Kuukautiskierron pidentyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joko nyt..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joko nyt..

Vieras
Hei!
Mietin tässä, että alkaako mulla elimistö valmistautumaan vaihdevuosiin, kun kuukautiskierto saattaa olla jopa 40 päivää. Väillä on normaali ja sitten taas pitenee. Papa ja klamydia on otettu, puhtaita molemmat. Ikää mulla on 41 v. Vaihdevuosiin en tosiaankaan ole vielä valmistautunut, mutta eipähän siihen mun lupaani kysytä. Onko muilla kokemusia asiasta?

Oletko käynyt kilpirauhastesteissä? Itselläni kuukautiskierto venähti yli 40-päiväiseksi, kun tipahdin selvästi vajaatoiminnalle. Lääkityksen saatuani kierto normalisoitui.

Oireina oli näin jälkikäteen katsottuna lähinnä tavallista useampia migreenejä, painonnousua ja huimausta noiden em. kuukautisongelmien lisäksi. Tosin minulla on ollut kilpirauhasongelmia (tulehdus) pari vuosikymmentä aiemminkin, joten siltä osin tämä nykyinen tilanne ei tullut yllätyksenä.

Lueskelin jostain, että naisilla kilpirauhasongelmia tulee usein juuri vaihdevuosi-iän lähestyessä, ja oireet sekoitetaan liian usein "mummotautiin". Verikokeessa käynti on kuitenkin helppo tapa selvittää asian oikea laita - vaikkapa yksityisellä, jos terveyskeskuslääkäriltä ei tukea asiassa heru.

Luin jostain että kierto saattaa pidentyä yli nelikymppisillä siitäkin syystä, että ovulatoriset kierrot harvenee eli munasolu ei irtoa joka kierrolla. Tämä sotkee kiertoa.

Mulla on ainakin ollut aina kierto jotain 38-42 päivää ilman e-pillereitä, ja olen vasta alle 30-vuotias. Niin kauan kuin ylipäätään ne menkat tulee, ei mitään hätää pitäis olla.

Yhteistyössä