Kutisevat rakkulat sormissa! Mitä voi olla? Sis.kuvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja o_O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

o_O

Vieras
Olin työharjoittelussa tammikuusta maaliskuuhun sairaalassa missä joutui käyttämään tosi paljon käsidesiä yms. Nyt sen seurauksena tullut sormeen kutisevia rakkuloita mistä puhjetessaan tulee kirkasta nestettä. Mitä ihmettä tämä voi olla? Lääkäriin en nyt haluaisi mennä jos on jotain konstia millä ne lähtee ilman lääkärillä käyntiä.

Kuvat vähän sumeita että en tiijä saako noista nyt selvää mut jos joku osaa auttaa.

Aijaa.com - 10224090

Aijaa.com - 10224091

mulla taitaa olla samatommosia pieniä ja aika pienellä alueella, pahentunut nyt vaipanvaihtojen jne. jatkuvan lotraamisen kanssa. Ollut kohta pari vuotta, yhtäkkiä tuli ja välillä 'paranee' hetkeksi. Mutta joo, en tiedä mitä on. kerro jos selviää!

Mulla ollu kanssa, tulee just pesuaineista, kiivi yks semmoinen mihin en voi koskea kun tulee törkeä kutina. Lääkärissä olen ollut monet kerrat ja kortisoni rasvaa siihen saanut. Reseptivaista ei mitään apua. Raapiminen pahentaa ihottumaa hetkessä.

Minulle tuli raskausaikan juuri tuollaisia rakkuloita. Kutisi ihan kamalasti. Mihinkään erityiseen en niitä osannut yhdistää. Ihan apteekin käsikauppa kortisonivoidetta niihin laitoin. Helpotti ainakin kutinaa jonkun verran.

En saanut kuvia auki, mutta mulle tulee pieniä vesirakkuloita, jos joudun paljon pesemään tai desinfioimaan käsiä. Myös hiostavat hanskat voivat saada saman reaktion aikaan. Kutisevat tosi ikävästi ja käsidesi kirvelee, jos on mennyt iho rikki. Opiskelen uutta alaa, koska käsi-ihottuma meni vain huonompaan suuntaan. Aiemmin olin terv. huoltoalalla.

No tuo on tosiaan ihan ihottumaa. Meillä on suvussa paljon riesana. On kärkäs leviämään, ja voi tulla tosi pahaksi. Tutulla alkoi yhdestä sormesta, ja levisi koko käsiin. Kädet aivan noiden rakkuloiden ja haavojen peitossa. Useampi on ollut saikulla sen takia. Mulla on tällä hetkellä varpaassa...
Ja tosiaan pesut pahentaa asiaa.

Kun käsi-ihottuma pitkityy, niin sen paranemisennuste on hyvin huono. Uudelleenkoulutukset käsi-ihottuman takia ovat yleisiä varsinkin terveydenhuoltoalalla. Työpaikkaa kannata valita sen mukaan, missä kädet eivät joutuisi liian koville. Rasvaa aina saataville. Puuvillahanskat hanskojen sisään, jos samoja hanskoja joutuu pitämään kauan yhtäjaksoisesti. Suosittelen ihotautilääkärillä käyntiä, jos omat konstit eivät riitä. Aluksi mullakin oli vaan vähän näitä vesirakkuloita, mutta vuosien kuluessa käsi-ihottuma vaan paheni. Nyt siis olen opiskelemassa uutta alaa, joka sopii paremmin käsille.

Aijaa.com - 10224937

no tuossa jos selvää saa

Ok. Kyllä näyttäis olevan samaa mitä mulle tulee aina välillä. Mulle on ihan mysteeri, mikä ne laukaisee, mutta sen tiedän että mun iho ei kestä usein toistuvaa vesipesua, eikä likaa iholla. Käsiä joudun rasvaamaan jatkuvasti ja se auttaa myös noiden rakkuloiden kutinaan.
Viimeksi mulla puhkesi toi ihottuma, kun olin kylässä tutulla jolla on kissa. Mietin että olisko siitä voinut tulla, vaikka en kyllä tietääkseni ole muuten kissoille allerginen koska lapsuudenkodissanikin oli aina kissoja eikä niistä ole tullut esim. silmäoireita. Näitä rakkuloita on kyllä tullut ihan lapsuudesta saakka.

allergista ihottumaa, pesuaineesta tai käsidesistä todennäköisesti. Mulla on tuota samaa ajoittain ja tokenee kun voitelen kortisonivoiteella ja laitan puuvillahanskat yön ajaksi. Liiallinen pesu pelkällä vedelläkin pahentaa mutta ei voi mitään, itse työskentelen elintarvikealalla ja olen tullut toimeen tuon ihottuman kanssa vaikka välillä on aika pahanakin. Mulla esim. raaka kala (varsinkin muikut) satavarmasti aiheuttaa tuota joten hanskat käteen mutta ei niitäkään voi kamalan pitkään pitää.

Minulla oli noita pitkään, myös pahenivat kunnon ihottumaksi. Mikään ei auttanut, kunnes testasin sellaista, että vähensin käsien pesua (erityisesti saippuan kanssa) ja mihinkään kemikaaleihin (mm. siivousaineet) en koskenut paljain käsin.
Tällä keinolla kädet parani suht nopeaan, ja rakkulat eivät ole tulleet takaisin.

Olen huomannut että ärtyvät pahasti enemmän jos esim. pyyhin pölyjä ja luutuan ja olen kosketuksissa pesuaineisiin.

Onneksi olkoon! Käsi-ihottuma, josta et välttämättä pääse koskaan eroon!

Itselläni on ollut tuo vaiva lapsen syntymästä lähtien. Useamman vuoden siis. En voi käyttää enää hajusteita enkä kuvitellakaan tiskaavani käsin, ainakaan ilman hanskoja. Pahimmoillaan hiuksetkin piti pestä käsineet kädessä. Suosittelen käymään lääkärissä mahdollisimman pian. Jospa alussa saatu tarpeeksi tuju lääkekuuri auttaisi asiaa.

Kortisonivoide auttaa, mutta se kuivattaa eikä saa itsekseen käyttää pitkiä aikoja. Todennäköisesti käy niin, että se vie ihottuman pois, mutta palaa, kun lopetat käytön/pidät taukoa. Ihan perusvoiteet auttaa kutinaan ja kaikenlaista kostean käsittelyä pitäisi välttää.

mulla on kans ihan samanlaista ihottumaa (keittiötyö) ja nuorimmaisella, atoopikolla tuonlaista ihottumaa kaulasta alaspäin..kädet sillä pahimmat, mut myös kainalot ja taipeet (pahentui nyt siitepölyaikaan )
mikään rasva ei tunnu auttavan, ja alkaa olemaan tosi ärsyttävä vaiva.
ja tosiaan kortisoonivoiteella helpottaa, mut heti kun pitää sen käytössä taukoa niin näpyt palaa.
ei käytetä hajustettuja pesuaineita, huuhteluainetta ei ollenkaan.

Yhteistyössä