Kutsuetiketti (häät): valitusta

  • Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Morsian
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ymmärrän kyllä nuo etikettisäännöt, mutta en ymmärrä, miksi pitää kutsua joku yksittäinen henkilö, jos ei ole tilaa kutsua seuralaista. Tietysti ymmärrän, jos on joitain läheisiä sinkkuystäviä ja on muitakin samasta kaveripiiristä kutsuttu yksin, mutta itsestäni ainakin tuntuisi tosi hölmöltä mennä häihin yksin möllöttämään. Eikö siinä tapauksessa olisi järkevämpi jättää kutsumatta kokonaan?
Tällä logiikalla sinkut todellakin ovat kakkosluokan kansalaisia, ja kelpaavat juhliin vain, jos keräävät jostain mukaansa edes jonkun seuralaisen. Pointtihan on juuri se, että kutsutaan yksin sellainen henkilö, jolla ei ole vakituista suhdetta.
Minusta olisi todella ikävää mennä yksin häihin.
Näin ollen en kutsuisi ketään yksin tai kutsuttuna jättäisin väliin, jos hääpari ei olisi esim. sisarus yms.
no huh! Vaikka hääpari olisi sinulle läheinen ja paikalla olisi muitakin teidän kaveripiiristä???
 
voi huoh taas, ap saa kutsua kenet haluaa ja johan hän sanoi että näillä kutsutuilla ei ole vakituista kumppania,ainakaan niin vakituista et se ap:lle ois tutustutettu. Vain he joiden nimi on kutsussa. ovat tervetulleita, vaikka koko kylästä jäisi vain pari perhettä kutsumatta. Ymmärrän "tuohtumuksesi", sisko meni vuosi sitten naimisiin ja sama ongelma oli, tuli häihin jopa sellaisia joita ei ollut kutsuttu eikä koskaan tavattu, siis siskon miehen puolelta. Sinuna ilmoittaisin että kutsu on vain yhdelle, ilman avecia :hug:
 
Tihis
Tajusin juuri, että olin alle 18-vuotiaana kummitätini häissä avecin kanssa enkä ole enää yhtään varma, kenelle kutsu oli osoitettu. Nooohh... En olisi yksin sinne päässytkään, kun ei ajokorttia ollut (ehkä kimppakyydillä). Lisäksi lähdimme jo noin klo 19, joten emme ainakaan kuluttaneet alkoholitarjoiluja ja iltapaloja. En kuollaksenikaan muista, minkä lahjan veimme. Luultavasti lahjakortin siis.
 
vieras
No en mä ainakaan oleta, että kaverini maksaisivat pitopalvelut ja muut jollekin mun seuralaiselleni, jota eivät ole koskaan nähneetkään. Yksi poika yritti saada mua tyyliin toisilla treffeillä sukulaisensa häihin aveciksi. En todellakaan mennyt, olis tullut kyllä niin kuokkavieras-olo kun tunsin hädintuskin tätä poikaakaan, hääparista en edes tiennyt ketä he ovat.

Useimmille varmaan hääpari ei ole häissä ainoa tuttu ihminen, vaan siellä on joko sukulaisia tai kavereita.
 
ap
muutamille selvästikin vieras asia tämä.. Eli jos kutsussa lukee "Maija Meikäläinen & avec" silloin on ok tuoda kuka tahansa pano tai vastaava. Mutta harva haluaa maksaa ventovieraan ja itse vieraallekin merkityksettömän kestityksestä.. Silloin lukeekin vain "Maija Meikäläinen".

Meillä nämä yksin kutsutut ovat sellaisia, joilla muita kavereita myös kutsuttu. Ei toki haluta, että kukaan joutuu täysin vieraassa seurassa olemaan! Mutta nämä kustannukset.. Eivät oikeen kestäisi kaikenmaailaman yhden illan pano aveceja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
muutamille selvästikin vieras asia tämä.. Eli jos kutsussa lukee "Maija Meikäläinen & avec" silloin on ok tuoda kuka tahansa pano tai vastaava. Mutta harva haluaa maksaa ventovieraan ja itse vieraallekin merkityksettömän kestityksestä.. Silloin lukeekin vain "Maija Meikäläinen".

Meillä nämä yksin kutsutut ovat sellaisia, joilla muita kavereita myös kutsuttu. Ei toki haluta, että kukaan joutuu täysin vieraassa seurassa olemaan! Mutta nämä kustannukset.. Eivät oikeen kestäisi kaikenmaailaman yhden illan pano aveceja.
ilmoita suoraan että kutsu koskee yhtä, jos siitä suuttuvat niin suuttukoot, voit sanoa suoraan että budjetti ei pidä sitä että kukanenkin yksin kutsuttu tuo ylimääräisiä vieraita
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
muutamille selvästikin vieras asia tämä.. Eli jos kutsussa lukee "Maija Meikäläinen & avec" silloin on ok tuoda kuka tahansa pano tai vastaava. Mutta harva haluaa maksaa ventovieraan ja itse vieraallekin merkityksettömän kestityksestä.. Silloin lukeekin vain "Maija Meikäläinen".

Meillä nämä yksin kutsutut ovat sellaisia, joilla muita kavereita myös kutsuttu. Ei toki haluta, että kukaan joutuu täysin vieraassa seurassa olemaan! Mutta nämä kustannukset.. Eivät oikeen kestäisi kaikenmaailaman yhden illan pano aveceja.
Eli onko teillä kutsutuissa paljonkin yksinäisiä, joille ei ole kutsuttu aveceja?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Morsian:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ymmärrän kyllä nuo etikettisäännöt, mutta en ymmärrä, miksi pitää kutsua joku yksittäinen henkilö, jos ei ole tilaa kutsua seuralaista. Tietysti ymmärrän, jos on joitain läheisiä sinkkuystäviä ja on muitakin samasta kaveripiiristä kutsuttu yksin, mutta itsestäni ainakin tuntuisi tosi hölmöltä mennä häihin yksin möllöttämään. Eikö siinä tapauksessa olisi järkevämpi jättää kutsumatta kokonaan?
Tällä logiikalla sinkut todellakin ovat kakkosluokan kansalaisia, ja kelpaavat juhliin vain, jos keräävät jostain mukaansa edes jonkun seuralaisen. Pointtihan on juuri se, että kutsutaan yksin sellainen henkilö, jolla ei ole vakituista suhdetta.
Minusta olisi todella ikävää mennä yksin häihin.
Näin ollen en kutsuisi ketään yksin tai kutsuttuna jättäisin väliin, jos hääpari ei olisi esim. sisarus yms.
no huh! Vaikka hääpari olisi sinulle läheinen ja paikalla olisi muitakin teidän kaveripiiristä???
Eikös Mari vastannut, että jos ei olisi sisarus tms?
 
Nana
Tässä tullaan siihen, että kun on isot välimatkat ja suuret suvut, niin tuollainen kutsuminen voi jättää monivuotisenkin avopuolison ilman kutsua. Kaikki ei huutele siitä, että on seurustelu jo vuosi tämän ihmisen kanssa tmv. Ja jos on kuitenkin lähisukulainen ja itse kutsun saa.
Itse varaisin avec-mahdollisuuden aina niille, jotka ns. yksin ovat. Ei heitä kuitenkaan niin paljon ole, että se taloutta kaataa, jos häät kuitenkin järjestetään...

Mutta toki on täysi oikeus paheksua ja sanoa, että kutsu oli vain yhdelle. Minusta se on vain pikkumaista niuhottamista ja tärkeilyä ja voi maksaa myös muutaman ihmissuhteen. Mutta ilmeisesti niistä ollaan valmiit luopumaan...
 
ap
siis kutsut ovat joko Maija ja Matti Meikäläinen tai Maija Meikäläinen tyylillä. Eli mikäli tiedämme, että kutsutulla on vak. puoliso on hänet nimellä mainittu kutsussa, tai jos tiedämme että kutsutulla vak. puoliso joka ei ole meille tuttu niin avec. Mutta tämä VAKITUINEN on tässä avainsana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja xyy:
On väärin jos osa kutsuista on avec kutsuja ja osa ei. Eli joko ei käytetä lainkaan avec termiä tai sitten kaikkiin se avec.
Millä ihmeen perusteella? Eli susta parin yhteisestä tuttavapariskunnasta molemmille pitäisi joko lähettää kutsu erikseen tai sitten jättää toinen kutsumatta kokonaan vaan siksi, ettei tahdo häihinsä jonkun vieraan seuralaista, jonka olemassaolosta ei edes ole tiennyt ennenkuin kutsuvastauksia ilmoitettaessa saati että häntä mitenkään tuntisi kumpikaan hääparista?

Pitäiskö morsiamen ja sulhasen vanhemmistakin toisen jäädä kotiin?
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja xyy:
On väärin jos osa kutsuista on avec kutsuja ja osa ei. Eli joko ei käytetä lainkaan avec termiä tai sitten kaikkiin se avec.
No ei tarvii käyttää lainkaan avec -termiä. Tuttujen avecien nimi on varmaan tiedossa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Tässä tullaan siihen, että kun on isot välimatkat ja suuret suvut, niin tuollainen kutsuminen voi jättää monivuotisenkin avopuolison ilman kutsua. Kaikki ei huutele siitä, että on seurustelu jo vuosi tämän ihmisen kanssa tmv. Ja jos on kuitenkin lähisukulainen ja itse kutsun saa.
Itse varaisin avec-mahdollisuuden aina niille, jotka ns. yksin ovat. Ei heitä kuitenkaan niin paljon ole, että se taloutta kaataa, jos häät kuitenkin järjestetään...

Mutta toki on täysi oikeus paheksua ja sanoa, että kutsu oli vain yhdelle. Minusta se on vain pikkumaista niuhottamista ja tärkeilyä ja voi maksaa myös muutaman ihmissuhteen. Mutta ilmeisesti niistä ollaan valmiit luopumaan...
Kuka ihmeellä loukkaantuu siitä, ettei saa tuoda häihin ihmistä, jota hääpari ei edes tunne?
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja xyy:
On väärin jos osa kutsuista on avec kutsuja ja osa ei. Eli joko ei käytetä lainkaan avec termiä tai sitten kaikkiin se avec.
Millä ihmeen perusteella? Eli susta parin yhteisestä tuttavapariskunnasta molemmille pitäisi joko lähettää kutsu erikseen tai sitten jättää toinen kutsumatta kokonaan vaan siksi, ettei tahdo häihinsä jonkun vieraan seuralaista, jonka olemassaolosta ei edes ole tiennyt ennenkuin kutsuvastauksia ilmoitettaessa saati että häntä mitenkään tuntisi kumpikaan hääparista?

Pitäiskö morsiamen ja sulhasen vanhemmistakin toisen jäädä kotiin?
No siis siihen kutsuun voi kyllä laittaa kaksi nimeä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Tässä tullaan siihen, että kun on isot välimatkat ja suuret suvut, niin tuollainen kutsuminen voi jättää monivuotisenkin avopuolison ilman kutsua. Kaikki ei huutele siitä, että on seurustelu jo vuosi tämän ihmisen kanssa tmv. Ja jos on kuitenkin lähisukulainen ja itse kutsun saa.
Itse varaisin avec-mahdollisuuden aina niille, jotka ns. yksin ovat. Ei heitä kuitenkaan niin paljon ole, että se taloutta kaataa, jos häät kuitenkin järjestetään...

Mutta toki on täysi oikeus paheksua ja sanoa, että kutsu oli vain yhdelle. Minusta se on vain pikkumaista niuhottamista ja tärkeilyä ja voi maksaa myös muutaman ihmissuhteen. Mutta ilmeisesti niistä ollaan valmiit luopumaan...
Joo, mutta emme olekaan kutsuneet mitään kaukaisia sukulaisia joiden suhteista emme tiedä, vaan ihmisiä joiden kanssa olemme säännöllisesti tekemisissä.
 
qwer
Kyllä hääpari saa päättää, keitä kutsuvat häihinsä, ja kutsutaanko avecilla vai ilman. En minäkään kutsuisi ventovieraita satunnaisia kumppaneita. Kyllä niihin ehtii sitten tutustua muuallakin. Pienissä juhlissa muutama ylimääräinen tuntematon saattaa kasvattaa budjettia yllättävän paljon. Ja jos kutsutaan yhden satunnainen poikaystävä niin sitten pitää kaikkien saada tuoda avec. Joissakin tapauksissa vierasmäärä voi vaikka tuplaantua...
 
Nana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Tässä tullaan siihen, että kun on isot välimatkat ja suuret suvut, niin tuollainen kutsuminen voi jättää monivuotisenkin avopuolison ilman kutsua. Kaikki ei huutele siitä, että on seurustelu jo vuosi tämän ihmisen kanssa tmv. Ja jos on kuitenkin lähisukulainen ja itse kutsun saa.
Itse varaisin avec-mahdollisuuden aina niille, jotka ns. yksin ovat. Ei heitä kuitenkaan niin paljon ole, että se taloutta kaataa, jos häät kuitenkin järjestetään...

Mutta toki on täysi oikeus paheksua ja sanoa, että kutsu oli vain yhdelle. Minusta se on vain pikkumaista niuhottamista ja tärkeilyä ja voi maksaa myös muutaman ihmissuhteen. Mutta ilmeisesti niistä ollaan valmiit luopumaan...
Kuka ihmeellä loukkaantuu siitä, ettei saa tuoda häihin ihmistä, jota hääpari ei edes tunne?
No vaikka se, joka on seurustellut sen ihmisen kanssa jo pitkään, ja he ovat pari. Ei tulis niihin häihin lähdettyä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Tässä tullaan siihen, että kun on isot välimatkat ja suuret suvut, niin tuollainen kutsuminen voi jättää monivuotisenkin avopuolison ilman kutsua. Kaikki ei huutele siitä, että on seurustelu jo vuosi tämän ihmisen kanssa tmv. Ja jos on kuitenkin lähisukulainen ja itse kutsun saa.
Itse varaisin avec-mahdollisuuden aina niille, jotka ns. yksin ovat. Ei heitä kuitenkaan niin paljon ole, että se taloutta kaataa, jos häät kuitenkin järjestetään...

Mutta toki on täysi oikeus paheksua ja sanoa, että kutsu oli vain yhdelle. Minusta se on vain pikkumaista niuhottamista ja tärkeilyä ja voi maksaa myös muutaman ihmissuhteen. Mutta ilmeisesti niistä ollaan valmiit luopumaan...
Kuka ihmeellä loukkaantuu siitä, ettei saa tuoda häihin ihmistä, jota hääpari ei edes tunne?
No vaikka se, joka on seurustellut sen ihmisen kanssa jo pitkään, ja he ovat pari. Ei tulis niihin häihin lähdettyä.
Jos hääpari on morsiamelle läheinen, niin miten sitä pitkäaikaista kumppania ei ole tullut esiteltyä aiemmin jossain vähän häitä pienimuotoisemmissa (ja järjestämiskuluiltaan halvemmissa...) juhlissa? Jos tahtoo kumppanin "kuuluvan sukuun", niin kyllä se vaatii omaakin aktiivisuutta.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Tässä tullaan siihen, että kun on isot välimatkat ja suuret suvut, niin tuollainen kutsuminen voi jättää monivuotisenkin avopuolison ilman kutsua. Kaikki ei huutele siitä, että on seurustelu jo vuosi tämän ihmisen kanssa tmv. Ja jos on kuitenkin lähisukulainen ja itse kutsun saa.
Itse varaisin avec-mahdollisuuden aina niille, jotka ns. yksin ovat. Ei heitä kuitenkaan niin paljon ole, että se taloutta kaataa, jos häät kuitenkin järjestetään...

Mutta toki on täysi oikeus paheksua ja sanoa, että kutsu oli vain yhdelle. Minusta se on vain pikkumaista niuhottamista ja tärkeilyä ja voi maksaa myös muutaman ihmissuhteen. Mutta ilmeisesti niistä ollaan valmiit luopumaan...
Kuka ihmeellä loukkaantuu siitä, ettei saa tuoda häihin ihmistä, jota hääpari ei edes tunne?
No vaikka se, joka on seurustellut sen ihmisen kanssa jo pitkään, ja he ovat pari. Ei tulis niihin häihin lähdettyä.
Niin. No edelleenkin se hääjuhla on sen hääparin juhla, ei vieraiden.
 
vieras
Miksi tässä kysellään, että "miksi pitäisi kutsua omiin häihinsä joku jota ei edes tunne"? Jos et ole nähnyt ystäväpariskuntaa muutamaan vuoteen ja heille on syntynyt lapsi sillä välin, jätättekö lapsenkin kutsumatta, koska "emmehän edes tunne koko ihmistä"? Ja missä tilanteessa teistä on sitten ok tutustua näihin tuntemattomiin aveceihin? Pitääkö ensin istua iltaa vai pitääkö jonkun muun tuttavan järjestää juhlat ensin?
 

Yhteistyössä