Kurkkupaise, kellään ollut?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Tutina
Kävin tällä viikol lääkäris kuumeen ja armottoman kurkkukivun takii. Turvotusta ja valkosii täplii löyty toiselt puolelt ja leuka oli siltä puolelta kans kipee. Lääkäri osas ilmeisesti hommansa koska epäili kurkkupaisetta. Sain antibioottikuurin ja kipulääkkeitä. Nyt oottelen et miten juttu etenee. Antibiootit auttaa ilmeisesti koska nyt kurkku ei oo enää niin kipee... tai sit ne kipulääkkeet on übervahvoja:D
 
Paise
Alkuperäinen kirjoittaja Jenni:
Tuosta kurkkupaiseesta kiinnostaisi tietää. Oliko teillä oireet pysyviä vai ennemminkin toistuvia?

Minulla oli nielurisaleikkaus viime syksynä ja sen jälkeen on aina muutaman viikon välein tullut toiselle puolelle kurkkua (nielurisojen kohdalle) valkoinen patti, joka saa nielun siltä puolen punertavaksi ja turvonneeksi. Nieleminen ja suun avaaminen paiseen puolelta tuntuu ilkeältä ja paiseen ollessa pahimmillaan on kurkku todella kipeä. Myös imusolmukkeet paiseen puolelta ovat hieman suurentuneet ja arat. Tämä paise kuitenkin "häviää" aina puhjetessaan ja kurkku tuntuu tämän jälkeen normaalilta ja imusolmukkeetkin rauhoittuvat.

Kuulostaako kenestäkään tutulta, vai onko tämä nyt jotain aivan muuta? :) Kiitoksia vastauksista.

Mulla on nielurisat leikattu jo KAHDESTI, (kai ei ekalla kerralla oltu kokonaan saatu poistettua) Joskus 90-luvun alussa ja nyt pari vuotta sitten, molemmat kerrat paiseiden takia. Leikkauksen jälkeen oli tosi kipeenä kurkku aina ajoittain monia monia kuukausia, etenkin kuumat ruoat ja juomat teki kipeää. Noh, oisko mennyt 6kk viimeisestä leikkauksesta, kun taas oli paise. Se tulee aina parin kuukakuden välein ja useempi parin päivän aikana ja puhkeaa itsekseen, tai viimeistään sitten kun sitä vähän "auttaa". Tulee aina tarkalleen samalle kohdalle, niin myös nyt. Nyt ollut jo monta päivää, eikä meinaa ottaa puhjetakseen. Lääkäriin ei millään kiinnoistaisi mennä, jäi tosi paha maku suuhun niistä kerroista kun on jouduttu puhkaisemaan noita paiseita.. on sattunu ihan tajuttomasti! Eikä ne näille oo osannut enää mitään tehdä kun ne kuitenkin itekseen on puhjennut niinkun pitääkin, on vaan kuulemma "mielenkiintoista". Tosi mielenkiintoista, etenkin nää ihanat kivut ja nielemisvaikeudet, ne ne vasta mielenkiintoisia onkin..
 
lähettäjä
Itellä alkoi ihan perus tulehduksella ilmeisesti angiinalla joka sit johti tohon paiseeseen. terveyskeskuksessa vasta 3 kerralla viikossa tajusivat mistä kyse ja lähettivät OYS:in samantie.
siellä sit löyty iso paise ja puhkastiin, operaatio oli varsin vit**mainen, suihke puudutusta ja sit monta neulaa ja puhkasu. päälle sit antibiootti kuuri, nielurisoja ei leikattu mut lääkäri kysy jos haluun leikkausjonoon ja kertoi et on aika 50/50 et sen saa elämänsä aikana uudestaan jos kerran ollut. toivotaan parasta :S
 
Äiti
Meidän nuorella voisi olla kurkkupaise? Kertokaahan onko oireet tuttuja? Lukemalla ainakin voisivat viitata kyllä paiseeseen.

-Kurkku on todella kipeä. Oman syljen nieleminen tekee jo hänelle todella pahaa. Syömään ei pysty. Keitot menevät juuri ja juuri. Juoda ja niellä sylkeä pystyy kovalla sisulla, mutta kipeää tekee, tai niin ainakin sanoo ja siltä se näyttääkin.
-Puhuminen hankalaa. Aika pitkälti Aku-Ankka puhetta tai nenänkautta puhumista.
-Oikean puolen nielurisa on turvonnut todella paljon. Ottaa lähes kiinni Uvulaan, "Pikkukieleen".

Hänellä oli viime Joulukuussa samanlaisia oireita. Kurkku todella todella kipeä, puhuminen hankalaa..Kävimme lääkärissä tuolloin antoivat V-Pen max 1500 kuurin varmuuden vuoksi kun lähdimme. Angiinaa ei ollut. Yhtenä yönä hän sanoi että sylki suusta pois todella pahan hauista limaa ja muutaman päivän päästä kivut lakkasivat. - Olisko paise voinut puheta itsestään? Tai muuta vastaavaa?

Mitä meidän kannattaa tehdä? Kipuja on jatkunut kohta 5 päivää. Menemmekö lääkäriin ja sanomme että tutkivat onko siellä paise? Terveysasemalla yleensä ovat ottaneet vain viljelyn Angiinasta ja sanoneet että lepäile kotona ja juo paljon!

Entä puhkominen? Meidän "Nuori" on 17-vuotias. Voin sanoa, että hän ei suostu puhkomiseen paikallispuudutuksella. - "Pelkää", inhoaa piikkejä ja muita samanlaisia toimenpiteitä. Onko tuo puhkominen mahdollista suorittaa nukutuksessa, jos potilas niin tahtoo? Lapsillahan tuo hoidetaan nukutuksella, mutta olisiko mahdollista että "nuoremme" saisi sen myös jos niin tahtoo? Sanomalla vaikka: "Että en suostu puhkomiseen muuten kuin nukutuksella" - Isällä ollut sama ja kertoi että puhkominen tekee yhtä H*elvettiä!
 
kuu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkälainen toimenpide se on, kun katsotaan onko kurkussa paisetta? Entä miltä sen puhkaisu tuntuu?
Mulla oli joskus nuorena. Helvetillinen kurkkukipu niin, ettei saanut edes vettä enää juotua. Mulle tuli myös leukalukko. Se paise puhkaistiin piikillä ja imettiin tyhjäksi. Sattui ihan pirusti, ja muistaakseni olin yhden yön sairaalassa sen jälkeen. Olin jotain 13 -vuotias.
 
Paise
Mulla ovat yleensä leikanneet veitsellä auki ja imeneet sit pois mädät.
Koskee ja on tosi ikävää. Edellisen kirjoituksen jälkeen jouduin menemään sairaalaan puhkottavaks (Ei muuten ees ollut enään niin hirveä tomienpide, kai sitä alkaa jo tottua kun sitä on tehty jo parisenkymmentä kertaa..) ja ottivat sit samalla osastolle. Olisivat kovasti tahtoneet VIELÄ kerran leikata, mut haittoja tuntui leikkauksessa olevan enemmän kuin hyötyjä, joten en sellaista tahtonut. Nyt taas paise, saas nähdä ehdotteleeko ne edelleen sitä leikkausta.
Ja syytähän minulle ei ikinä ole kerrottu, että mistä johtuu, kun eivät vissiin lääkäritkään tiedä.
 
brrrr
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Meidän nuorella voisi olla kurkkupaise? Kertokaahan onko oireet tuttuja? Lukemalla ainakin voisivat viitata kyllä paiseeseen.

-Kurkku on todella kipeä. Oman syljen nieleminen tekee jo hänelle todella pahaa. Syömään ei pysty. Keitot menevät juuri ja juuri. Juoda ja niellä sylkeä pystyy kovalla sisulla, mutta kipeää tekee, tai niin ainakin sanoo ja siltä se näyttääkin.
-Puhuminen hankalaa. Aika pitkälti Aku-Ankka puhetta tai nenänkautta puhumista.
-Oikean puolen nielurisa on turvonnut todella paljon. Ottaa lähes kiinni Uvulaan, "Pikkukieleen".

Hänellä oli viime Joulukuussa samanlaisia oireita. Kurkku todella todella kipeä, puhuminen hankalaa..Kävimme lääkärissä tuolloin antoivat V-Pen max 1500 kuurin varmuuden vuoksi kun lähdimme. Angiinaa ei ollut. Yhtenä yönä hän sanoi että sylki suusta pois todella pahan hauista limaa ja muutaman päivän päästä kivut lakkasivat. - Olisko paise voinut puheta itsestään? Tai muuta vastaavaa?

Mitä meidän kannattaa tehdä? Kipuja on jatkunut kohta 5 päivää. Menemmekö lääkäriin ja sanomme että tutkivat onko siellä paise? Terveysasemalla yleensä ovat ottaneet vain viljelyn Angiinasta ja sanoneet että lepäile kotona ja juo paljon!

Entä puhkominen? Meidän "Nuori" on 17-vuotias. Voin sanoa, että hän ei suostu puhkomiseen paikallispuudutuksella. - "Pelkää", inhoaa piikkejä ja muita samanlaisia toimenpiteitä. Onko tuo puhkominen mahdollista suorittaa nukutuksessa, jos potilas niin tahtoo? Lapsillahan tuo hoidetaan nukutuksella, mutta olisiko mahdollista että "nuoremme" saisi sen myös jos niin tahtoo? Sanomalla vaikka: "Että en suostu puhkomiseen muuten kuin nukutuksella" - Isällä ollut sama ja kertoi että puhkominen tekee yhtä H*elvettiä!
Olette varmasti menneet jo lääkäriin, kun tuosta viestistä on jo monta päivää aikaa. Kurkkupaiseen kanssa ei ole leikkimistä, vaikka toimenpiteet on tosi inhottavia, lääkäriin pitää mennä ennen kuin on myöhäistä.

Mullakin aikoinaan väitettiin angiinaksi (vieläpä yksityislääkärillä) ja kehotettiin vaan painamaan kylmällä, vaikka kurkku alkoi turvota umpeen :(. Onneksi tajusin lähteä päivystykseen ja sillä reissulla menikin sitten monta päivää vuodepotilaana sairaalassa.
 
miee
Itsellä ollu jo 6 päivää, 2 käyny lääkärissä mutta mitään en ole siihen saanut. tulehdus arvot oli 16 vaikka normaalisti 10. vasemmalla puolella kurkussa on pikkusormen pään kokonen pallo. En tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä kun nieleminen on vaikeata ja muu syöminen. Ja sitten on sellasia pieniä palloja useita.

Auttakaa kun en tiedä mitä pitäisi tehdä!
 
stöde
Mulla oli kurkkupaise nollaysi kesällä. Oli kurkku monta päivää kipeä ja kävin kaks kertaa lääkärissä, mutta mitään ei löytyny. Lopulta kurkku turpos paljon enkä pystynyt nielemään tai puhumaan kunnolla nii lähdin acutaan 39-asteen kuumeessa odottelemaan sen viis tuntia. Sattu kans ihan älyttömästi, kun yrittivät puhkasta sitä niillä neuloilla. Yks kamalimmista kiputilanteista mitä mulla on ollu. Paise ei tosiaan puhjennu niin pistivät mut osastolle kipulääkkeiden kera ja seuraavana aamuna oli kitarisojen poisto. Se oli kyllä helpottava tunne!
 
Paisemies
Itsellä ollu jo 6 päivää, 2 käyny lääkärissä mutta mitään en ole siihen saanut. tulehdus arvot oli 16 vaikka normaalisti 10. vasemmalla puolella kurkussa on pikkusormen pään kokonen pallo. En tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä kun nieleminen on vaikeata ja muu syöminen. Ja sitten on sellasia pieniä palloja useita.

Auttakaa kun en tiedä mitä pitäisi tehdä!
Itsellä oli erittäin kipeä kurkkupaise.. Porvoon lääkäri antoi Buranaa. Sitten kun henki ei enää kulkenut kunnolla, he suostuivat puhkomaan sen.

Helsingissä se uusiuitui ja vähän tasokkaampi lääkäri passitti heti leikkaukseen. Nielurisat leikattin eikä ole sitten enää vaivannut. Kerran tuli pieni patti joka aukesi ittekseen.

Ehdotan että menet kunnon lääkäriin yksityiselle, mieluiten Helsinkiin. Suomessa lääkäreiden taso on tosi huono.
 
"vieras"
Mulle lääkäri painoi 2 sormea nieluun ja totes, että paise on.
Avaaminen ja tyhjennys sattui niin saatanasti. Olen 2 synnyttänyt pelkällä ilokaasulla ja mun mielestä paiseen tyhjennys sattui paaaaaljoooon enemmän. Lyhyemmän ajan vain, onneksi!

Mulla oireina oli tajuttoman kipeä kurkku ja ääneni oli kuin aku ankalla.
 
"Logotar"
mulla epäiltiin paisetta kurkussa kun oli jumalaton kipu kurkussa, kuume alkoi nousta ja siellä näytti olevan paise. Päivystyksenä kurkkutautien polille ja päivystysleikkaukseen. Ihan nukutuksessa suunniteltiin tehtävän ja kun leikkaus oli tehty, kertoi kirurgi että ei siellä mitään paisetta ollut, nielurisat olivat vaan niin tulehtuneet ja märkäiset ettei hän ollut aikoihin sellaisia nähnyt. Oli tämä leikkaava lääkärikin paiseen kannalla ennen leikkausta.
 
"minä"
Itselläni tuli vuosien ajan aina angiinan sijasta paise kurkkuun, kuume nousi tosi nopeesti liki 40:een , puhumaan ei pystynyt, koska kurkussa oleva paise esti aukasemasta kunnolla suuta. Paiseessa on käsittääkseni se isoin riski, että se puhkeaa verenkiertoon, joilloin on verenmyrkytysvaara todella suuri. Itselläni puhkaistiin paise useasti, todella kivuliasta. noin kymmenkunta puudutuspiikkiä suun kautta kurkkuun ja veitsellä paise auki. Voin kertoa, ihan karmivaa. Onneksi nielurisani poistettiin ja sen koommin moisia paiseita ei ole ilmennyt!
 
paisukka
Itsellä ollu jo 6 päivää, 2 käyny lääkärissä mutta mitään en ole siihen saanut. tulehdus arvot oli 16 vaikka normaalisti 10. vasemmalla puolella kurkussa on pikkusormen pään kokonen pallo. En tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä kun nieleminen on vaikeata ja muu syöminen. Ja sitten on sellasia pieniä palloja useita.

Auttakaa kun en tiedä mitä pitäisi tehdä!
En tiedä miten yleensä on tulehdusarvot paiseessa, itselläni oli 245. Kolme päivää paiseen puhkaisemisen jälkeen oli vielä 150, niin hidasta oli toipuminen.
 
mun
miehellä oli vuosia sitten. Kahdesti avattiin ja oli 4 päivää sairaalassa, CRP oli mennessa noin 300, vaikka antibiootti meni jo suun kautta. En ole koskaan nähnyt miestäni niin sairaana. Sittemmin nielurisat poistettu ja kaikki nieluinfektiot loppuivat.
 
Poiku
[QUOTE="vieras";22844772]Mulle lääkäri painoi 2 sormea nieluun ja totes, että paise on.
Avaaminen ja tyhjennys sattui niin saatanasti. Olen 2 synnyttänyt pelkällä ilokaasulla ja mun mielestä paiseen tyhjennys sattui paaaaaljoooon enemmän. Lyhyemmän ajan vain, onneksi!

Mulla oireina oli tajuttoman kipeä kurkku ja ääneni oli kuin aku ankalla.[/QUOTE]


Multa puhkastiin just tänään nielupaise. Nielu edelleen kipeä, vaikkakin puhuminen & nieleminen jo helpottunut. Sattuhan se ihan hemmetisti, mutta esimerkiksi viisaudenhampaan poisto oli paljon tuskallisempi ja vaikeampi operaatio. Tämän pohjalta päättelen, ettei se synnyttäminen niin kamalaa voi olla, vaikken näin miehenä voikkaan koskaan saada tietää. Tietenkin kipu on aina subjektiivista ja siihen vaikuttaa monet tekijät. Kuten viisaudenhampaani kohdalla ongenkoukkumainen juuri. Todettakoon, että nielupaiseen puhkaiseminen oli elämäni toiseksi kivuliain juttu.
 
alhainen kipukynnys
Siis vaatikaa sitä kunnon kivunlievitystä, jos lääkäri ei älyä laittaa sitä oma-aloitteisesti. Minulle on tehty puhkomistoimenpideleikkaus (ei kurkussa) ja ekalla kerralla oli pelkkä paikallispuudutus ja toimenpide oli hirveän kivulias. Siitä jäi jonkinlainen sairaalapelkokin, joka kyllä lievittyi paremman kokemuksen myötä. Seuraavalla kerralla vaadin oikeaa kivunlievitystä, jota sain suoneen kanyylin kautta ja toimenpide ei tuntunut yhtään miltään, kun oli kunnon kipulääkitys. Tekevä lääkäri sanoi, että ei tarvitse pelätä tai kärsiä, että kyllä meillä kipulääkkeitä on. Oli oikein hyvä ja ymmärtäväinen lääkäri eikä tehnyt mitään tuskallista hommaa, ennen kuin keho oli kipulääkityksessä kunnolla.
 
Hra.Juho.
Voiko mielestänne kurkkupaiseessa olla jommankumman kaulanpuoleista kipua. Nieleminen on helppoa ja äänikin tulee, mutta kaulan oikea puoli on kipeä. Se on niinku ruokatorven oikeikea sivusta olisi kipeä niinkuin se onkin. Kuumetta tai heikotusta ei ole vielä ollut?
 
dkpo
itselläni tuntuu ''patti' oikealla puolella kurkussa ja menen huomenna lääkäriin..mutta minulla on todella paha neulakammo niin oisiko tuo puhkaisu pahdollista nukutuksessa? olen 16v. kiitos :)
 
Uk
Mulla oli nielupaise juuri. Alkoi pienenä kurkkukipuna ja koko ajan kipu ja turvotus lisääntyivät. Oikea puoli oli kovin turvonnut. Kaksi päivystyslääkäriä käski vain odotella ja vielä suoraan kysyttäessä, voisiko olla nielupaise, toinen vielä sanoi, että ei.

Ei ollut kuumetta eikä mitään vilustumisen oireita. Vain koko ajan paheneva kurkku-korva-kipu nieltäessä. Särkylääkkeet toivat helpotusta muutamiksi tunneiksi, jolloin pystyi vähän syömään keittoa. Turvotus alkoi heti hampaiden takaa ja jatkui kitalaessa roikkuvaan "pikkukieleen".

Turvonneeseen nieluun ilmaantui neljän päivän sairastamisen jälkeen valkoinen/keltainen pää (muutamia millejä halkaisijaltaan) ja päätettiin lähteä nenäkorvakurkkupäivystykseen. Juuri kun lääkäri oli aloittamassa tutkimuksen, paise puhkesi itsekseen. Itse puhkeäminen ei sattunut yhtään eikä myöskään lääkärin tutkimus.

Mädän ulossylkemisen jälkeen, lääkäri vielä paikallispuudutti ja "avasi" paiseen varmistaakseen, että tyhjeni kokonaan. Tämä sattui kyllä jonkin verran, mutta itse toimenpide kesti n. 5 sekunttia ja sen jälkeinen kipu n. 1 minuutin. Olo oli heti tämän jälkeen paljon parempi.

Olennaista nielupaiseessa ilmeisesti on toispuoleinen turvotus (ellei ole molemminpuolinen, mutta se lienee melko harvinaista). Muutoin oireet voivat vaihdella.
 
kokenut!
mullakin oli jatkuvasti kurkkukipeä, ja annettiin antibiootteja ym. kunnes sitten meni niin pahaksi etten suuta auki saanu! en pystynyt nielemään MITÄÄn ja kivut aivan jäätävät....ei muutakun nenä,korva ja kurkkutautienklinikalle ja suoraan akuutisti piina penkkiin! tuo paiseen puhkominen on ehkä maailman karmivin homma!! tapahtuu juuri noin kun täällä on jo monet kertoneet! piikki, veitsi, imut! kipua, särkyä, tuskaa! Huhuhuh! noh sen jäljeen sitten pääsin nielurisaleikkaukseen ja siellä vakuuttivat ettei kurkkuongelmia tule enää ikinä uudestaan! KYSYMYKSENI onkin että voiko tulla uudestaan??????? näkyis taas olevan jonkun moinen patti tuolla kurkussa????? vielä ei ole läheskään niin kipeä kuin silloin, mutta en halua kokea enään uudestaan tuota!!! voiko se uusitua???? vastauksia kiitos, jos on kokemuksia? :eek:
 

Yhteistyössä