Kuukautiset ja vaihdevuodet

• Viestiketjun aloittaja Apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
Apua kaipaava
Olen aina kärsinyt runsaista kuukautisista. Nyt kuitenkin vuoto on vähentynyt ja kestää vain 3-4 päivää (ennen 5-6 päivää). Kierto on n. 23-28 päivää, ei koskaan ole ollut kovin säännöllinen. Kesällä kun kävin gynellä hän varoitteli, että jos en ala syödä keltarauhashormonia, niin vuoto lisääntyy rajusti ennen vaihdevuosia. En kuitenkaan haluaisi vielä alkaa hormonien käyttöä. Kysyisinkin miten teillä muilla, millä tavalla kuukautiset muuttuneet ennen vaihdevuosia? Voiko vuoto ensin vähentyä ja sitten taas tulla runsaammaksi?

Kiitos vastauksista!

natura
Minulla vuoto muuttui epäsäännölliseksi hiljakseen. Tuli pitkiä välejä ja tosipitkiä vuotojaksojakin (3 viikkoa), mutta sitten ne jäivät kokonaan pois. Tätä aikaa kesti noin parisen vuotta ja samalla alkoivat kuumat aallotkin.

En ole syönyt mitään hormoneja koko aikana. Ihan hyvin pärjää, kun tietää missä mennään. Nyt kesällä minulta poistettiin kohtu myooman takia, munasarjat jätettiin ja se pikkuriikkinen hormonitoiminta, mikä ylläpitää tätä normaalia elämää on siis edelleen päällä. Munasarjat tuottavat ihan riittävästi hormonia tähän elämään. Olen 49v ja hyvin menee :)

Luomua täälläkin
Minulla näin: Ekan kerran kk:set jäi pois 45-vuotiaana. Sitten olikin aika vaihtelevaa seuraavat viisi vuotta. Välillä pitkä tauko (2 - 3 kuukautta), välillä 2 - 3 viikkoa, joskus vuotoa oli tosi vähän, välillä runsaahkosti. Tampooni ja paksu side riittivät niin, että kokoukset ja matkatkin sujuivat. Mitään menoa ei tarvinnut rajoittaa.

Ja sitten ne loppuivat. Ei tullut kuumia aaltojakaan, ehkä hieman enemmän saatoin hikoilla. Minun gyne sanoi, että syy siihen miksi minulla meni näin hyvin kaikki, saattoi olla siinä, että elimistö ajoi systeemin alas pitkällä aikavälillä.

Nyt olen 56 ja käytän Ovestin-emätinpuikkoja (ja seksiä!), joten "paikat" pysyy kunnossa. Elämäntapani ovat aika terveelliset, mutta vaikea sanoa, mikä mistäkin johtuu. Mitään tarvetta hormoneihin ei ole ollut. Ehkä pari Ovestiniakin on liioittelua. Vois varmaan jättää nekin. Kesätauon pidänkin niistä.

Tuttua
Olen 45 ja menossa gynelle runsaiden kuukautisten takia. Kierto on lyhentynyt muutaman päivän ja kuukautiset runsastuneet niin, ettö hemoglobiini on laskenut. ne myös todella rajoittavat jo elämää. Välillä oikein tulvahtaa niin, että parasta olla vessa lähettyvillä tai ei mikään suoja riitä. Se on hankalaa jo töissä saati sitten muussa menossa ja harrastuksissa.
Olen kyllä ymmärtänyt niin, (ehkä väärin) ettei keltarauhashormoni aiheuta esim. rintasyöpäriskiä, vaan estrogeenihoito.
keltarauhashormonin riskeistä en tiedä. Estrogeenia vältän jo siksi, että suvussa on niin paljon rintasyöpää.

Merita48
Minulla kuukautiset tulevat ihan miten sattuvat. Viimeisen puolentoista vuoden aikana olleet 6 kertaa,kuukausien odottelua ja vartomista,että milloin alkaa vuotamaan,ei tämäkään kyllä ole kivaa. Mitähän pitäis tehdä? Ikää 48v. Ennen kuukautiset olleet suht säännölliset.

Se oli ennen, mutta nyt
Mitteekö tiet? Uottelet, konsa ne kokonaan loppuu. Eikös kuiteski ou mukavampoo iliman vaippoo ku vaipan kans? Jos ei muuta vaivoo ou, nin terve naenenhan sinä out.

Yhteistyössä