kuukautisten siirtäminen

  • Viestiketjun aloittaja Ninnu
  • Ensimmäinen viesti
Ninnu
Mieltäni askarruttaa seuraavanlainen ""propleema""...Olen jonkin aikaa pitänyt nyt pillereissä taukoa (en aio raskaaksi, vaan muista syistä), ja nyt on tiedossa piakkoin etelänmatka, ja laskeskelin että kkseni sattuvat tietenkin juuri tämän matkan ajalle. Onko mahdollista siirtää kuukautisia, ja miten? Jos joku ystävällisesti voisi hieman valaista tässä asiassa, olisin erittäin kiitollinen!

Aurinkoista kesää! :)
 
Karahvi
Pillereitä syömällä asia olisi helppo: syö vain kaksi lätkää yhtä kyytiä. Tätä lääkärin antamaa ohjetta olen itse käyttänyt. Mutta sinähän et taas pillereitä syö. Ilmeisesti lekurilta saa reseptin, koska eräs kaverini joskus siirsi jollakin lääkkeellä kuukautisiaan, ja hänkään ei syönyt pillereitä. Ehkäpä auttaa, jos pirautat terv.keskukseen. Hyvää matkaa!
 
Matkailija
Sinun pitää pyytää terveydenhoitajalta tai lääkäriltä keltarauhashormooniresepti on olemassa kahta valmistetta Primolut N jota otetaan 3 krt/vrk tai Primolut Noir jota otetaan vain kerran vuorokaudessa. Itse sain Primolut N ja paketissa oli vain 30 tab. joten ne riittivät vain 10 päiväksi. Halusin siirtää kuukautisia kauemmin joten jouduin uusimaan reseptin ja ostamaan toisen pakkauksen, tuli maksamaan melkein 40 euroa. Varmaan se toinen lääke olisi ollut edullisempi käyttää. Näiden tablettien aikan voi tulla raskaaksi jos ehkäisyä ei ole.
 
piu
Keltarauhashormonikuurilla tosiaan voi siirtää menkkoja. Primolut Nor -valmistetta käytetään 1 tabl./vrk (Primolut 5 mg 1x3) ja käyttö aloitetaan noin 3 vrk ennen oletettua kuukautisten alkamista. Saa käyttää enintään 14 vrk ja vuoto alkaa sitten n. 2-3 vrk käytön lopettamisesta. Pyydä lääkäriltä resepti ko. valmisteelle, Nor on helpompi käyttää kerran vuorokaudessa tapahtuvan annostelunsa takia kuin 5 mg valmiste. Tulee myös käytössä edullisemmaksi jos tarvetta on pidemmälle tai useammalle kk-siirrolle; Nor maksaa muistaakseni n. 20 €/30 tabl.

Itse tein tässä empiirisen tutkimuksen valmisteen mahdollisista haittavaikutuksista koska itsellänikin on tuo etelänmatka edessä, pillerit olen jättänyt pois enkä taas haluaisi kärsiä mistään päänsärystä tai pahoinvoinnista loman aikana - ainakaan 3 vrk:n siirrossa en havainnut mitään poikkeusta normaaliin olotilaan :) Mutta tämä on yksilöllistä. Jos kiertosi on säännöllinen niin pystyt mahdollisesti siirtämään menkkoja jo etukäteen (ellei matka ole varsin pian).
 

Yhteistyössä