Kuukautisten pois jääminen ja Laihuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kuikelo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kuikelo"

Vieras
Onko muilla vastaavasta kokemusta?

Minulla tilanne on se, että sairastuin ruokatorven tulehdukseen jonka takia laihduin niin, että paino index on nyt 17,3. Valmiiksi olin silloin sairastuessani laiha (paino index 18,5), joten paha homma kun tuommoista tulee päälle. Nyt kun olen jo jonkun aikaa taas pystynyt syömään normaalisti (paino tosin nousee hitaasti) niin nyt on sitten kuukautiset myöhässä. Voisiko olla painosta johtuvaa? Voiko niiden pois jäänti sen vuoksi aiheuttaa jotain vahinkoa? Kuitenkin lapsia joskus haluaisin.

Itselläni oli kuukautiset puoli vuotta poissa, kun laihduin 55 kg:sta 48 kiloon (pituus 174 cm). Palasivat kun sain painon nostettua 52 kiloon. Ei jäänyt haittaa.

Minulla jäi teini-iässä kahdet peräkkäiset kuukautiset pois ja lasten saanti oli hankalaa vuosia myöhemmin. Gynekologi epäili että nuoruuden syömishäiriöllä on ollut osuutta asiaan, juuri nuo poisjääneet kuukautiset viittaisivat siihen. Eli voi olla että vaikuttaa, tai sitten ei. Lastensaantiin onneksi vaikuttaa moni muukin tekijä.

Mulla on painoindeksi ollut alimmillaan 14,8, ja kuukautiset tuli ihan normaalisti. Nyt kun paino on lähtenyt kovaan nousuun, kierto on häiriintynyt ja muutenkin tuntuu että hormonitoiminta on sekaisin, mut en jotenkin oo osannut huolestua siitä. Jos kerran häiriöitä voi tulla painon laskiessa, miksei myös noustessa?

Muistakaapa sitten, että nuo painon pudotukset voi johtaa ihan pysyviin ongelmiin kuukautiskierrossa ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa hedelmättömyyttä. Eli ei voi ajatella, että on nyt näin laiha, mutta kun haluaa menkat takaisin niin sitten vaan lihottaa. Kun ei se ihan niin mene.

Joskus nuorempana meni rasva % liian alhaiseksi, kiitos himoliikunnan vaikka söin kuin pieni sika.. Lopulta painoin jtn alta 40kg ja silloin oli vajaan vuoden menkat pois. Sanottiin ettei alle 25-vuotiaana niin haittaa, mutta vanhemmiten kasvaa riskit sitten, että tulis osteoporoosia yms kivaa. ;)

Ainoa haitta oli kun perse tuli kipeeks aina istuessa. Menkat palautui, kun paino jo hyppi siinä 47kg ja kierron saa parhaiten kuntoon pillereillä. Joten hui hirvee sentää.. (himot oli talles muuten, joten laihat kurpat ei ikävä kyllä pihtaile sen enempää kuin "muodokkaat).

Menkat tuli nyt sit kuiternkin 5pv myöhässä. Kestivät pari tuntia pientä tiputtelua ja se oli sit siinä. Näinköhän ens kuussa sit ei tuu ollenkaan. Raskaana en ole.

Minullakin nuoruuden anoreksian myötä (painoin 38 kiloa) kuukautiskierto ei häiriintynyt kuin vasta siinä vaiheessa kun paino alkoi nousta. Vuodessa kuukautiskierto tasaantui takaisin säännölliseksi. Lapsen saannissa ei ole ollut ongelmia vaan tulin heti raskaaksi ehkäisyn jäätyä pois.

Pahoittelen, että joudun antamaan epämieluisaa tietoa, mutta kyllä, liiallisen laihtumisen vuoksi poisjääneet kuukautiset VOIVAT aiheuttaa myöhemmin vaikeuksia raskautumisessa.
Mitenkään automaattista se ei kuitenkaan ole.

Syömishäiriöt ovat usein murrosikäisten tyttöjen sairauksia. Juuri murrosiässä
munasarjojen kehittyminen ja toiminta ovat alkamaisillaan. Huomattava alipaino
häiritsee munasarjojen normaalia kehitystä ja toimintaa. Alipainoisuus häiritsee
myös jo kehittyneiden ja toimivien munasarjojen toimintaa hedelmällisyyttä
heikentävästi. Ovulaatioon eli munasolun irtoamiseen liittyvät häiriöt ovat
tavallisimpia lapsettomuuden syitä. (Esim. Eskola & Hytönen 2002.)

Toisaalta noitakin VOIDAAN hoitaa, jos hoitava lääkäri saa tietää potilaansa taustat.
Tsemppiä kuntoutumiseen.

:hug: