Kuukutisten käynnistäminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lily80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lily80

Vieras
Lopetin e-pillerit kymmenen vuoden jälkeen huhtikuussa 2006. Menkkoja ei ole kuulunut sen jälkeen kertaakaan. Olemme käyttäneet ehkäisynä kondomia ja nyt olisi haaveissa perheenlisäys. Olen kuitenkin alkanut pelätä sitä, että olen saanut aikaiseksi jotain korvaamatonta vahinkoa, kun en ole saanut aiemmin itseäni raahattua lääkärille valittamaan kuukautisten puuttumista. Nyt olen menossa gynelle kahden viikon päästä.

Osaako kukaan sanoa, mitä tälläisessä tilanteessa yleensä tehdään? Kuukautisia ilmeisesti yritetään käynnistää hormonaalisesti, vaikeuttaako se raskautumista? Tai saako raskautta edes yrittää hormoonikuurin aikana?

Todennäköisesti (jos muita "vikoja" ei ilmene) saat ensiksi Terolut kuurin. Pillereitä syödään 10 päivää ja viimeistään 5 päivän kuluessa menkat pitäis alkaa. Tää ei oo varsinainen hormoni vaan pitäis auttaa omaa elimistöä käynnistämään prosessi, ja on sikiölle vaaraton, että ihan rauhassa voi vällyjä pöllyytellä ;o)

Kiitos pikaisesta vastauksesta odottaja! :) Pitääkin etsiä tietoa Teroluteista jo etukäteen. Minut on kerran ultrattu tänä aikana, eikä silloin löytynyt mitään vikaa (käsittääkseni ainakaan).

Itselläni on myös erittäin epäsäännölliset menkat, joista ei koskaan tiennyt, milloin ne tulee ja milloin ei tulleet. Olen nyt syönnyt Teroluteja 2 kuuria, kolmas kuuri alkaa sunnuntaina.

Itse olen sinällään ollut tyytyväinen Teroluteihin, että nyt sentään tietää edes jotakin ajankohtaa, jolloin menkkojen PITÄISI alkaa. Ja kyllä mulla on menkat alkaneetkin aina ajallaan, tosin, nyt edelliset menkat alkoivat jo kp 15, eli samaisena päivänä, kun söin viimeisen Terolut pillerin. Edelliset menkat alkoivat muistaakseni n. 3 päivää Terolut kuurin lopettamisesta.

Tietty petyin aluksi näihin Teroluteihin, vaikka tiedänkin, ettei ne Terolutit mua raskaaksi tee, mutta petyin kumminkin, koska odotukset Teroluttien suhteen olivat...huimat. Mutta olen nyt tyytyväinen, kun noi Terolutit ovat vähän sentään säännöllistäneet kuukautiskiertoani ja´suunnilleen tietää, milloin menkkojen pitäisi alkaa.

Sitten vielä siitä kuukautisvuodosta. Silloin n. 10 vuotta sitten, kun mulla menkat alkoivat, niin ne olivat erittäin runsaat... Sitten, teini-iän jälkeen menkat alkoivat normalisoitua, eli ei tullut enää niin runsasta vuotoa.

Noh, nyt kun olen aloittanut Terolut kuurin, niin ensimmäiset menkat, jotka tulivat Terolut kuurilla, olivat erittäin niukat ja kestivät 3 päivää (oma ennätykseni). Sitten taas nämä toiset menkat, jotka tulivat Terolut kuurilla, niin olivat puolestaan todella runsaat, en muista, milloin viimeksi olis ollut niin runsaat menkat mulla. Ja ne myös kesti sitten sellasen 5-6 päivää...

Eli nähtävästi kaiketi sitten tuo vuotojen runsaus ja pituus vaihtelee (hyvinkin paljon) samalla henkilöllä, vaikka olisikinTerolut kuuri menossa.

Onkos teillä Jasmine ja odottaja tullut sivuvaikutuksia noista Teroluteista? Lueskelin niistä aika paljon eilen, ja monet mainitsivat joitain sivuvaikutuksia.

Mites muuten kun menkkoja ei ole 9 kk:een ollut, onko niin, että raskaaksi ei voi tulla? Toisin sanoen, jos lopetetaan ehkäisy voinko luottaa siihen, että raskaus ei ala, vai kannattaako tehdä välillä testejä?

Selvennyksenä vielä, että raskaus toki olisi toivottu, mutta pitäähän sitä tietää tilanne että osaa elää sen mukaan ja vältellä alkoholia, lääkkeitä jne.

no aika epätodennäköistä raskautuminen on, mutta ei mahdotonta. Itellä ei ollu menkkoja kahteen kuukauteen kun sitten olikin jostain se ovulaatio pämähtänyt ja raskaaksi tultiin :) (olin täällä ja lapsettomien puolella 2 vuotta, siksi edelleenkin täällä hengailen vaikka nyt rv 30)

Mulla ei mitään sivuvaikutuksia Teroista tullut, kuukautiset olivat säännölliset niin kauan kun niitä söin (6kk), kuukautisvuoto oli mulla ennen TODELLA runsas, teroilla vuoto ja vuotopäivät väheni.

Kiitti taas vastauksesta odottaja, ja onnea raskaudesta! Olen seurannut sivusta yhtä pitkällistä raskautumisyritystä, sen takia mietin tälläisiä ja pelkään miten minun käy. Varminta lienee siis testailla välillä tämän parin viikon aikana, joka ennen gyneä on.

Mulla ei Teroluteista ole ollut muita sivuvaikutuksia, kuin pientä painonnousua, osin, en sitten ole varma, onko se Teroluttien syytä, sillä siihen aikaan, kun Terolutteja aloitan, niin olisi pitänyt olla ovis ja kuukautiset pitäis alkaa aikaisintaan 10 päivän päästä Teroluttien aloittamisesta, eli noi 2 asiaa voi myös nostattaa hetkellisesti painoa.

Mitään mielialaan liittyviä muutoksia en Teroluttien käytöstä ole huomannut.

Mä lopetin e-pillerit touko-kesäkuun vaihteessa ja sen jälkeen tuli kolmet menkat. Ekat tuli "ajallaan", seuraavat vähän myöhässä ja seuraavat taas kuukauden myöhässä. Nyt kuukautisia ei ole näkynyt neljään kuukauteen. Raskaana en ole. Olen tässä mietiskellyt, että kuinka kauan voin vain odotella alkaako menkat vai ei? Sinänsä mua ei haittaa, että menkat eivät tule. Mutta onko siitä elimistölle jotain haittaa? Kuinkakohan kauan menisi jos vain odottelisi? Lopetin e-pillereiden syömisen, koska en halua elimistööni mitään ylimääräistä myrkkyä. Jotenkin tuo Terolut tuntuisi samalta. Haluaisin olla vain luomuna...

Mulla menkat oli pisimmillään poissa n. yli vuoden yhteen putkeen (tässä oli mukana myös muita ongelmia). En tiedä, voiko menkkojen poisjäännistä olla elimistölle jotakin haittaa... sitähän ainakin sanotaan, että jos me´nkat tulee normaalisti, niin elimistön hormoonitoiminta on normaali (tms.).

Jotta kohdun limakalvo pysyisi terveenä, tulisi menkkojen tulla n. 4 - 6 kertaa vuodessa, vähintään. Eri lääkäreillä on tuosta määrästä omat mielipiteensä. Silloin kun menkkoja ei tule, on elimistö ikään kuin uinuvassa tilassa eli hormoonitoiminta ei toimi. Kyllä muutaman kuukauden menkattomuuden jälkeen pitäisi ehdottomasti mennä jo lekurin pakeille. Ensimmäiseksi määrätään varmaan Terolut, joka on kevyt hormonivalmiste, keinotekoinen sellainen. Muutaman kuukauden kuurilla monien elimistö herää ja alkaa siitä "toimimaan". Joskus tarvitaan voimakkaampia lääkkeitä, kuten esim. Primolut. Jos Terolut tms kuurin jälkeen menkat katoavat uudelleen, on syytä tehdä ultra ja poissulkea PCO (monirakkulaiset munasarjat). Niissä kun munarakkula ei kypsy --> ovulaatiota ei tapahdu, ei vuotoakaan voi tulla.
Itselläni oli vuosia sitten 3 kk:n Terolut kuuri, kun elimistö ei herännyt 10 e-pillerivuoden jälkeen toimimaan itse ja sen jälkeen elimistö on toiminut moitteettomasti kierron ollessa säännöllinen jne. Teroluteista ei tullut minkäänlaisia sivuoireita.

Ihanaa, kun vihdoinkin saan vastauksia mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin! Täytyy siis kysellä lisää.

Voidaanko ultraamalla sulkea täysin pois tuo PCO? Minä soitin (terveyskeskus)lääkärille, kun menkat oli ollut poissa 3kk ja hän kehotti palaamaan asiaan, mikäli niitä ei kuulu seuraavaan kolmeen kuukauteen. Menin yksityiselle, joka ultrasi ja määräsi estrogeeni kuurin (Estrofem). Sanoi, että jos menkat ei niillä ala, kokeillaan keltarauhashormoonia. Estrogeenitasot mulla ei ollut aivan olemattomat, joskin matalat. Estrogoonit sitten aiheutti järkyttävät oireet, en nukkunut viiteen viikkoon kuin muutaman tunnin yössä. Kun tähän vielä liitettiin työstressi, oltiin siinä pisteessä, ettei ihmekään ettei menkkoja kuulunut. Oikeastaan en edes jaksanut surra asiaa silloin. Lopetin estrogeenit ja päätin palata asiaan myöhemmin kun jaksan. Se myöhemmin on siis nyt.

Onko mahdollista, että mulla voi olla jotain sellaista vikaa, joka ei ultrassa näy? Vai onko vaan hormoonitoiminta pepuillaan?

Minä taas,

luin tuosta PCO:sta. Liittyykö siihen aina oireina mainitut lisääntynyt karvoitus, akne ja ylipaino? Mitään noista ei ole eikä ole koskaan ollut. Osaatteko neuvoa nettisivuja, hakusanoja tms. jotka voisivat minua auttaa?

Ei PCO:ssa välttämättä ole ylipainoa, aknea tai karvoitusta. Ja PCO:takin voi olla monen tasoista, joissakin tapauksissa ovulaatio tapahtuu joskus, joissain ei oikeastaan koskaan. PCO näkyy kyllä hyvin ultrassa, jos ultraaja vaan on kokenut. Usein otetaan vielä verikokeita, joilla voidaan varmistaa hormonien suhde toisiinsa (PCO:ssa hormonien suhde on pielessä). Jännää, että lääkäri määräsi ensin estrogeenin. Tosin jos arvot ovat olleet matalat, niin onhan se hyvä sillä aloittaa, mutta usein tosiaan lähdetään keltarauhashormonilla liikenteeseen. Ultrassa näkyy hommat hyvin ja toki verikokeilla saadaan paljon lisätietoja. Esim. lh, prolaktiini ja kilpirauhasarvot olisivat ihan perusverikokeita, jotka tulisi ottaa. Niin ja progesteroni n. vko oletetusta oviksesta (tietysti jos kierto on ihan kateissa on oikeaa aikaa tosi vaikea määritellä).

Gynekologi, jolla kävin on kyllä kokenut eikä tosiaan sanonut, että olisi löytänyt mitään epäilyttävää. Estrogeenit hän määräsi ennen kuin koetta oli edes otettu. Kun soitin tulokset, eli että estrogeenitaso on matalahko muttei olematon, hän hieman ihmetteli, mutta kehotti silti jatkamaan. Limakalvo mulla oli kuulema "olematon", en tiedä olisiko siinä ollut syy?

Nukkumisvaikeuksiin liittyen kävin vielä erikseen verikokeissa, joissa selvitettiin paljonkin kaikenlaista, tosin en tiedä mitä kaikkea ja toisaalta en tiedä mitä ovat lh ja prolaktiini. Pitää muistaa kysyä näitä kun menen ensi viikolla lääkäriin. Stressihormooni oli merkittävästi koholla, samoin kaliumarvo. Kilpirauhasjutut sun muut suljettiin näillä testeillä pois ja arvot olivat kaikilta muilta osin hyvät.

Näistä kaikista kokeista voi lukea muistaakseni sivuilta www.hedelmallisyys.fi. Ja onhan niitä sivuja paljon muitakin, esim. Perhesuunnittelun sivut (osoitteen löytää esim. googlella). Samoin lh, prolaktiini yms löytyvät googlella, siis paljon lisätietoja. Lh on luteinisoiva hormooni, jonka määrä elimistössä kasvaa lähellä ovista. Prolaktiini on hormoni, jota erittyy kovasti stressissä ja esim. imettäessä. Kun prolaktiini on koholla, ei ovulaatiota tapahdu. Jos limakalvo on ohut, voi se johtua hyvinkin just siitä, että hormonitoiminta ei pelaa, ovulaatiota ei tapahdu, keltarauhastuotanto on olematon eikä limakalvo paksuunnu = ei tule mitään pois vuodettavaakaan. Stressi yksistään riittää pitämään menkat kateissa :(

Yhteistyössä