Kustantaako vanhemmat häät? vielä tänä päivänä?

• Viestiketjun aloittaja nolo
  • Ensimmäinen viesti
nolo
Siis itsekki meitin naimisiin menoa. Mutat en oikeasti tiedä kustantaako vanhempani häät....toisaalta molempien vanhemmat on rahoissa ja säästöjä on...niin toisaalta voisin uskoa että saattaisivat puoliksi maksaa häät?! Mutat kuuluuko se enää niin mennä?

Toki tiedän että monet maksaa nykyään itsekkin.

Miten vanhemmat on ilmaissut maksamisensa jne.

Mun vanhemmat oli just kummityttönsä häissä ja kun päivittelin että on kallisravintola jne..niin äitini sanoi että onhan sillä isällä rahaa kun se ne maksaa....joten olettaakohan äitinikin että vanhemmat maksaa minun hääni?!

vieras
meillä molempien vanhemmat maksoiva 1/3 kumpainenkin ja itse 1/3 (sis sormukset, valokuvat yms.). Lisäksi minun vanhempani maksoivat hääpuvun. Minun vanhempani olisivat maksaneet kaiken (sanoivat suoraan, kun kerroimme häistä), mutta tuo oli meidän ehdotus. miehen vanhemmille mies kertoi vähitellen totuuden...

naimisissa
Meillä olis ollu molempien perheillä hyvinkin varaa sponssata, mutta meille asiassa oli kyse itsellisen elämän aloittamista avioparina ja siihen koimme pystyvämme hyvin ilman vanhempiakin vaikka tiukkaa se toki taloudellisesti tekikin ja sukan varteen sai tosissaan säästää. Musta avioliito on aikuisten juttu ja aikuisten pitää musta pärjätä omillaan eikä elellä vanhempiensa rahapussilla kuin juotkut teinit.

Meidän oli tarkoitus maksaa itse. Kuitenkin lopulta saatiin pieniä apuja. Eli äitini antoi 500 euroa ja se riitti mm. minun pukuuni ja alusvaatteisiin. Isäni maksoi boolit ja miehen porukat kustansi pitopalvelun. Miehen vanhempien osuus siis huomattavasti suurempi kuin omieni, mutta niin on tulo/menotasokin aivan eri luokkaa. Keneltäkään ei pyydetty mitään eli jokainen antoi oman halunsa mukaan mitä tahtoi. Tuo pitopalvelun maksaminen oli kyllä iso juttu.

Greippi
Meillä vanhempani maksoivat häät ns. perinteen mukaan. Miehen vanhemmat maksoivat orkesterin, kun halusivat osallistua kustannuksiin. Menimme opiskeluaikana naimisiin, joten ei olisi ollut meillä varaa itse häitä maksaa ja isä nimenomaan halusi.

kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
Niin ja mitä minä teen, kun vanhemmat on haudassa :O? Jätänkö naimatta?
Sama täällä - porukat elossa mut persaukisia eli jätänkö naimatta vai velvotanko porukat ottamaan velkaa kun sitä niillä ei enää oo?

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja naimisissa:
Meillä olis ollu molempien perheillä hyvinkin varaa sponssata, mutta meille asiassa oli kyse itsellisen elämän aloittamista avioparina ja siihen koimme pystyvämme hyvin ilman vanhempiakin vaikka tiukkaa se toki taloudellisesti tekikin ja sukan varteen sai tosissaan säästää. Musta avioliito on aikuisten juttu ja aikuisten pitää musta pärjätä omillaan eikä elellä vanhempiensa rahapussilla kuin juotkut teinit.
No, minusta tässä ei ole kyse mistään vanhempien rahapussilla elelemisestä vaan vanhasta perinteestä. Ja joillekin vanhemmille ihmisille (kuten omalle isälleni) perinteet ovat hyvinkin tärkeitä. Jos se tekee isäni onnelliseksi, että saa kustantaa ainoan tyttärensä häät, niin miksi sitä pitäisi vastustaakaan periaatteen vuoksi?

Muuten ei kyllä olla isän pussilla käyty vaan ihan itse kustannettu elämisemme.

Itse maksettiin omat häät. Miehen vanhemmilta saatiin lahjaks kyllä mukava summa, jolla maksettiin sitten pitopalvelu.
Ei ois tullu mieleenkään itse ehdottaa, että osallistuisivat kustannuksiin, vaikka kuinka ois perinnettä. Jos olisivat tarjoutuneet maksamaan, niin luultavimmin olisin kieltäytynyt.
Toisaalta onneksi ei ole enää niin perinteistä, että morsiammen vanhemmat maksaa, koska perheessämme on 5 tyttöä... :whistle:

Rukoilijasirkka
Kyl meillä mun vanhemmat kustansi. Muutin kyllä suoraan kotoa pois naimisiinmennessä, et kyllä se on ihan ookoo mun mielestä.

Ja budjetti oli aika pieni, mutta äiti on niin kätevä.

vieras
Nuorena ekat häät vanhemmat kustansi puoliksi (miehen ja minun vanhemmat siis). Itse ei maksettu mitään - opiskelijoita kun oltiin. Mutta kyllä ne häät sitten heidän ehdoilla tehtiinkin (vieraat ym. valitsivat osittain). Nyt aikuisena häät kustansimme tietenkin itse ja ne olivat pienemmät. Omien lasteni osalta aion tarjoutua maksamaan, koska siihen on meillä mahdollisuus, mutta minusta kyse on elämäntilanne- ja varallisuusasioista. Itsestäänselvyytenä nykyään kukaan tuskin ainakaan vanhempien taloudellista osallistumista Suomessa pitää.

Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja naimisissa:
Kun kerran olet aikuinen.

LEP
Aika harvoin taitaa enää vanhemmat maksaa häät. Nykyisin kun taitaa monissa häissä nuo kustannuksetkin jo nousta niin pilviin, että ei morsiammen vanhemmat niin ilolla ala makselemaan enää. ;) Ja en tiedä moniko enää nykyisin niin viitsii alkaa kyselemäänkään, kun summat isoja jos etenkin itse haluaa vielä isot häät. Enemmän taitaa mennä niin, että vanhemmat auttaa joissakin maksuissa jos itse niin haluavat.

Kaisa
Äitini juuri kertoi että "appi" oli hänelle puhunut että maksaisi meille häät. "Appi" vaan ei ole meille itsellemme mitään puhunut....
Eikä mies niin innoissaan ollut ajatuksesta että isänsä häät maksaisi. Mua henk.koht. ei haittaisi, mä en koe minään aikuistumis-/arvovaltakysymyksenä kuka meidän häät maksaisi. :D

vieras
Meillä maksoi vanhemmat, ja aika monella tutullakin. Siis meillä minun vanhemmat yksin, perinteen mukaisesti. Hääkuluista maksoimme itse vain morsiuskimpun ja hääyöhuoneen. Kiitoskortitkin maksoivat vanhempani.

Ja ei kamalan aikuisia oltu, mutta hyvin on liitto kestänyt,

Sädis
no minä en edes odottanut, että hääni maksaisi joku muu kuin me itse. Vanhempamme halusivat silti osallistua kuluihin ja antoivat häälahjaksi shekin. Kiitos heille =0)

tt
Mun veljen häät maksoi vanhemmat + appivanhemmat puoliks. En usko, että mulle maksetaan häitä. Veli oli fiksu ja meni opiskeluaikana naimisiin, jolloin "ei ollut rahaa". Itse olen töissä, mutta rahaa ei todellakaan ole liikaa.

Jotenkin epistä... Kun toiset saa säästää säästämällä, että saavat ne tuhannet eurot kasaan, jotta voi säällisen hääjuhlan järjestää ja toisille kaikki tuodaan nenän eteen valmiina.

Yhteistyössä