Kuukautishäiriöt pitkän hormolaalisen ehkäisyn jälkeen ja raskaushaave

Moikka!

Olisiko täällä samassa tilanteessa olevia ja sitä kautta vertaistukea mahdollista saada?
Olen 28- vuotias. Mulla oli kädessä 5,5 vuotta Nexplanon kapseli, joka postettiin viime marraskuun alussa, koska halutaan miehen kanssa ensimmäinen lapsi. Ennen Nexplanonia olen myös käyttänyt erinäisiä hormolaaisia pillereitä lähestulkoon koko ajan siitä asti kun olin 16. Muutama vuosi siellä täällä saattoi olla ilman mitään ehkäisyä. Minipillerien ja tuon Nexplanonin aikana olin täysin ilman kuukautisia.
Luinkin, että ehkäisyn jälkeen voi kestää pitkään, että kuukautiset tulevat, mutta päätin helmikuun lopussa ottaa silti lääkäriin yhteyttä, koska usean kuukauden odottelu alkoi siinä vaiheessa jo tympimään, koska toive lapsesta on niin suuri.

Kävin lääkärissä ja pitkän käynnin ja gynegologisten tutkimusten päätteeksi sain reseptin progestiinikokeeseen eli kuukautiset koitettaisiin käynnistää lääkkein. Sain lääkkeeksi Terolut 10mg. No, otin kuurin ja jotkut todella epämääräiset vuodot tulikin. Tänään kävin verikokeissa ja niiden tulos selviää ensi viikolla. Lääkäri oli iloinen, että jotkut kuukautiset edes tuli, mutta oli sitä mieltä että Terolutia tulee syödä vielä ainakin kolme ellei useampikin kuuri aina kierron 15-24 päivät.

Jos jollakin on tai on ollut tällainen samanlainen tilanne niin kovasti haluaisin tietää miten on lapsen hankinnan kanssa käynyt ja muutenkin kokemuksia tällaisesta prosessista. Tuntuu, että olen ihan yksin tämän kanssa jos ei miehen tukea lasketa.
 
Hei! Itsellä hieman samankaltaisia kokemuksia. Söin e-pillereitä 10 vuotta ja jätin ne pois alkuvuodesta 2018. Silloin vielä ei ollut lapsihaaveita, vaan ehkäisystä pidettiin huolta muilla keinoin. Kuukautiset tuli heti alussa jotenkuten, mutta todella niukkana ja kierrot oli kaikkea väliltä 35-60. Noin vuoden päästä annettiin vauvalle lupa tulla ja kävin lääkärissä, koska kuukautisten suhteen tilanne oli edelleen yhtä sekava. Tutkittiin, mutta syytä häiriöille ei löytynyt. Lääkäri ehdotti mullekin teroluteja, mutta totesi samalla että ne ei varsinaisesti ovulaatioon vaikuta joten päädyttiin sitten siihen että en niitä syö vaan seurailen tilannetta ja jos raskaus ei ala puolen vuoden kuluessa niin sitten uudestaan lääkäriin ja tutkimuksiin. Meillä kuitenkin elämäntilanne muuttui ja vauvahaaveet jäi hetkeksi tauolle noin 3kk yrittämisen jälkeen. Keväällä/kesällä 2019 eli noin 1,5v pillereiden lopettamisen jälkeen, kierrot alkoi pikkuhiljaa tasaantua ja mulle tuli selkeät ovulaatio-oireet aina tasan 14 päivää ennen kuukautisten alkua. Pientä heittoa oli edelleen kiertojen pituudessa, mutta jotain välillä 28-33 ne oli aina ja tosiaan tasan tuo 14 päivää meni aina ovulaatiotuntemuksista kuukautisten alkuun. Loppuvuodesta päätettiin, että ollaan valmiita lapsen tuloon, jos on tullakseen. Tulin ensimmäisestä yrityskierrosta raskaaksi ja odotellaan esikoistamme syntyväksi Heinäkuussa. Oon aika varma, että mun kroppa ei oo ovuloinut ollenkaan tai ovulaatio on tapahtunut tosi epäsäännöllisesti tuon 1,5v aikana, kun kierrot oli mitä sattuu. Muuten elämäntavat pysyneet aika samana koko ajan, joten en usko että mistään muusta kuin tuosta pitkään jatkuneesta hormoniehkäisystä on kyse. Ja aikoinani nuo pillerit aloitin tosi nuorena, jolloin säännöllistä kuukautiskiertoa ei vielä ollut, että liekö siinäkin yksi syy. Toivotan sulle tsemppiä, toivottavasti sullakin on kyse vain siitä että kropalla menee vain hetki tottua uuteen tilanteeseen (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Pespi
Hei! Itsellä hieman samankaltaisia kokemuksia. Söin e-pillereitä 10 vuotta ja jätin ne pois alkuvuodesta 2018. Silloin vielä ei ollut lapsihaaveita, vaan ehkäisystä pidettiin huolta muilla keinoin. Kuukautiset tuli heti alussa jotenkuten, mutta todella niukkana ja kierrot oli kaikkea väliltä 35-60. Noin vuoden päästä annettiin vauvalle lupa tulla ja kävin lääkärissä, koska kuukautisten suhteen tilanne oli edelleen yhtä sekava. Tutkittiin, mutta syytä häiriöille ei löytynyt. Lääkäri ehdotti mullekin teroluteja, mutta totesi samalla että ne ei varsinaisesti ovulaatioon vaikuta joten päädyttiin sitten siihen että en niitä syö vaan seurailen tilannetta ja jos raskaus ei ala puolen vuoden kuluessa niin sitten uudestaan lääkäriin ja tutkimuksiin. Meillä kuitenkin elämäntilanne muuttui ja vauvahaaveet jäi hetkeksi tauolle noin 3kk yrittämisen jälkeen. Keväällä/kesällä 2019 eli noin 1,5v pillereiden lopettamisen jälkeen, kierrot alkoi pikkuhiljaa tasaantua ja mulle tuli selkeät ovulaatio-oireet aina tasan 14 päivää ennen kuukautisten alkua. Pientä heittoa oli edelleen kiertojen pituudessa, mutta jotain välillä 28-33 ne oli aina ja tosiaan tasan tuo 14 päivää meni aina ovulaatiotuntemuksista kuukautisten alkuun. Loppuvuodesta päätettiin, että ollaan valmiita lapsen tuloon, jos on tullakseen. Tulin ensimmäisestä yrityskierrosta raskaaksi ja odotellaan esikoistamme syntyväksi Heinäkuussa. Oon aika varma, että mun kroppa ei oo ovuloinut ollenkaan tai ovulaatio on tapahtunut tosi epäsäännöllisesti tuon 1,5v aikana, kun kierrot oli mitä sattuu. Muuten elämäntavat pysyneet aika samana koko ajan, joten en usko että mistään muusta kuin tuosta pitkään jatkuneesta hormoniehkäisystä on kyse. Ja aikoinani nuo pillerit aloitin tosi nuorena, jolloin säännöllistä kuukautiskiertoa ei vielä ollut, että liekö siinäkin yksi syy. Toivotan sulle tsemppiä, toivottavasti sullakin on kyse vain siitä että kropalla menee vain hetki tottua uuteen tilanteeseen

Kiitos viestistä! Ihanaa, että joku vastasi ja on ollut vähän samoja kokemuksia edes.
Mä kävin eilen tosiaan labroissa ja lääköäri koitti jo tänään tavoitella, vaikka soittoaika on vasta tiistaina. En voinut vastata, koska olin töissä. Lääkäri laittoi kuitenkin viestiä perään, että prolaktiiniarvo on reilusti yli viitearvojen koholla ja että pitäisi mennä lisäverikokeisiin :( Koska en saanut lääkärin kanssa puhutta niin nyt pelottaa kauheasti, että mitä moinen tarkoittaa, koska googlettamallahan vaan ahdistuin koska löysin, että kohonnut arvo voi tarkoittaa esim hedelmättömyyttä, kuukautis- ja ovulaatiohäiriöitä ym.
Pelottaa niin hemmetisti
 

Yhteistyössä