Kurniiko/muriseeko/pulputtaako vauvan maha yleensä kuuluvasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta en muista esikoisen mahan pulputtaneen näin kovasti. Vauvan (5kk) maha pitää ihan kamalaa ääntä, varsinkin syödessä ja syömisen jälkeen. Kuulen suolistoäänet tosi selvästi. Heräilee paljon itkien yöllä (viimekin yönä n. 15 kertaa). Päivisin nukkuu max. puoli tuntia ennen kuin herää itkien. Pitää kantaa paljon sylissä, ei ole muuten tyytyväinen. Kakka on vihreää, mutta niin oli esikoisellakin ilman, että oli esim. allergiaa.

Meneekö normaalin piikkiin vai voisiko olla jotain häikkää?

Imetätkö vai annatko pullosta? Ilmaa mahassa? Ainakin kuulostaa, että on ilmavaivoja. En muista, että meillä olisi maha kurninut tai pulputtanut kovasti, mutta muistelen joskus näin olleen kun oli ilmavaivoja. Oletko neuvolassa sanonut?

En mä koskaan muista tällaisia sanoa neuvolassa! Siellä on aina vaan niin kamala kiire.

Annan pullosta tällä hetkellä, mutta samat äänet kuului kyllä imetysaikanakin. Rupsuttelee kyllä paljon, varsinkin öisin.

Meilläkin oli itkuinen ja huonouninen vauva, mutta ei hänen vatsastaan koskaan kuulunut korvakuulolla eikä lääkärin tutkimuksissakaan mitään ääniä. Mut mulla itselläni taas on sellainen vatsa, että pulputtelee joskus niin kuvaa, että pitää vaikkapa kirjaston lehtienlukusalista poistua, kun hävettää...

Mä vaan olen ajatellut, että vauvathan itkee jne... Mä annan rintamaitoa pullosta, lisäksi menee n. 1-2 dl korviketta päivässä.

Ehkä lopetan rintamaiton pumppaamisen tässä vaiheessa ja haen sitä lehmänmaidotonta (eikös sitä saa ilman reseptiäkin), yksinkertaisempaa.

[QUOTE="aloittaja";23460669]Mä vaan olen ajatellut, että vauvathan itkee jne... Mä annan rintamaitoa pullosta, lisäksi menee n. 1-2 dl korviketta päivässä.

Ehkä lopetan rintamaiton pumppaamisen tässä vaiheessa ja haen sitä lehmänmaidotonta (eikös sitä saa ilman reseptiäkin), yksinkertaisempaa.[/QUOTE]

Jos vain oma maito riittää, niin helpointa ja parasta olisi, jos pystyisit itse olemaan maidottomalla ruokavaliolla pari viikkoa.

Koliikki, refluksi, allergia, yliherkkyys, jne. On aivan sama millä nimellä sitä kutsuu, samasta asiasta on kuitenkin kyse. Jokin ruoka-aine aiheuttaa ärsytystä, ja asian korjaamiseen on kaksi vaihtoehtoa:
Selvittää mikä/mitkä ärsytystä aiheuttaa, karsii ne pois ja siedättää niille hallitusti. Tai sitten valvoo yöt ja huudattaa lasta, ja odottaa koska elimistö sopeutuu ärsyttäviin aineisiin.

Jos vain oma maito riittää, niin helpointa ja parasta olisi, jos pystyisit itse olemaan maidottomalla ruokavaliolla pari viikkoa.

Jos oma maito riittäisi, en antaisi korviketta. Ja sitäkin mietin, että jos taustalla on jotain muutakin kuin maito (jos tämä siis sitä on)...

Ja kun mua ihmetyttää se, että ei ole minkäänlaista iho-oiretta. Ei siis yhtään mitään. Vauvalla on loistava iho. Mutta kaipa täysin suolioireisiakin allergioita on.

[QUOTE="aloittaja";23461165]Jos oma maito riittäisi, en antaisi korviketta. Ja sitäkin mietin, että jos taustalla on jotain muutakin kuin maito (jos tämä siis sitä on)...

Ja kun mua ihmetyttää se, että ei ole minkäänlaista iho-oiretta. Ei siis yhtään mitään. Vauvalla on loistava iho. Mutta kaipa täysin suolioireisiakin allergioita on.[/QUOTE]

mun pojalla on maitoallergia, ja iho on ollut aina loistavassa kunnossa. hänellä on myös allergiaan liittyvä refluksi. eli kokeilisin ilman muuta maidotonta korviketta (ja/tai alat itse laajalle välttämisdieetille).

[QUOTE="aloittaja";23461165]Jos oma maito riittäisi, en antaisi korviketta. Ja sitäkin mietin, että jos taustalla on jotain muutakin kuin maito (jos tämä siis sitä on)...
[/QUOTE]

Kun kerroit, että oireet alkoivat vasta korvikkeen jälkeen, niin tuskin maito ainakaan yksin syyllinen on. Kannattaa kokeilla eri korvikkeita, ja tutkia oikein suurennuslasin kanssa tämän nykyisen korvikkeen tuoteseloste.

Yhteistyössä