Kutisevat rakkulat sormissa! Mitä voi olla? Sis.kuvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja o_O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Atopiaa. Ite sain tohon valohoitoakin. Kun ne rakkulat meni rikki ja sinne meni pöpö, kaivattiin kolme pitkää ab-kuuria, että tulehdus läksi. Tulee liiasta vedellä läträämisestä sekä stressistä minulla. Apolar-voiteella pysyy aisoissa.

Atopiaa. Ite sain tohon valohoitoakin. Kun ne rakkulat meni rikki ja sinne meni pöpö, kaivattiin kolme pitkää ab-kuuria, että tulehdus läksi. Tulee liiasta vedellä läträämisestä sekä stressistä minulla. Apolar-voiteella pysyy aisoissa.

atopiaksi lääkärikin tuolla Neidillä sitä sanoi, otan voiteen nimen muistiin ja käyn heti huomenna sitä ostamassa =)

sama vaiva mulla. välillä on pitkiä aikoja pois, sitten meinaa tulla, mutta saan kuriin Betnovat-C nimisellä voiteella. Mulla tuo elocon ei toimi, kuivattaa ihon liikaa ja tekee haavaumia.
Käsidesi ei mulla ole se pahin juttu iholle, vaan jos joutuu pesuaineita käyttämään tai jos iho jää nihkeäksi/kosteaksi vedestä tai käsivoiteista tms. käsineet hauduttaa ihon melko nopeasti...
sairaalassa olen töissä.

mulla laukaisee liiallinen pesu. alkoi kun nuorempi tyttö syntyi ja kun menin töihin ja siellä joudun jatkuvasti pesemään käsiä niin jatkuu. välillä parempi välillä kausia kun vaan kutiaa.

ihotautilääkärillä kävin ja suositti miedompien aineiden käyttöä sekä suositti että työnantaja ostais mulle erilliset käsihuuhteet. kortisonilla hoidan tuon rakkula vaiheen ja sit perusvoiteilla.

Apolar on keskivahva steroidivoide, eikä sitä kai ilman reseptiä saa.

okei =)
me ollaan nyt 2 kertaan jo käyty lääkärissä ja just yhden prk rasvaa saa kerrallaan reseptille, ton 120cm pitusen kun kaks kertaa päivässä rasvaa päästä varpaisiin ni eihän ne pönikät riitä ku hetkeksi.
no, pitänee taas soitella ja yrittää päästä taas kertaalleen lääkärille.

Mulla samaa ongelmaa ollut kans käsissä vuos kaudet. Pahenee talvisin ja muutenkin käsien iho kuivuu sillon niin et alkaa iho kuoriutuu ja on tosi ryppyset. Helpottaa aina kun alkaa aurinko lämmittämään. Kesät hyvässä kunnossa mut heti ku tulee kylmä ni taas pahenee. Tulee siis noita rakkuloita ja kuivuu tosi pahasti.

mulla ittellä alko toi sama armeijassa ja kävinkin monet kerrat ihotauti lekurilla ja monet rasvat kävin läpi. ainut mikä lopullisesti auttoi oli100% shea voide. sitä ei saa mistään kaupasta mutta netistä kun etsii niin sieltä löytyy. kaverilla oli sama kun oli 14v ja parin viikon käytön jälkeen ei oo enään tullut takaisin mitään oireita.

Vanha ketju, mutta vastaanpa silti. Minä saan vesirakkuloita sormiin liiallisesta veden kanssa läträämisestä. Kotiäitinä kädet olivat aivan järkyttävät, koska kotona joutuu veden kanssa koko ajan tekemisiin. Sormien nivelissä oli järkyttävät railot, kun kuiva iho halkeili.

Ihotautilääkäri määräsi Eloconia ja antoi ohjeet sillä rasvaamiseen: ei todellakaan mitään viikko rasvausta-viikko taukoa, sillä tauon aikana tilanne taas räjähtää. Alkuun rasvasin kuukauden putkeen, viikon tauko, sitten kolme viikkoa putkeen ja taas viikon tauko jne. Elocon illalla käsiin, puuvillahanskat puoleksi tunniksi päälle, sitten paksu kerros rasvaista perusvoidetta ja yö hanskat käsissä. Auttoi. Ja minulla auttoi myös käsidesi, jota käytinkin paljon käsien pesemisen sijasta. Vaikka se kirveli niin että taju meinasi lähteä, niin se myös hoiti käsiä.

Opiskelen hoitoalaa enkä ole yhtään huolissani, sillä minulle käsidesi sopii. Nyt kun olen ollut reilun kuukauden kotona kesälomalla lasten kanssa ja päivät ovat yhtä ruoanlaittoa ja pöydän pyyhkimistä (takapuolensa nuo muksut onneksi jo pyyhkivät itse), yksi sormi jo aloitti kutinan. Muistutti jälleen hanskojen käytön tärkeydestä - laitan aina joko talouskäsineet tai kertakäyttöhanskat käteen keittiössä ja siivoushommissa.

Inhottava vaiva, mutta ihotautilääkärillä käyminen kannatti, vaikka sen omasta pussista joutuikin maksamaan.

Kuvat näköjään poistettu, mutta kuvauksen perusteella kuulostaa samalta kuin mulla. Ihotautilääkäri sanoi nimeksi akuutti ekseema ja määräsi tuubin Ibaril-voidetta, auttoi! :)

Vaiva on pysynyt poissa vaikka nykyisin hoitotyössä olenkin.

Olisi ollut kiva nähdä kuvat. Itselläni on monena kesänä tullut rakkuloita sormiin ja kämmeniin. Viimein terv.keskus lääkäri osasi diagnosoida Pompholyxin! Kävin viikonloppuna yksityisellä ihotautilääkärillä, mutta sain diagnoosiksi urbanisoitumisen. Hänen mielestä reaktio voi johtua monesta ari asiasta...
Itselleni rakkuloita tulee usein mökillä ollessa, sielä tuleekin lotrattua vedellä paljon enemmän kuin kotona.

Vaikka keskustelu onkin vanha, suosittelen katsomaan alla olevan linkin ja googlettamaan pompholyxin.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00472&p_haku=pompholyx

SUN astianpesukoneaine oli mulla ainakin yks osasyyllinen.. ollu nyt yli vuoden mulla noita ja sormet on tosi pahan näköset.. mun pojalla alko samaan aikaan molluskat ja nyt tutkiskelen että onko ne yhteydessä tähä ongelmaan...

Mulla on samaa. Katoin netistä niin sielä luki että tämä olis jonkinlainen hikoiluhäiriö. Kyseisellä sivulla neuvotaan hautomaan käsiä haaleassa vedessä ainakin 20 min. kerrallaan pari kertaa päivässä. Myös käsin tiskaus ilman muovisia tai kumisia käsineitä auttaa kuivattamisessa, koska ne vain hautovat ihoa ja sitä myötä lisäävät rakkuloiden syntyä. Sen jälkeen kun rakkulat ovat kuivuneet, kehotetaan välttämään märkää työtä ja elintarvikkeiden käsittelemistä ilman aluskäsineillä varustettuja suojakäsineitä. Sivuston mukaan käsivoiteista, hydrokortisonivoiteista eikä miedoista kortisonivoitista ole hyötyä. Ulkoisina hoitoina käytetään mm. vahvaa kortisonivoidetta, takrolimuusivoidetta ja erilaisia valohoitoja.
Toivottavasti tästä oli jollekulle apua! :)

En näe kuvia, mutta kuvauksen perusteella kuulosta samalta kuin itselläni on toisessa kädessä, eli joku ekseema tyyppinen ihottuma.
Itselläni tuo tulee juuri, jos pesee liian usein käsiä, käyttää muovihanskoja yms.
Ja minulta tuo ei lähde pois, kun lääkärin määräämällä Fucicort-voiteella.

Itselläni tämä alkoi ensimmäisen raskauden aikana. Sen jälkeen se tulee ainakin selvästi liittyen siivoukseen. Lääkäri määräsi bemetson rasvaa ja se auttaa. Olen pyrkinyt käyttämään vain allergia- ja astmaliiton hyväksymiä käsisaippuoita, muttanyt menin ostamaan tällaisen nestemäisen Marseille saippuan (black Tea) ja se todennäköisesti taas sai tuon ihottuman aktivoitumaan. Jotkin ainesosat siis selvästikin pahentavat tuota.

https://www.compagniedeprovence.com/en/black-white/90310-liquid-marseille-soap-black-tea-500ml.html

Itselläni tämä alkoi ensimmäisen raskauden aikana. Sen jälkeen se tulee ainakin selvästi liittyen siivoukseen. Lääkäri määräsi bemetson rasvaa ja se auttaa. Olen pyrkinyt käyttämään vain allergia- ja astmaliiton hyväksymiä käsisaippuoita, muttanyt menin ostamaan tällaisen nestemäisen Marseille saippuan (black Tea) ja se todennäköisesti taas sai tuon ihottuman aktivoitumaan. Jotkin ainesosat siis selvästikin pahentavat tuota.

https://www.compagniedeprovence.com/en/black-white/90310-liquid-marseille-soap-black-tea-500ml.html
Katso kohdasta composition, jollekin olet allerginen. Nestemäisiä en käytä koskaan, vaan aina se palasaippua le chat meillä.

Yhteistyössä