Kuulkaas äidit ja isät: miten usein ja minkä hintaisia leluja, leffoja jne. te ostatte lapsillenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Ja kysymyshän johtuu tietty siitä että oma 8-vuotiaani on katkerana kun muilla on niin paljon enemmän leluja ja pelejä ja vaikka mitä kuin hänellä.

Me ollaan kyllä ostettu leluja ja pelejä, mutta ei mitään ihan tolkuttomia määriä. Ja poika pitää todella huonosti huolta niistä. Katselin juuri hänen pleikkaripelejään ja ainakin kymmenisen peliä oli niin pahasti naarmuttunut ettei niillä voi pelata.

Sama juttu leluilla ja muilla, menee rikki ja hävitetään todella nopeasti. Ja siis olen verrannut muihin lapsiin ja huomannut että tuon ikäiset osaa jo oikeasti huolehtia tavaroistaan, joten eipä ihme että muilla onkin sitten niitä leluja enemmän.

Poika on kuitenkin katkera ja aina vannoo pitävänsä ihan takuulla huolen jos jotain ostetaan. Ja kun ostetaan...niin, no se hävitetään tai jotain. Olen koittanut selittää että kun hän pitää huolta tavaroistaan, niin hänelle ostetaan. Ja kun ei pidä huolta, niin ei osteta. Poika on nyt kuitenkin sitä mieltä että uusia leluja ei osteta siksi että meillä vanhemmilla ei ole niihin varaa (ilmeisesti keksinyt tämän säästäväisestä elämäntyylistämme johtuen) ja kateellisena katselee muiden lasten lego- yms. kokoelmia.

Niin että paljonko teillä ostetaan leluja ja muita ja pitääkö teidän lapset tavaroistaan huolta? Ja onko tuo kateus muiden lasten tavaroihin hyvinkin yleistä vai onko meidän poika joku poikkeus?

kateushan nyt on ihan normaalia lapsilla. meillä ostetaan leluja lähinnä jouluna ja juhlapäivinä. videoita tulee ostettua useammin, vaikka ne meillä turhan helposti rikki meneekin.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
kateushan nyt on ihan normaalia lapsilla. meillä ostetaan leluja lähinnä jouluna ja juhlapäivinä. videoita tulee ostettua useammin, vaikka ne meillä turhan helposti rikki meneekin.

Mietin vaan että voisko siinä olla vinha perä että me ostetaan leluja keskimäärin vähemmän kuin muut? Toisaalta pojalla olis kyllä vaikka mitä jos tosiaan edes vähän huolehtisi tavaroistaan :|

Onhan nuita leluja kertynyt jo ihan riesaksi asti... Mä itse ostan todella harvoin mutta mies hiukan useammin tuo jotain pientä reissuiltansa. Enempi meille tuottaa ongelmia saada miehen äiti lopettamaan vihdoinkin tuon ylimääräisen krääsän tuominen sisään huonossa omassatunnossaan...

Isompi pojista on hyvinkin tarkkana ollut alusta asti siitä, että leluista yms. tavaroista pidetään huolta. Pikkuveli sitten onkin aivan eri asia. Kun patittaa, niin patittaa ja kädessä oleva esine todellakin voi löytää uuden ulottuvuuden lentoradallaan... Monesti ovat veljekset yhteenottaneet asiasta, kun "sotahan" siitä syntyy heti pienemmän paiskoessa mäsäksi vanhemman huolellisesti ja suurella huolella säilyttämäänsä lelua...

Leluja meillä ostellaan kyllä tosi vähän.... Ja kun ostetaan nii hinta on max. 10e jos tahtoo kalliimpaa täytyy säästää viikkorahasta. Joulu ja synttärit on eriasia! Filmejä ostan enemmän mut harvoin sitä täysi hintaista. Vaatteisiin satsaan kyllä!

Leluja en ole ajatellut, että minkä verran... silloin tällöin eikä mitään kamalan kalliita, ehkä?

CDitä ja DVDitä viikossa 1-5 tosin vain noin kerran kuussa ns. normaalihintaisia. muulloin alelaareista alle 10 ? levyjä.

Meillä leluja saa merkkipäivinä ja jouluna,joskus satunnaisesti muuten,mutta ei edes joka kuukausi mitään uutta lelua.DVD:itä tulee hakittua silloin kun joku kiva tule vastaan,niitäkään ei tule joka kuussa hankittua.

Hmm...tuli mieleen että pitäisköhän sopia poitsun kanssa joku tietty päivä kuusta (eli vaikka kotihoidontukipäivä), jolloin ostetaan joku lelu. Vois laittaa sille jonkun budjetin ja sitten poika vois itse "tienata" summaa isommaksi tekemällä kotitöitä ja auttamalla miestä tontilla tai jotain. Silleen sais säännölliseksi tuon hankkimisen ja EHKÄ sais pojan innostumaan pitämään huolta tavaroistaan.

Mahtaakohan vaan 8-vuotias olla tuollaiseen vielä tarpeeksi pitkäjänteinen?

meidän kohta 8veellä on 2pleikka-peliä, lisäksi tosin laulaa MUN singstareja. leluja ei olla ostettu ennen 3v synttäreitä yhtään, kun lahjaks ovat saaneet. harvoin leluja, "merkkipäivinä" tai jos on saavutettu jotain erikoista. ehkä 6lelua/vuosi??

Musta tuo että poika ei pidä tavaroistaan huolta,kertois sen että ehkä on saanut liian helposti pelinsä/lelunsa.
Säästääkö omaa rahaansa esim niihin?
Onko sellanen järjestelmä esim peleihin että osaa laittaa ne paikoilleen?

Meillä oli yhessä vaiheessa sama juttu,otin kaikki pelit pois ja niitä sai aina yhden käyttöön ja kun toi sen takaisin,sai vaihtaa sen uuteen/siis laatikossa olevaan.
Näin saatiin pelit pysymään kansissaan.

Se harmittaa vietävästi jos kaikki pelit naarmuuntuneina sillä ne eivät ihan halpoja olekaan.

Meillä ostetaan vähän kausittain...Joskus innostun ja ostelen paljonkin,sitten voi mennä pitkäkin aika,puoli vuotta liki ettei osteta mitään.

Mutta isommat lapset säästää omista viikko/kuukausirahoistaan ja perhepalavereissä voivat jotain tiettyä peliä pyytää ja sitten yhessä sovitaan siitä kuinka se maksetaan tms.

Pienille tulee ostettua useammin jotain pieniä leluja,ehkä jopa kuukausittain.
Samoin pihaleluja-ja pelejä ostin alkukesästä aika tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Hmm...tuli mieleen että pitäisköhän sopia poitsun kanssa joku tietty päivä kuusta (eli vaikka kotihoidontukipäivä), jolloin ostetaan joku lelu. Vois laittaa sille jonkun budjetin ja sitten poika vois itse "tienata" summaa isommaksi tekemällä kotitöitä ja auttamalla miestä tontilla tai jotain. Silleen sais säännölliseksi tuon hankkimisen ja EHKÄ sais pojan innostumaan pitämään huolta tavaroistaan.

Onkohan tuo tarpeen,että kerran kuussa tietää saavansa uuden lelun?Musta se on aika paljon...

Ehkä se onkin niin että teillä ostetaankin paljon enemmän kuin muilla leluja tms? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Mun mielestä voisitte vaan maksaa palkkaa tietyistä töistä ja saisi sitten lähteä ostoksille, kun sopiva raha on kasassa.
Uusi lelu kerran kuussa on aika usein, ainakin minun mielestäni. Siis se, että siitä tehdään automaatio. Parempi, että poika itse päättää, milloin haluaa tuhlata rahansa. Näin oppii arvostamaan tavaroitaan enemmän. Ainakin toivottavasti. :)

Ja mitä tulee tuohon muilla on enemmän ja paremmin... tuppaa olemaan suomalaisen perusluonne jo lapsesta asti. :D

Meillä ei ole mitään suunniteltua kaavaa tähän. Ostetaan kun tarvitaan jotain tai kun se tuntuu hyvältä.
Vaatteita ostan paljon.
Meilläkin poika (6v) valittaa kun kavereilla on pelejä enemmän kuin hänellä, nurina loppuu aina kun muistutan vähästä peliajasta; ei kuitenkaan ehtisi pelata.
Mitä 6-vuotias tekee kymmenellä pelillä?
En halua opettaa heitä tavaran tärkeyteen, mutta on kai se vertailu kavereihin hyväksyttävä. Enkä myöskään halua, että hän jää paitsi.
Ihan mutu-tuntumalla mennään, vielä on pärjätty.

No jaa, se vähän vaihtelee. Sanotaanko et sillon tällön tulee ostettua jotain. Yritän ostaa semmosia mahdollisimman kestäviä juttuja enkä todellakaan osta mitään kovin kallista. Mies ostaa kans sillon tällön tuomisiks jotain. Lisäks tietty ostan kirppikseltä myös sillon kun vastaan tulee jotain kivaa. DVD:tä tulee osteltua kans mutta ne on yleensä niitä 7? tarjous levyjä mistä löytyy noin pienelle vielä todella kivoja.

Meillä ostetaan todella vähän leluja. Synttäreille ja jouluisin. Ehkä kerran kaks vuodessa saa lelun noiden kahden päivän ulkopuolelta. Isommat lapset "tienaavat" rahansa, eli saavat viikkorahaa josta sitten säästävät isompiin hankintoihin. Totta kai mummut joskus avittavat jos käyvät tekemässä "töitä" siellä. Viikkorahan saamiseksi pitää tehdä omat hommansa, isommalla imurointi ja pienemmällä roskien vienti. Ja pienempi on 7v.

Jos poikaa uskoisi niin kaikilla muilla on aina kaikkea kivaa mutta meillä ei mitään :)
Ostetaan lahjoja jouluna, synttäreillä plus joskus kun ollaan esim. matkoilla.
Omaa rahaa poika saa joskus mummoila ja meiltä ja niillä saa ostaa mitä haluaa.
Ei ole pleikkareita eikä tietsikkaa , muutama DVD

Yhteistyössä