kuullostaako hurjalta 4,5kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syöppö.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syöppö.

Vieras
eli ruokailusta kysymys. Tyttöni on ollut 3kk eteenpäin korvikkeella ja silloin myös aloitettu soseiden maistelu. määrät tuntuvat hurjilta vaikka neuvolatäti sanoo olevan ok eli aamulla tyttö syö n.250ml maitoa, lounaaksi 1prk kasvissosetta ja maitoa n. 100-200ml, päivälliseksi 1prk hedelmäsosetta ja taas maitoa se 100-200 ml. Illalla syö n. 250ml peruna porkkana velliä. eli muksu nyt tuon 4,5kk..

Ei kuulosta ollenkaan hurjalta!
Meidän vähän yli viisikuisemme syö Aamulla (8-9 aikoihin) puuro+120ml maitoa. Lounas: kas.+lihasosetta ja 120ml maitoa. Välipala: hedelmäsose+120ml maitoa. Illallinen: kasvissose+120ml maitoa. Iltapala: puuro+120ml maitoa. Joskus yöllä 120ml maitoa.
Jos yömaitoa ei lasketa, niin tällöin tytöllemme tulee päivän aikana 6dl maitoa, mikä käsittääkseni on suositeltavaa. Aina ei kuitenkaan maitoa mene noin paljoa.
Eli ihan normaalilta minusta kuulostaa teidän syömisenne. Ja kyllä ne siellä neuvolassa sanoisivat jos olisi syytä. Hyvää syksyä teille! :)

Kuulostaa ihan normaalilta. Teillä lienee ihan keskiverto vauva kokonsa ja ruokahalunsa puolesta? :o)

Meillä molemmat on olleet pieniruokaisia, mutta ovatkin pienikokoisia myös. Enempi oon kuullut, että tuota luokkaa on syömiset, kuin että ne olis yhtä pieniä, kuin meillä.

Kun meidän nyt 4kk alotettiin soseet pari viikkoo sitten, meillä on korvikkeella jouduttu olemaan jo 2kk ja olen laittanut jo pitkään korvikkeen sekaan kolmasosan riisivelliä. eli meillä aamulla noin 160-180ml maitoa jossa riisivelliä kolmasosa, lounas peruna-porkkanasosetta tai kasvissosetta noin puoli purkkia ja maitoa noin 160-180ml, välipalalla maitoa noin 120ml ja hedelmäsosetta puoli purkkia ja päivällisellä taas peruna-porkkana tai kasvissosetta puoli purkkia ja maitoa sen 160-180ml. Iltapalaksi maitoa jossa riisivelliä noin 170ml ja yöllä 1 kerta maitoa riisivellin kanssa. Miltä kuulostaa? Oon aika arka ollu noiden soseiden kanssa vielä vaikka poitsu söis melkeen koko purkin oon antanu vaan puolet ja sit maitoo perään...
Pitäskö maito-vellistä iltaisin ja öisin siirtyä pelkkään velliin?
Meidän poika siis 4kk, n. 7kg ja 65cm.

Neuvoja ja niksejä ja ohjeita otetaan vastaan mielellään.

No en osaa noista määristä mitään sanoa, kun oma oli pelkällä tissillä. Mutta jos haluat painoa verrata, niin poikamme oli syntyessään 3,5kg ja tuolloin 4kk ikäisenä 7,8kg ja 65,5cm.
Joten eiköhän meilläki ole tuota tisumaitoa mennyt kiitettävästi.
Ja siispä:lle. Kannattaa varmaankin neuvolasta kysyä neuvoja tuohon kysymykseesi.

Meidän tyttö oli syntyessään 50cm pitkä ja painoi 3,350kg. 4kk 65,6cm ja 7,645kg eli aika jötkäle tämäkin.. :) Kaikkien vauvat näyttävän syövän sen 5 kertaa päivässä, eli saavat "välipalan" soseaterioiden välissä. Meillä ei yksinkertaisesti päivässä tunnit riitä noin moneen syöntikertaan enkä tiedä pitäisikö huolestua. Eli syö aamulla n. klo 7. Luonaan syö n. klo 11.00. Päivällinen klo 15.00 ja iltavelli 18.30. Sitten unta tuohon puoli seitsemään aamulla. Aika pitkät syöntivälit siis.. Ja Iltavelli ajasta on ehdoton! Ei onnistu venyttämään nukkumaanmenoa yhtään. Eli jos työntää johonkin väliin välipalan jää velli sitten syömättä koska ei jaksa odottaa niin myöhään. Olipas epäselvä selostus! Yrittäkääpäs saada selvää.

Ei kai tuossa luulisi olevan mitään ongelmaa jos välipala jää väliin, kun kerran nukkuu yönsäkin putkeen! =) Meillä samanikäinen tyttö herää vielä kaksi kertaa yössä maitoa tankkaamaan ja on siis korvikkeella kanssa. Joudumme antamaan maidon ennen soseita kun ei huoli soseiden päälle maitoa lainkaan ja jotenkin vähän arkaillen olen aloitellut noita soseita vaikka toisaalta enempikin ehkä söisi. Jotenkin vaan olen jänskännyt etten syötä liikaa kun saa aina kuulla tuosta tytön painosta.... =)

Mutta ehkä pitäisi päivällä antaa syödä kerralla niin kuin syö, josko ei sitten yöllä olisi niinkään nälkää.

Meilläkin välillä jos ottaa lounaan jälkeen pitkät päikkärit 3-4 tuntia, jää "välipala" väliin kokonaan, mutta en ole sen ajatellut haittaavan mitään.

Meille ei painosta ole mitään jupistu ja saman kokoinen tyttö kuin sinulla soseuttaja! :) Tää kyllä syö sosetta ja purkin kerralla mutta nyt alkanut tökkimään noi kasvissoseet. Hedelmää menisi sitten varmaa niin paljo kun vaan antaisi :) Meijän tyttö sitten vissiin tankkaa kerralla niin paljon, että ei tartte syödä niin usein

Meidän tyttö on sunnuntaina 5kk. 4kk neuvolassa oli 61,3cm ja 6365g. Vauveli saa edelleen myös mun maitoa, mutta korvikkeen määrä on vähitellen lisääntynyt. (Huonon imuotteen takia olen pumpannut hänelle kaiken maidon, kohta siis jo 5kk, rupesin kuukausi sitten vähentämään pumppauskertoja, siksi maidon tulokin on vähentynyt.)
Ruokarytmi tuosta 4kk lähtien on suurin piirtein:
klo 7.30 korviketta 180ml
klo 11.30 äidinmaitoa 140ml
klo 14.00 ½ purkkia hedelmä- tai marjasosetta ja äidinmaitoa 130ml
klo 17.00 ½-1 purkkia tai 4 jääpalallista kasvissosetta ja äidinmaitoa 130ml
klo 20.00 korviketta 180ml

Meillä on nukuttu yöt 2-kuukautisesta lähtien ilman heräämisiä, pisimmillään tytsi on vedellyt 12h unia. Velliä en ole vielä antanut, ei ole sitä unen puolesta kaivannut. Meillä on ollut vasta meneillään soseiden maistelu, sekasoseet (siis muutkin kuin 2 aineen miksaukset) tulee kuvioihin vasta ensi viikolla.

Ap: teillä kuulostaa kokonaismäärä päivän aikana hyvältä, mutta pystyiskö sitä jakamaan viidelle kerralle? Esim. niin ettet anna soseiden lisäksi kuin tuon reilut 100ml maitoa. Toisaalta kun teillä noin hyvin menee ja nukutaankin hyvin niin mitäpä sitä muuttamaan. Hienoa kuulla että muillakin on hyvin nukkuvia vauvoja, mä oon ollut älyttömän onnellinen siitä ettei meillä ole ollut yöheräilyitä kuin satunnaisesti - nykyisin tutti on riittänyt (joskus kokeilin antaa maitoa mutta ei kelvannut kun uni oli niin kesken).

Yhteistyössä