia haluaisi käydä suihkussa... Tuo syömishommakin on hankalaa kun aamut alkaa niin aikaisin, itse en henk. koht pysty syömään vielä aamulla klo 05-06 yhtään mitään joten sen takia syödään aamupalat pojan kanssa eri aikaa.. Poika on muutenkin väkisinkin oppinut olemaan itsekseen kun joudun ramppaamaan laittamassa puita uuniin pannuhuoneessa, joka sijaitsee ulkokautta mentävän oven takana.. :headwall: Että sellasta. Mutta juu kyllä jotenkin uskon että pojasta silti kasvaa ihan järkevä ja reipas kaveri, ainakin on varmasti melko omatoiminen parin vuoden päästä =)

Itse tuon ikäisten kanssa vielä kotona ja meillä ei poika kyllä olisi itekseen viihtynytkään, tyttö paremmin.
Jos heräätte klo6 ja lähdette klo10 niin ei kai sinulla mene neljää tuntia itsesi laittamiseen? Jos illalla laittaa vaatteet valmiiksi ja koitta kaiken muunkin laittaa mahdollisimman valmiiksi, jää ihan varmasti aikaa pojallekin. Voisiko pojan ottaa mukaan sinne pannuhuoneeseen ja vaikkei poika söisi sinun kanssasi samaan aikaa, voisihan hän olla kuitenkin pöydän vieressä ja katsella esim. kirjaa kanssasi.
Varmasti hänestä ihan kelpo aikuinen tulee mutta kieltämättä paljon joutuu itekseen olemaan. Paljon ihan arkisia asioita voi tehdä yhdessä lapsen kanssa, se vaatii totuttelua ja aikaa kuluu enemmän mutta sitähän teillä aamuisin on =)

Joonan äiti: Lapsestasi tulee varmasti ihan normaali. Samanlaista säätämistä ja häsläämistä on varmaan valtaosassa lapsiperheitä, jossa käydään töissä. Älä siis ota paineita suihkusta ja aamupalan syömisestä eri aikaan =) . Ja edelliselle, lapsien on tosiaan parempi olla sisällä kuin pannuhuoneessa, se ei ole ihan lasten paikka!

...toki 4 tuntia on niin pitkä aika että ehditään tekemään vaikka mitä aamuisin yhdessä, voihan olla, että poika itse ei edes hoksaa, että mua ressaa kun poikahan ei tiedä, miten paljon aikaa on jäljellä jne.. Ja tänään päätin jo aamulla (vaikka herättiin jälleen kerran 4.50) että tänä aamuna ei laiteta teletappeja ja päätös piti. Tosin sitten oltiin jonkun aikaa tietokoneella kuuntelemassa musiikkia ja katselemassa eläinten kuvia :p Mutta hyvin tuo tuntui sujuvan silti. Älkää nyt luulko että en KOSKAAN ole lapseni kanssa tai en KOSKAAN syö yhdessä tai muuta, on meillä ihan normaali perhe kuitenkin :D ja tosiaan "onni löytyy arjesta": pannuhuone ei tosiaankaan ole lasten paikka, pari kertaa noin 1v-ikäisenä oli mun mukana mutta siitä ei meinannu tulla ku palovammoja ja vaaratilanteita.. Eli hyvällä omallatunnolla kyllä käyn siellä yksin. Eikä aikaa kulu ku max. 5min. Mies tekee tulet aina kun lähtee töihin ja sitten minä lisäilen kunnes lähdetään mekin.. Onko muuten muita, joilla arki on muutenkin haastavaa kuin lasten osalta? Esim. puusavottaa harva se päivä tai veden lämmittämistä, ulkovessaa tms?

Onko teillä puulämmitys ainoa lämmitysmuoto ja teillä ulkovessa? Lämmintä vettä ei sisälle?
Elämäntapa vai jokin pakkotilanne?
Meinaan vaan että meillä puusavotta, veden lämmitys ja ulkovessa mökillä. Siellä se toimii talvellakin, mutta erityisesti kun lapsia tuli, en olisi halunnut pysyvästi asua niin. Haastavaa on olla lapsen/lasten kanssa kotona kun he ovat pieniä, ihan ilman erityisjuttujakin. Esim.ulkovessan kokisin myös sen vuoksi hankalaksi etten sinne talvipakkasilla viitsisi pientä kanniskella mukanani ja kun lapsi lähtee liikkeelle en uskaltaisi yksin sisälle jättää..

Meillä on kyllä sisävessa ja vesi tulee kyllä sisälle. Mutta jos lämmintä vettä haluaa, pitää siis lämmittää puilla ja juu, puulämmitys on ainoa lämmitysmuoto. Mutta asutaan siis täällä tosi pohjoisessa ja täällä aika monella on "jopa" ulkovessa. Se ei munkaan mielestä herkulta kuulosta mutta niin vaan melko monet pärjää... Ja puusavotta on jo melkein elämäntapa ja hyvä urheilumuoto!

Ajattelin vaan että ois kiva vaihtaa ajatuksia sellaisten ihmisten kanssa, joilla on jotain samaa elämässä..

Minä otin 6h työpäivän, jotta lapsille ei tulisi pitkä päivä.. Nyt ovat vielä kotona, ensi kuun alusta saavat hoitopaikan. Aamulla herätään klo 06-07, töihin lähden klo 10.40. (mies hoitaa lapsia nyt kotona, eli herätän hänet laittamaan lapset syömään ja päiväunille).
Aamutoimet teen yleensä niin, että lapset on suihkussa mukana tai sitten leikkivät (tai katselevat tv:tä sivusilmällä, kunnolla eivät lastenohjelmia seuraa )

Pääsen töistä klo 17, kotona olen n. 17.15 ellen kaupassa käy. Mies lähtee lähes samalla oven avauksella töihin.
Lapset menee nukkumaan klo 20.30-21.00, eli yhteistä aikaa lasten kanssa on n. 6-7h päivässä. Olen ajatellut että aikani pitää mennä niin, että lapset eivät jää tappiolle verrattuna töihin käytettyyn aikaan ja nyt ovat aika tasoissa. Itselläni on kaksi pientä lasta, 2½v ja 1v4kk, en vaan jaksanut enää kotona olla.. :ashamed:

ihan ymmärrettävää Jupuli, ettet jaksanut olla kotona enää, minä myös lähdin töihin juuri siitä syystä. Itsekin olen osa-aikaisessa töissä mutta valitettavasti se ei pojan ja mun yhteiseen aikaan oikeen auta kun hoitoon vien senkin takia jo 10 maissa aamulla (vaikka joskus oma työpäivä alkaa vasta 12) koska leikkii päiväkodin muiden lasten kanssa niin mielellään pihalla ja klo 11 on ruokailu, jota ei kuitenkaan ehdittäis enää kotona syömään.. Poika onneksi joutuu olemaan vain 5-6h hoidossa, mies pääsee 16-17 hakemaan jo kotiin.. Ja arkivapaita on melko paljon joten olen nyt yrittänyt ne käyttää hyödyksi ja ollut mahdollisimman paljon pojan kanssa.. Ja teletappejakaan ei olla pariin päivään katottu ollenkaan joten ihan mukavaahan tää elämä välillä on :D

Yhteistyössä