kuukautiskierto

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
apua
Hei!

Minulla on vähän samoja ongelmia kuin raskaudenpelko-ketjussa...

Pillereiden lopettamisen jälkeen (kuivat limakalvot pakottivat tähän) olen ollut joka kuukausi taysin varma, että nyt sitä ollaan paksuna.

Mielenrauhan takaamiseksi haluaisin tietää, että kuinka paljon teidän kuukautiskiertonne heittelee. Edellinen oli 35 päivää ja nyt on jo päivä 37 menossa ja mitään ei kuulu. Mahaa vain koskee. Ja paniikki kasvaa, vaikka kondomia on käytetty ihan säntillisesti.

Olen varmaan pilleriaikana tottunut liian kellontarkkaan kiertoon, nyt ei hermot kestä päivänkään heittoja :)
 
mie
Moiks,

mulla kierto pillereiden lopettamisen jälkeen on heitellyt muutamilla päivillä, mutta olen kyllä kuullut monia tarinoita ihmisiltä,että kuukautiset saattavat jäädä moneksi kuukaudeksi pois.
 
kira
Ei ne kortsutkaan välttämättä auta, jos sattuu, että spermaa pääsee ""huulille"" jo ennen kortsun laittoa ja se sitten yhdynnän aikana siirtyy emättimeen. Miehillähän erittyy jotain ""liukastetta"" jo ennen laukeamistakin ja siinä kuulema voi olla spermaakin seassa.

Varsinaiseen kysymykseen: minulla on ihan normaalia, että kierron pituus vaihtelee n. viikolla.
 
ap
wow,viikkokin on aika pitkä aika. Ei kai auta kuin ootella rauhassa.

Kondomin kanssa ollaan oltu _tosi_ tarkkoja...toivottavasti mitään vahinkoa ei oo päässy tapahtumaan.

Mielenkiintoista on, että maha on aivan kuin menkat olisi. Kipee just sillä tavalla ollu jo pari päivää, mutta mitään ei vaan tuu.
 
Minni
Itsekin ilmoittaudun ""pelkokerhoon""! Käytössä kondomit 10 vuotta, ei ongelmia. Kerran yhdyntä ja kortsu rikki ja heti jälkiehkäisy ja samantien raskaana. Päätyi keskenmenoon. Nyt seurailen kauhulla kuukautiskiertoani ja elimistöäni. En uskalla luottaa mihinkään. Jälkiehkäisy ei toimi minulla. Kerran keskenmenon jälkeen oltu kortsun kanssa ja ajatuksissa ehkäisyrenkaan käytön aloitus. Pelottaa vaan sen varmuus. Olen oikein ""pelkokerroin""! Tuntuu, että kortsu on varma niin kauan kuin pysyy ehjänä, mutta jos jotain joutuu sisälleni, niin olen heti raskaana. Siksi Nuvaringit pelottavat. Normaali kuukautiskiertoni ikävä kyllä heittelee n. viikon ja yleensä jos tekee paniikissa raskaustestin ja näyttää negaa, menkat alkavatkin sitten heti.
 
?
Miksi te pelkääjät ette käytä kondomin kanssa lisävarmistuksena vaikka pessaaria? Sen saa, kun käy gynellä mittauttttamassa paikkansa, ja tilaa sen vehkeen apteekin kautta. Oikein käytettynä se on jo yksistäänkin yhtä luotettava kuin kondomi, mutta kondomin kanssa käytettynä on vähän niin kuin ""henkselit ja vyö"".
 
rengas
Mulla ainkin meni puoli vuotta ennen kuin kuukautiset alko renkaan jälkeen - eli melkoisesti olisin saanut hermoilla jos oisin halunnut. Renkaan ehkäisyteho/tapa on muuten aivan sama kuin pillereilläkin - jopa varmempi kun esim. mahataudit eivät renkaan tehoon vaikuta kuten pillereiden. Lisäksi rengasta ei ole niin helppo unohtaa. Joten eikun kokeilemaan niin ei tartte koko ajan jännittää!
 
ap
kiva että löytyy muitakin hermoilijoita :)

Käytin 9 vuotta pillereitä ja niiden aikana tottui siihen, että menkat alkoivat kellontarkasti. Pillereiden lopettamisen jälkeen on ollut tyhjennysvuoto ja yhdet normaalit menkat, joitten alkamisen laskin kalenterista, kun tunnistin ovulaation oireet. Ja osuin päivälleen oikeaan laskuissani!! En siis tosiaankaan oo tottunu tälläseen hermoiluun...ehkä ensi kuussa pitää muistaa tämäkin episodi ja voi lopettaa jännittämisen. Nyt on siis jo meneillään kp 39, mut ei kai tässä auta nyt kun vaan ootella, jos jollain on kerran heittänyt viikollakin.

Kiva kuitenkin kun voi tänne kirjoittaa näitä ""pelkojaan"", ei tarvitse yksin märehtiä.
 
Gee
Moi!

Kun pidin viime vuonna taukoa pilsuissa viime vuonna, eka hormoniton kierto kesti 52 päivää!!! Siinä menee n. puol vuotta, kunnes keho on kokonaan ""elpynyt"" ylimääräisten hormonien vaikutuksesta.

Sinuna en hätäilisi, stressi myöhästyttää menkkoja entisestään.

Jaksua!
 
ap
hassua, että nyt sitä on jo melkein lopettanut mahdollisen raskauden pelkäämisen ja alkanut miettiä, että olisihan se kuitenkin kivaa, jos olisi raskaana...vaikka järki selittää, että en varmaankaan ole.

nyt kp 41, täytyy varmaan huomenna tai ylihuomenna (sit ois se tasan viikko menkat myöhässä, millon testi on kai luotettavimmillaan?) tehä se testi, jotta saa mielenrauhan.
 
ap
testi näytti viikko sitten miinusta, mutta mitään ei vain kuulu. Kyllä odottavan aika on pitkä :) Onneksi on kuitenkin muitakin, joilla tämä kierto menee miten sattuu eli ihan normaalia tää varmaan kuitenkin on?
 

Yhteistyössä