Kuukautisista

• Viestiketjun aloittaja 44-vuotias
  • Ensimmäinen viesti
44-vuotias
Jos raskauden mahdollisuus otetaan pois, niin minkä muun syyn vuoksi menkat voi jäädä pois? Olen 44-vuotias, mitään vaihdevuosioireita ei ole ollut, nyt vain jostain syystä menkat jäi pois. Kierto on ollut säännöllistä tähän asti, noin 28 - 30 päviää. Onko tämä vain vaihdevuosioireita? Miten yleensä kierto muuttuu vaihdevuosia lähestyttäessä, jääkö ne kerralla pois vai tulevat miten sattuu, voiko välissä olla useita kuukausia ilman ja sitten taas vuoto?

MYÖHÄSSÄ
Hei!

Olin juuri tulossa kysymään samasta asiasta. Minäkin olen 44 -vuotias ja kierto oli 28 - 31 pv säännöllisesti ennen sterilisaatiota. Sen jälkeen kierto oli 5 vuotta noin 20 - 24 pv ja nyt puolisen vuotta taas 28 -31, mutta nyt on kuukautiset myöhässä monta päivää.

Lämpimät kiitokset vastaajille!

N47
Pikkuhiljaa ne harvenee. Mulla oli viime vuonna ½ vuoden tauko ja tänä vuonna pari kertaa säännöllisesti ja sitten taas taukoa.
Menkkojen oireita on vielä tunnistettavissa, vaikkei itse vuotoa olekaan.
Eli alaselkäsärkyä, siivousvimmaa ja raivoa ""ei mistään"".
Tässä nyt sitten painitaan yöt märissä lakanoissa ja aamulla töihin valmistautuessa hiki turskahtelee niin, että päänahka on ihan märkänä.
Onneksi hieman vanhemmalla miehelläni on samoja oireita (miehilläkin on todettu vaihtarit), joten en ole yksin asian kanssa.
Kesäkuun Madamessa oli naisgyniksen hyvä juttu, taidanpa tästä painella lekuriin hakemaan droppia.

V 43
Mulla on kierto lyhentynyt vuosi vuodelta hitaasti. Mulla kierto on tosin aina ollut lyhyehkö eli n. 27 päivää. Nykyisin kierto on enää 22-24 päivää ja vuoto on vähentynyt sekä muuten että päivissä. Pikkuhiljaa ollaan vahdevuosiin tulossa.
Nykyisin olen alkanut kärsiä helveltillisistä migreenikohtauksista juuri ennen vuodon alkua. Kun vuoto alkaa, loppuu migreenikin. Toinen ikävä vaiva on tämä yöhikoilu ennen kuukautisia ja unettomat yöt. Pahin yö on juuri se edellinen ennen vuotoa. Kuinka kauan tästä pitää kärsiä vai olisiko syytä hakea jo jotan lääkettä vaivaan?

Arja
Hei kyllä sulla on jo alkavia vaihdevuosioireita. Olen 45v. ja mulla alkoi samalla tavalla vuosi sitten jäädä menkat pois. Ensin mulle tuli kuumia aaltoja ja ihmettelin että mitä tää on, otettiin kilpirauhaskokeet, joissa ei ollut mitään. Ja sitten rupesi menkat jäämään välillä pois ensin oli muutama kuukausi väliä ja sitten jopa n. 5kk oli poissa. Multa otettiin varalta jopa raskaustesti joka oli tietenkin negatiivinen. papa näytekin otettiin josta selvisi se että mulla on jo alkavia vaihdevuosioireita, fhs arvo oli 29. Heräilen myös öisin ja taas on noita kuumia aaltoja ollut hiki nousee koko ajan pintaan ja nytkin on menkat ollu kohta 3kk poissa. joten sellaista se on kun toiminta rupee hidastumaan munasarjoissa niin menkat tulee harvakseltaan ja milloin sattuu se kuuluu tähän asiaan. mutta ei mulle vaan määrätty mitään hormoneita koska ne tekevät rinnat kipeiksi. Kannattaisi käydä gynegologilla koska ultraäänellä näkee hyvin onko vielä toimintaa munasarjoissa ja onko kyseessä vaihdevuodet. Niinj ei tarvii yöunia viettää koska minäkin olin ihan pihalla ja vähän huolissani kun nää oireet alkoivat. Kyllä se varmaan meidän naisten on vaikee hyväksyy kun tää vaihde alkaa.

mullakin
Mulla alko vuosi sitten kovilla vuodoilla, mitä ei aikaisemmin oo ollu, sitten mieliala ailahtelee, hikoiluttaa ei saa nukutuksi. Välillä luulin, että olen ""hulluksi"" tulossa. Kävin gyniksellä sain keltarauhashormoonia, se on jonkun verran auttanut. Nyt vuodot ovat todella niukat ja ei tule ollenkaan. En ole vielä ottanut muuta hormoonihoitoa, kohta varmaan täytyy. Olen siis 44v ja sterilisaatio tehty 9-vuotta sitten.

A
Oikeastaan on kiinnostavaa lukea, kuinka monille vaihdevuosioireiden tulo on jotenkin uutta ja outoa. Itsellenikin oli. Tai ainakin se, että kun kuukautiset jäivät pois ja sitten puolen vuoden kuluttua taas tulivat, sitä oli ihan paniikissa, että mitä nyt. Menin gynelle ja hän ei oikein edes kommentoinut asiaa, tutki vain ja sanoi, että kaikki ok. Kuukautisista, ehkäisystä ja seksuaalisuudesta yleensä me tunnumme tietävän jo kaiken, mutta missä kerrotaan vaihdevuosista, niiden monimuotoisista oireista ja näistäkin kuukautisten poisjäämisen eri variaatiosta? Ei taida olla sille oikein foorumia.

48vuotias ahistunut mummo
Onko kukaan kokeillut näitä uusia masennuslääkkeitä vaihdevuosien mieliala-vaihteluihin . Itse en voi hormoonihoitoa aloittaa, rintasyöpä riski periytyvyyden takia. Hormoonikierukka on minulla ollut kaksi vuotta-keltarauhashormoonin tasaamiseksi.Menofem- on auttanut hieman hikoiluun. Menkat tulee välillä 3kk.väleinkin ja pientä tiputtamista vaan- voi kyllä olla hormoonikerukasta johtuvaa se niukkuus,mikä tietty hyvä asia.
On niin karsee ärtynyt ja ahistunut olo välillä ja unihäiriöitä- että olen miettinyt jo niiden aloittamista-oma lääkärini niitä ehdotti käytetään kuulema nykyisin vaihdevuosien mielialamuutosten tasaamiseksi.
Menofem on suht hyvin auttanut hikoiluun-(2v syönyt).
viime keväänä alkoi mikreenikohtaukset vaivata-tulevat selvästi kierron mukaan.

48 v
Itseltäni jäivät menkat pois kertalaakista 47 v.
Tehtiin tutkimuksia ja todettiin, että vaihdevuodet ovat pikkuhiljaa alullaan. Söin keltarauhashormonia, jotta menkat saataisiin takaisin, koska limakalvo oli paksu eikä se kuulemma ole hyvä asia. Kun aloitin hormonin syönnin ruokahalu kasvoi ja hartioihin rupesi tulemaan finnejä. Tabletit saivat menkat tulemaan, nyt olen ollut toista kuukautta syömättä, jotta nähtäisiin tuleeko menkat ilmat hormoneja: menkkoja ei näy eikä kuulu. Onneksi finnit ovat häviämään päin kun lopetin tablettikuurin.
Lisäksi on tullut hikoilut päivällä sekä yöllä. Välillä on hiki niin kuin olisi lenkiltä tullut ja hetken päästä palelee.
Hormoneja en mielelläni söisi, kertokaapa konsti näihin hikoiluihin, jotta saisi kunnolla nukuttua ja jaksaisi käydä vielä töissäkin.

Anzu
Aika jännää tää miten erilaisia tarinoita näistä vaihdevuosi-oireista on jokaisella. Minä olen 48 v, ja n. vuosi sitten minullakin alkoi olla joitain oireita (ei pahoja) mutta esim. kuukautiset tuli harvemmin (n. 1,5 - 2 kk:n välein.) Söin jonkin verran hormooneja koska gynis oli sitä mieltä että olen vielä suht nuori ja ei pitänyt hyvänä asiana että ""rupsahtaminen"" alkaa jo alle viisikymppisenä:) No lopetin hormonien syömisen koska halusin katsoa tuleeko minulle joitain oireita ja miten kuukautiset tulevat jne. Nyt minulla on taas suht´normaalit kuukautiset, voin aivan mainiosti, ei mitään ongelmia en ymmärrä. Ultra-äänessä havaittiin kuitenkin että aiemmin minulla on selvästi menopaussi menossa ja sitten seuraavassa ultrassa että toiminta oli jotenkin lisääntynyt! On se kummallista tämä naisen elämä - en valita ...

Yhteistyössä