kuukautisten epäsäännöllisyys? mikä avuksi muilla?

Elisa
Juu kyllä voi!! mulla Terolut niminen lääke säännöllistämään kiertoa, syödään 3kk kuuri kp 15-24. JA ovulaatioon taas clomifen (joko kp3-7 tai 5-9), joka saa munarakkulat kasvamaan.
On joku muukin lääke kierron säännöllistämiseen, en muista nimeä... Ja jos munasolu ei irtoa on Pregnyl irrotuspiikki olemassa...

Joku muu lisätköön tai tarkentakoon :)
 
Minulla oli ensin Terolutit säännöllistämässä kiertoa. Sen jälkeen vaihdettiin Diformin retard -lääkkeisiin (sokerilääkkeet) ja auttoivat.

Ovulointiongelmiin useimmiten määrätään ensimmäiseksi Clomifenit - kullekin yksilöllisesti omalla annostuksella.
 
Elisa
Ihan terveyskeskuslääkäri/gyne voi määrätä noita terolutteja. Mutta Clomifen lääkettä en ainakaan minä saanut ennen kuin lähetteellä lapsettomuus tutkimuksiin, koska Clomifeniä syödessä tehdään seurantaultra, jossa katotaan ettei munasoluja kehity liikaa esim.6 tai jos lääkkeestä ei ole apua, niin turha syödä.
Mutta aikaisemmissa ketjuissa on ollut juttua siitä että ihan tk lääkäri määrää clomifeniä ilman seurantaultraa! Mikä kyllä minusta on erittäin tarpeellinen.
Siis paikoissa eri käytäntöjä.

Ja ennen clomeja ultrataan/otetaan verikokeita jossa katsotaan tapahtuuko ovulaatio tai onko muuta häikkää esim. edometroosia, monikystisiämunasarjoja ja onko munanjohtimet auki.
 
Mulla terot määräsi ihan tk-lääkäri, mutta clomit sain yksityiseltä gyneltä (ei lapsettomuuteen erikoistunut). Kun tk-lääkäri ei niitä saanut/voinut kirjoittaa. Kuitenkin reseptin uusinnan teki sitten tk-lääkäri, kun oli valmis pohja. Mua vaan ei ikinä clomikuurien aikana ultrattu. Mitä sitten myöhemmin kauhisteli myös lapsettomuuslääkäri. Tosin kuuleman mukaan siinäkin sitten käytäntöeroja.
 
Lääkitys ja hoito riippuu luonnollisesti siitä missä syyn epäsäännöllisyyteen todetaan olevan. Mulle aikaisempi gyne määräsi Teroja, jotka eivät juuri auttaneet epäsäännöllisyyteen. Syykin selvisi myöhemmin kun päädyimme lapsettomuushoitoihin. Terolut auttaa, jos keltarauhasvaiheeseen tarvitaan tukea eli epäsäännöllisyys johtuu keltarauhasen huonosta toiminnasta. Mulla keltarauhanen toimii mainiosti, mutta munasolut kypsyvät huonosti laiskojen munasarjojen takia. Mulla siis hoidoksi auttoi fsh-pistokset, jolla kierto on nyt ollut 28-29 päivää kun aikaisemmin vaihtelu oli 29-37 välillä. Apuja on siis jos minkä laisia, ei hätää.
 
Lääkitys ja hoito riippuu luonnollisesti siitä missä syyn epäsäännöllisyyteen todetaan olevan. Mulle aikaisempi gyne määräsi Teroja, jotka eivät juuri auttaneet epäsäännöllisyyteen. Syykin selvisi myöhemmin kun päädyimme lapsettomuushoitoihin. Terolut auttaa, jos keltarauhasvaiheeseen tarvitaan tukea eli epäsäännöllisyys johtuu keltarauhasen huonosta toiminnasta. Mulla keltarauhanen toimii mainiosti, mutta munasolut kypsyvät huonosti laiskojen munasarjojen takia. Mulla siis hoidoksi auttoi fsh-pistokset, jolla kierto on nyt ollut 28-29 päivää kun aikaisemmin vaihtelu oli 29-37 välillä. Apuja on siis jos minkä laisia, ei hätää.
 
Lääkitys ja hoito riippuu luonnollisesti siitä missä syyn epäsäännöllisyyteen todetaan olevan. Mulle aikaisempi gyne määräsi Teroja, jotka eivät juuri auttaneet epäsäännöllisyyteen. Syykin selvisi myöhemmin kun päädyimme lapsettomuushoitoihin. Terolut auttaa, jos keltarauhasvaiheeseen tarvitaan tukea eli epäsäännöllisyys johtuu keltarauhasen huonosta toiminnasta. Mulla keltarauhanen toimii mainiosti, mutta munasolut kypsyvät huonosti laiskojen munasarjojen takia. Mulla siis hoidoksi auttoi fsh-pistokset, jolla kierto on nyt ollut 28-29 päivää kun aikaisemmin vaihtelu oli 29-37 välillä. Apuja on siis jos minkä laisia, ei hätää.
 
Mitä kaikkia syitä voi olla kuukautisten epäsäännöllisyyteen?
Olen tosi kade niille, joilla kierto on säännölliset 28 päivää.
Itselläni kierto on viimeaikoina heitellyt hurjasti 35-53 välillä. Enkä luultavasti ovuloi ollenkaan. Pääsyä lapsettomuustutkimuksiin odotellaan.
Mutta gyne ei sitten määrännyt mitään lääkkeitä säännöllistämään kiertoa, ei edes noita terolutteja.
 
Elisa
POMPPU!! mites ne laiskat munasarjat todetaan? kun itsestä tuntuu ettei ne terotkaan auta kunnolla... Ja voikos sitä keltarauhasen vajaavuutta todeta esim. verikokeella?

Juu mullakin epäsäännöllinen kierto 19-48, mullekkin lääkäri totesi etten luultavasti ovuloi tai jos niin harvoin :/
 
Ilmeisesti Oulun seudulla on tarkemmat gynet, koska clomifenia ei tarjota
kovin kevyesti. Minulle ei ole edes ehdotettu kyseistä lääkettä, vaikka
olen gynekologilla lapsettomuuden tutkimuksissa rampannut jo vuosia.
Missä päin on näitä clomeja määrääviä gynejä?
 
Elisa: laiskat munasarjat tarkoittavat sitä, että ne eivät jaksa itse kasvattaa munasolua hyvänlaatuisiksi. Tämän takia ainakin minulla aivolisäke joutuu tuottamaan ylimäärän fsh-hormonia, jotta saisi jotain toimintaa munasarjoissa aikaiseksi. Tämä epäoptimaalinen tilanne aiheuttaa munasolun kasvamisen huonoissa olosuhteissa ja se ei tuota estrogeeniä riittävästi, jotta limakalvo kasvaisi riittävän paksuksi.
Sain FSH-pistoksia avuksi, jolla siis autetaan munasarjoja kasvattamaan munasoluja. Tämä toimi ainakin minulla eli munasolu on kasvanut kiltisti, ovuloinut ja jopa limakalvon paksuus on paksunemaan päin. Kuulemma jokainen "hyvä kierto" auttaa seuraavaankin kiertoon eli tilanne paranee kokoajan. Vielä ei ole tärppiä tullut, mutta ainakin kierto on saatu toimimaan päällisin puolin hyvin.
 
Elisa
Kiitoksia pomppu kovasti!! :flower: Juu kun ei mulla ole mitään verikokeita otettu, siis tohon ovulaatioon liittyen... Ehkä ne sitten tutkii paremmin jos clomeista+inssistä+(terolut?) ei apua. Ultran perusteella kaikki ok, siis ei endoa ja putket auki. Ovis vain jostain syystä puuttuu!!??!! Noh ootellaan ens kuuta, kun päästään tosi toimiin :) :p :)

Ja paljon plussa tuulia sinulle pomppu :hug: ja kaikille muillekkin :heart:
 
itse syön clomeja. toimii mulla niin että follikkeleja kehittyy mutta vastaavasti ohentaa limakalvoa joten alkio ei voi kiinnittyä. sen takia gyne määräsi minut verikokeeseen kiertopäivänä 21 muistaakseni josta selviää progest. määrä eli että ovuloinko. ensi viikolla kuulen tuloksen.
 

Yhteistyössä