Kuukautiskivut ja pms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt

Vieras
Hei!

Oon 22-vuotias nainen ja ongelmanani on kivuliaksi muuttuneet kuukautiset, sekä hyvin vahvat pms-oireet. Mul on nyt viimeiset puolvuotta ollu 2vk ennen kuukautisia mielialavaihteluita, tissit kipeet, pyörryttäny, turvottanu silmiä ja mahaa, sekä öklöttäny, ja särkeny päätä. Viimeiset 3kk on myös väsyttänyt ankarasti ja maistunut suussa rauta. Olen käynyt lääkärissä eri testeissä, joissa minulla todettiin että en ole raskaana ja verikokeet ovat muutenkin normaalit. Kuitenkaan gynellä en ole käynyt sitten viime syyskuun jolloin kiertoni piteni ja kuukautiset jäivät välistä. Lopetin pillerit 2-vuotta sitten sisvuvaikutusten takia.

Kiertoni on 30-46kp ja vuoto on niukkaa. Kuukautiskipuni kestävät usein 2-6pv ja varsinkin tässä kuussa ovat hyvin kivulijaat. Kävin tässä kuussa lääkärissä jolloin yritin selittää lääkärille vaivoistani, jolloin lääkäri oli vain sitä mieltä että e-pillerit olisivat minulle oiva vaihtoehto, kun minulla kuulemma on tämänikäisenä ehkäisynkin tarvetta( sanoin hänelle juuri ennen tuota kommenttia, että olen ollut 7-vuotta saman miehen kanssa ja suunnitelmissa olisi parin vuoden sisällä saada lapsia). Sitten kun sanoin että en halua pillereitä, niin kuulemma toinen hyvä vaihtoehto olisi mielialalääkitys. En tiedä miten tuo mielialalääkitys auttaa, mutta loukkaannuin tuolla käynnillä melkoisesti, sillä lääkäri ei selittänyt mitään tarjoamistaan vaihtoehdoista ja sanoi vielä että, ei minun tarvitse heti päättää.

Nyt olo on vaan hieman epätoivoinen ja mietin tässä vain että kärsiiköhän kukaan muu moisesta? Mietin myös että pitäisikö varata aika gynelle, joka ei ole omalääkärini, sillä hän ei ainakaan kuunnellut minua, eikä ehdottanut edes gynegologisia tutkimuksia? Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.

Hei

olen itse kärsinyt saman aikoinani ja sen vuoksi hommasin pillerit, jotka auttoivat.
Olikohan joulukuun ""terveydeksi"" lehdessä (jaetaan apteekeissa) juttua juuri pitkästä kierrosta ja kuukautiskivuista. Muistaakseni siinä artikkelissa oli juuri tuohon aiheeseen ihan asiaa (itse en muista kun luin sen yli kuukausi sitten).

Hei!

Niin siis mähän lopetin pillerit 2-vuotta sitten, kun ne ei sopinut mulle. Käytin pillereitä 5-vuotta ja jos mä, esim. haluan lapsia lähivuosina mieheni kanssa, niin pitäs löytyä joku muu vaihtoehto. Yritin kysellä lääkäriltä näistä vaihtoehdoista kun en kaikista uusista tiedä mitään, mutta hän vain ohitti kysymykseni ja käski miettimään asioita kotona. Minua kiinnosti muanmuassa hormonikorvaushoito ja ehkäisyrengas. Silloin kun käytin pillereitä olin haluton, kuiva, minulla oli migreeniä useammin painoin 10kg enemmän ja sain raivokohtauksia ilman syytä, yms.

Vähän hömppä lääkäri kun ei selittänyt, mutta tosiaan niitä serotoniinilääkkeitä (ilmeisesti näitä tarkoitat niillä mielilalalääkkeillä) kyllä määrätääm pms-oireisiin, ainakin tuolla maailmalla - muistaakseni se annostelu oli vaan erilainen kuin masennusoireissa, taisi olla että sitä syötiin vaan osan kierrosta aikana tai sitten se annos oli pienempi, en ihan varmasti muista. Mutta en tiedä auttaako tuo niihin kipuihin vai mielialanvaihteluihin vain.

Hormonilääkitys eli e-pillerit nyt tietty tehoaa, mutta riesansa on niissäkin - ja monillahan ne pillerit saa aikaan kahta karseampia raivareita. Joissakin tutkimuksissa on muuten todettu, että PMS-oireet muistuttavat kalsiuminpuutostilaa ja että kalsium/D-vitamiini (ja magnesium, vaikka siitä se näyttö onkin vähän ristiriitaista) lievittää niitä oireita. Ja että kun ne kalkkitabletit nyt muutenkin on ihan hyviä rouskutella, niin sitähän voisit suht. tuskatta kokeilla. Mutta et ole yksin, vaikka laiha lohtuhan se on.

Perinteinen kiinalainen lääketiede on erittäin tehokas PMS-kipujen lievittämisessä. Itse kävin Hgissä Birgit Utriaisella. Mutta vielä parempi on Elina Hytönen, Hki.

Kiinal. lääketieteen mukaan PMS-oireet johtuvat Maksan Veren stagnaatiosta (salpautumisesta/juuttumisesta). ILmeisesti sulla on kuukautisveressä myös hyytymiä? Nekin ovat merkki siitä, että Veri ja Qi(-energia) eivät liiku kunnolla, siksi hyytymiä syntyy.

Maksan Veren stagnaatio taas johtuu joko epätyydyttävästä tunne-elämästä ja/tai stressistä, kovasta työrytmistä jnejen, jotka kumpikin kuluttavat Maksan Verta.

Ensiapuna ala juomaan esim. 7-14 pv ENNEN kuukautisia Biotta:n LUOMU tumma viinirypälehmehua, se lisää Maksan Veren määrää todella tehokkaasti, ja siten samalla helpottaa PMS-oireita, tämä on Elina Hytösen suositus, jonka itse olen jo monen vuoden ajan huomannut tehokkaaksi.

Suositus on 2 dl/pv, kerralla, mutta jos vaivasi ovat noin kovat, juo aluksi vaikka pullo päivässä. Pullo on 0,5 dl pullo. Stockalla maksaa noin 2.99€, Prismassa suunnilleen saman verran. Juo mehu huoneenlämpöisenä, älä pistä sitä siis jääkaappiin. Pullo säilyy avattuna muutaman päivän ja 2 dl:n vuorokausiannoksella yksi 0,5 dl:n pullo kestää vain 2,5 päivää.

Kipuihin koita kuumavesipulloa alavatsan päällä, tai jotain muuta kuumaa, esim. kuuma pyyhe, lämpötyyny jne. Kuumavesipullo lämmittää kohdun ja siten hyytymät tulevat todella nopeasti ulos, jopa puolessa tunnissa, ja kun hyytymät ovat tulleet ulos, myös kipu lakkaa, ainakin minulla.

Asuitpa missä päin Suomea tahansa, soitapa Elina Hytöselle, Hki. Hän on kiinalaisen lääketieteen asiantuntija, kirjoittanut kirjan Lohikäärmeen lääketiede. Mielestäni hän on alallaan ehdottomasti Suomen paras, enkä kyllä kenellekään muulle menisikään kuin hänelle. Mutta ehkäpä nuokin neuvot jo auttavat.

Ja kaikkea valkoista sokeria sisältävää tulee välttää eli karkkeja, suklaata, jäätelöä jnejne. Kiinal. lääketieteen mukaan ""Makea maku rauhoittaa Maksaa"", ja koska PMS-oireet ovat aina merkki Maksan ""ärsyyntymisestä"", PMS-oireilija usein nimenomaan ""hinkuaa"" suklaan jne. perään, mutta valitettavasti ns. kova makea eli siis valkoinen sokeri pystyy auttamaan vain hetkellisesti ja pidemmän päälle vahingoittaa Maksaa ja Pernaa.

Sen sijaan kaikki makeat vihannekset ja juurekset ovat hyviä, ja viljat, luomuviikunat, taatelit jnejne. Eli kaikki, mikä on luonnostaan miedosti makeaa.

Vältä myös aina kylmien ruokien ja juomien nauttimista, sillä kaikkien ravintoaineiden ja juomien tulisi olla aina vähintään huoneenlämpöisiä. Eli ei kylmiä mehuja, jogurtteja jnejne.

Tunteista vielä, kiinal. lääketieteen mukaan jokaisella sisäelimellä on ""oma"" tunne. Maksan oma tunne on - yllätys, yllätys - viha, eli ärtymys, ja siksi siis PMS-oireisiin kuuluu myös pienemmät ja suuremmat raivarit.

Yhteistyössä