Kuukautis- ja peräsuolikivut synntyksen jälkeen

Mummy Sunshine

Aktiivinen jäsen
19.07.2005
1 497
0
36
Onko muilla kokemuksia kuukautiskipujen alkamisesta synnytyksen jälkeen? Mulla alkoi aivan helvetilliset kivut toisen synnytyksen jälkeen, sitä ennen oli tuskin mitään kuukautisvaivoja.
Päivä-pari ennen menkkoja mua huimaa ja päätä särkee. Sitten yleensä menkkojen alkamispäivänä ja seuraavanakin (viimeksi kolmantenakin) päivänä olo on karmeampi kuin synnyttämässä. Hirveitä kramppeja ja kouristuksia on lähinnä peräsuolen ja -aukon paikkeilla ja välillä alavatsassakin. Tuntuu kuin ilmaa olisi mahassa kaiken aikaa ja kun sitä yrittää tupata pois, sattuu ihan s-tanasti ja ulvon välillä kivusta ja enkä pysty liikkumaan, vain suunnilleen itkemään kivusta.
Nyt tuntuu kuin pieni kipu olis jäänyt menkkojen jälkeenkin alamahaan ja vessassa käydessä (siis kakkosella) peräsuolestakin vähän pakottaa.
Synnytys tuntui mulla tosi pahalta juuri siellä seudulla ja mietin, että onko siellä kenties revennyt jotain, joka nyt aiheuttaa kiinnikkeitä tms. Vai voiko kyse olla endometrioosist? Ja tietysti pahin mahdollinen eli syöpäkin tulee väkisinkin mieleen.
Kävin tammikuussa vaivasta lääkärillä, mutta pienen sisätutkimuken jälkeen hän vain määräsi hormonikierukan, jota en ole vielä laitattanut.
Kokemuksia?

No mulla on ollut tollasen kuukautiskivut ihan aina :( Ja toivon todella ettei menis pahemmaks synnytyksen jälkeen. Ei oo kyllä menkkoja kaivannut tän 9kk aikana! Toivottavasti saat avun, toi on ihan hirveetä.

No kuukautiskivut on pysyneet aikalailla entisellään (eli aina hirveän kovat kivut). Mutta jotakin tuollaista kuvailemaasi kipua minulla on myös joskaan nyt ei ihan samalla lailla. On kipuja myös vähän ylempänä ja ilman mitään mahavaivaakin. Minulla on ensimmäisessä synnytyksessä murtunut häntäluu (todennäköisesti myös sen jälkeen seuraavissa) ja viimeinen synnytys oli jotain sanoinkuvaamattoman järkyttävää kipua juuri tuolla seuralla (siis ei pelkästään synnytyssupistuksista johtuvaa vaan enemmän tuota muuta kipua) ja sitä ei huomioitu mitenkään, vaikka kerroin tuosta häntäluukivustani ja olisin halunnut puudutuksen jne. Siis se oli oikeesti kidutusta, oon tässä miettinyt ottasko jälkikäteen vielä johonkin yhteyttä, asia vaivaa niin omaa päätä.

Ja nyt noita häntäluun kipuja on ja juuri tuollaisia kun kuvasit, mietin voisiko sinullakin syy olla joku tälläinen, jos kerran synnytyksen jälkeen alkanut? Nimittäin mulla (kuvattu häntäluu olevan väärässä asennossa) ja jotenkin ajattelen että kun kuukautisten aikaan nämä vaivat pahemmat, että painaa jonnekin kohtuun tms?

Yhteistyössä