Kutsu rippijuhliin - koska postiin ja laitetaanko niihin v.p.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "noviisi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"noviisi"

Vieras
Heipparallaa, täällä on ollut ketjuja rippijuhlin liittyen, joten laitanpa minäkin omani.
Eli, juhlat tulossa kesäkuun lopussa, koska pitäisi / kannattaisi kutsut postittaa? Kuuluuko rippijuhlakutsuun laittaa vastauspyynnöt vai onko makuasia? Ja kutsutaanko vieraat kaikki jo kirkkoon vai kummit vain ja loput kotiin vai miten te olette tehneet? Seurakunnalta ei ole tullut asiaan liittyvää ohjetta muuta kuin että kummin pitää tulla siunaamaan alttarille.

Kuukautta ennen laitettiin kutsut ja laitettin kyllä vp. Kutsuttiin kaikki kirkkoon, ja saivat sitten ihan itse päättää tulevatko kirkkoon vai vasta kotiin. Kutsuttiin kyllä lähinnä kummit, sisarukset, isovanhemmat eli läheiset ihmiset.

Kirkkoon vain isovanhemmat, vanhemmat ja rippilapsen sisarukset sekä kummit. Ei muuta sukua, kuin sitten vasta kotiin. Kutsut voi lähettää 3-4 vkoa etukäteen, kun kesäajasta on kyse. Voit pyytää vp:n tai sitten et, se on ihan makuasia.

Meillä oli juuri viime kesänä rippijuhlat. Ei lähetetty kutsuja vaan kutsuttiin kaikki ihan suullisesti kun nähtiin, tai soitin kutsun. Kirkkoon tuli sylikummi ja vanhemmat sekä sisarukset, muut tuli kotiin. Ihan olivat toivoneet kirkonkin puolesta näin, koska tilaa oli rajallisesti. Kirkko oli silti täynnä.

Kutsut ihmiset ihan siihen tyyliin kuin itse haluat. Itse olen ilmoittanut päivämäärän jo yli puoli vuotta ennen, heti kun se selvisi, että ihmiset pystyivät varaamaan sen päivämäärän. Varsinaiset kutsut lähetettiin varmaan 3-4 viikkoa ennen juhlia. Vastauspyynnnön laitat ihan sen mukaan, että miten varmasti haluat saada sen vastauksen kutsutuilta.

Kannattaa selvittää sieltä seurakunnasta, miten sinne mahtuu ihmisiä paikalle, joskus on pieni tila, johon tulijoiden määrä on rajattu, joskus on normaalin jumalanpalveluksen yhteydessä, sinne voi kuka vaan tulla ja sitten voi olla kuten meidän juhlissa, että tilaisuus oli Turun tuomiokirkossa silloin rippikoulun suoriittaneille, joten kaikki saivat kutsua paikalle ihan niin paljon ihmisiä kuin halusivat, mutta siunaamaan pääsevien kummien määrää oli rajattu eli kaikki kummit eivät päässeet siunaamaan, piti valita, kuka menee.

Minä suosittelen sellaista kutsua, että siinä ilmoitetaan, mihin aikaan tapahtumat kirkossa alkavat (jos ei ole mitään rajoituksia väkimäärän suhteen) ja sitten erikseen mihin aikaan ne omat juhlat alkavat omassa paikassa. Kutsutut saavat itse sitten päättää, mihin osallistuvat.

Yhteistyössä