Olen siis (nyt voi oikeasti sanoa JO) 28-vuotias nainen, enkä ole ikinä harrastanut seksiä. En ole myöskään uskaltanut käydä gynellä, koska sattuneesta syystä pelkään että tutkimus sattuu. Olen aina kärsinyt runsaista kuukautisista ja kovista kuukautiskivuista. Tähän asti olen käyttänyt siteitä, mutta nyt rohkaistuin kokeilemaan tamponia. Noh, asettimen kanssa saan sen hyvin sisään, mutta pois ottaminen sattuu. Haaveissa olisi, että voisin joskus käyttää kuukuppia, näiden runsaiden menkkojen kanssa voisi helpottaa elämää. Millaisia kokemuksia muilla? Estääkö immenkalvo kupin käytön (se tamponin poistaminen oikeasti sattuu)? Onko kuppi vaikeata saada ulos? Miten löytää oikea koko?
Kiitos etukäteen jo, jos joku tähän vastaa. Yritän kyllä kerätä rohkeutta siihen gynekäyntiinkin, kun kohta 30 mittarissa...
Kuukupin ohjeissa sanotaan ettei neitsyys ole este sen käytölle, tuosta asiasta ei itsellä kokemusta, kun aloitin kupin käytön seksielämän aloittamisen jälkeen.
tamponin poistaminen voi sattua myös siksi, että tamponi on liian kuiva.
kuukupin käytössä hankalin vaihe itsellä on kupin sisään vieminen, koska samalla on pidettävä kuppia kiinni ja vietävä se sormien avulla sisään. Kuppi aukeaa aika helposti (tosin riippuu taittelutekniikasta) ja siksi pitää joskus olla vikkeläsorminen.
Taitteluita on erilaisia (googlella löytyy kuvia, kannattaa guuglailla sen jälkeen, kun kupin on hankkinut, sillä ne on helpompi kokeilla sitten kun kuppi on kädessä) ja kupin saa taiteltua hyvinkin kapeaksi. Uusi kuppi on aika jäykkä mutta se pehmenee sitten käytön ja puhdistamisten (kuppi steriloidaan keittämällä) myötä, jolloin sisäänvieminenkin helpottuu ratkaisevasti.
kupin käytössä vaikeinta onkin sen aloitus, mutta ainakin omasta mielestä kannattaa kokeilla ja valmistautua ennalta siihen, että ne ekat kuppimenkat voivat oikeasti olla aikamoista sähellystä ja jos on, niin ei kannata ajatella, että se on neitsyytesi (tai jännittämisen) syytä ja luovuttaa niille sijoilleen.
Sitten kun löytää itselleen parhaiten sopivan taittelutekniikan, niin huomaa miten helppoa se on.
Kupin sisäänviemistä voi helpottaa liukastuaineella ja sen (kupin siis) pohjassa on ns, "antenni", joka auttaa kupin ulossaamisessa. Netissä (ainakin muutama vuosi sitten, en tidä onko enää) on kuukuppikunta niminen foorumi, jossa on paljon tietoa ja vinkkejä kupin käyttöön.
(btw: minulla on 35-vuotias ystävä, joka on neitsyt, joten et ole ainoa ikäisesi neitsyt. Ei asiaa ainakaan tarvitse hävetä. Ystäväni aloitti käymään gynekologilla 25 vuotta täytettyään, koska heillä on suvussa paljon kohtusyöpiä. hänkin vähän keräili rohkeuttaan ensin, mutta sittemmin käy aina samalla gynellä, koska gyne jo tietää hänet ja osaa varautua sillei, että on pienempiä tutkimusvälineitä käytössä. hän itse ainakin oli lopulta tyytyväinen siihen, että lopulta rohkaistui. Ainakin saa aina kerran vuodessa tietää, että kaikki on ok)